Gå til innhold
Arkivverket

[#14481] Hvordan finne etterkommere til normenn i USA ?


Gjest Ellen Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Larsen

Min mann's farfar Haakon Larsen,født 1879 i Råde dro 28. januar 1910 med United States fra Kristiania til New York til sin søster Inga Natalie født 1875 i Råde, gift med John Johnsen som bodde på 1014 c/o 156 str. i NY. Han bodde der til han dro hjem etter ca 2 - 3 år. Kan man finne noe sted når dette skjedde ? Inga og hennes mann skal ha fått to barn Herbert som muligens ble prest og Elias. Er det mulig å finne ut noe mere om disse brødrene og mulige nålevende slektninger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Ellen, det er så mange John Johnson i New York i 1920 at det orker jeg ikke bla igjennom. Har du noe alder på John Johnson? Nasjonalitet? Alder på Herbert og Elias? Han som reiste hjem kan du neppe finne noe om hjemreise, det finnes ikke noe register på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Larsen

Hei Hans, Inga Natalia Larsen er født på gården Myre i Råde den 5/8-1875. Gift med John Johnson mest sansynlig i Norge. Om John vet jeg ikke noe mer. Herbet Johson er født 21.12.1900 i Norge. Elias Johnson er født 16.9.1906 også i Norge. Men familien bodde i NY i 1910 da Haakon kom over. Inga's søster Hilda Marie Larsen f. 31/7-1873 gift 11/10-1898 i Norge med norske Ole Elisson f. 30/3-1863. Begge disse dro også til Amerika, kanskje til Nord Dakota ? Hjelper dette noe ? Mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Familien Johnsen ankom Eellis Island den 13 . mars 1915. Utreisehavn Kristiania.Her er familien ved ankomst Lenke Linje 3,4,5,6. Barna er ikke født i Norge, men i NY City. Mannen John P.Johnsen er 16 år eldre enn sin kone, dvs. 55 år. Han skal således være født ca. 1860. Av manifestet kan de også se at Inga ble nat. i Washington 1913, og han i Cook County Illinois i 1896. Jeg antar at de ble gift i Amerika og ikke her hjemme. Leter du litt ekstra vil du sikkert finne Inga emigrert langt tidligere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ellen Larsen

Hei Nina !Beklager at jeg ikke har svart tidligere, men jeg har vært bortreist noen dager. Tusen takk for hjelpen, det er godt for oss 'amatører' å ha god hjelp av 'proffe' og hjelpsomme mennesker slike som deg. Dere er til stor hjelp. Takk nok en gang. Alle hjelp blir tatt imot med glede og takkmemlighet. Mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Mnjaaaa.... Hvis vi går dette manifestet litt nærmere etter i sømmene...Address in US: På Inga står det home 901-14th street Brooklyn NY.På John P står det home 1238 w 61th street Chicago Ill.Det er også klamme ved de tre nederste, selvom det også er en større klamme ved de fem nederste.Pussig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

En liten korreksjon på adressen til Inga i NY når broren Haakon dro, hun bodde i 1014 E(ast) 156 Street i New York.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Ellen Larsen

Jeg kommer tilbake til innlegget mitt. I påsken var jeg og min familie i New York og på 156. gate på Manhatten. Vi fant ikke hus nr. 1014. Etter at vi kom tilbake til Norge kontaktet vi the New York Public Library for å få hjelp til å finne ut om huset fortsatt står der. Svaret jeg fikk etter å ha oppgitt kilden Ellis Island vedr. adressen så sa de at 1014 East 156th Street er i Bronx og ikke NYC. Vi har dermed vært på feil sted og lett etter huset. Huset skal fortsatt være der, men heter i dag 840 East 156th Street. Dette bare som en liten opplysning i saken. Med vennlig hilsen Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N B Macdonald

SSDI (Rootsweb) har Elias C. Johnsen f. 16 Sep 1906. d. 21 Dec 1988. Sist kjent bopel: Garnerville, Rockland, New York 10923. Social Security Number 083-03-2139 fekk han i New York State.Herbert Johnsen f. 21 Dec 1900, d. Feb 1987. Sist bopel: Pearl River, Rockland, New York 10965. Social Security Number 053-03-4133, New York State. http://ssdi.rootsweb.com/cgi-bin/ssdi.cgiDet er registrert utbetaling av Social Security (trygd) på Herbert, men ikkje på Elias.(Snilt av dei å bruke stavemåten Johnsen!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Larsen

Hei N B Macdonal, tusen takk for hjelpen! Jeg har aldri vært inne på SSDI(Rootsweb) tidligere, så dette er et nytt og spendende søkested for meg. Med vennlig hilsen Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.