Gå til innhold
Arkivverket

[#14485] Fru Øvstdal Høland, Akershus.


Gjest Åse Killingröd
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse Killingröd

Jeg vet desverre ikke mer enn dette om denne fruen. Men hun tok til seg et barn i 1913 som het Ludvig Tønnesen, f17.11-1911. Jeg kan ikke finne Øvstdal hverken som gård eller etternavn i FT 1900. Fanns det noe barnehjem i Høland på den tiden? En søster til Ludvig ble utplassert på gården Moe i Høland hos en sadelmaker Bergersen, og både hun og Ludvig hadde sogneprest Støp som verge. Det var Norsk Misjon blandt hjemløse som plasserte ut disse barna. (Bergersen har jeg funnet) Nå lurer jeg på om noen har en bygdebok eller lignende og kunne slå opp for meg? Eller kirkebok for å se om Ludvig ble konfirmert i Høland? På forhånd takk, vennlig hilsen Åse K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nei, jeg finner ingen Ludvig konfirmert (eller døpt) i Høland. Men om du kunne oppgi hva du vet om søsteren, så kanskje, kanskje.. Bygdebøker: såvidt vites to kommet ut for Høland og Setskog og disse dekker kun en liten del av området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Killingröd

Søsteren til Ludvig het Petra Bertine Tønnesen f. 20.3-1905, vet ikke hvor. Hun kom til Bergersen i 1913,eller 1912. Hun giftet seg senere med en Aulie fra Næs på Romerike.Takk for svar så langt, men hvem er Fru Øvstdal? Og hvorfor finns det ingen Herr Øvstdal?mvh, Åse K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

HeiDette gjelder ikke Fru Øvstdal,men våger å spørre likevel. Det blir nevnt at det er utgitt bygdebøker for Høland, dekker disse Søndre Høland? -mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vedr. bygdebøkene. Ta kontakt med Aurskog-Høland kommune, kulturkontoret vedr 'Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog'. De kan sikkert fortelle mer hva som kommer og når. Jeg tror de to første bindene kom i hhv. 1999 og 2001.Vedr. Petra Berntine Tønnesen, født 20.03.05, døpt 30.04.05, født Tyrde i Søndhordland, bosatt på Moe ved konfirmasjonen 03.10.1920, foreldre omstreifer, blikkeslager Ludvig Tønnesen og Gunhilda Marie. Vaksinasjonsattest av 19.07.1914 (altså sent vaksinert). (Høland Klok I 8 1915-1929 5/7 f.147 no.5). Godt mulig dette er gammelt nytt, men jeg tar det med allikevel.Halfdan Støp var 31.12.1900 sogneprest i Bremanger, Sogn & Fjordane.Hvor sikker er du på at fru Øvstdal befant seg i Høland ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Killingröd

Jeg har et dokument fra 1912 der Norsk Misjon blandt hjemløse skriver at disse barna skal anbringes i pleiehjem. Det står hvor de skal anbringes, (det var fler enn Petra og Ludvig)og først står det at Petra og Ludvig er hos Bergersen begge to, siden er Ludvig strøket over og det står at han er hos Fru Øvstdal. Dette kanskje er for å villede, det var jo Misjon mesterlige på, men i og med de hadde samme verge, går jeg ut fra at de var i Høland begge to. Jeg ser videre at Ludvig er født 17 januar 1911, og ikke 17 november som jeg skrev tidligere.mvh Åse K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.