Gå til innhold
Arkivverket

[#14498] Laers Jensen Oulen og Kristine Helgesdtr, Spydeberg, Østfold. Noen som har info?


Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

I FT 1801 finner jeg Laers Jensen f ca 1770, bosatt på gården Oulen i Spydeberg g m Kristine Helgesdtr, f ca 1761, hun gift annen gang. På Family Search finner jeg datteren Thore Maria døpt 6.april 1801 i Spydeberg (Hun gifter seg senere med Johannes Svendsen (Svennungsen?) Asper).Har noen info om Lars og Kristine og deres aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Her http://www.heimr.net/Spydeberg/spydeberg.htm finner du endel kirkebokregistreringer for Spydeberg. Hvis Kristine er født ca. 1761 i Spydeberg, burde hun finnes der, men jeg fant henne ikke i farten. Hvis Lars er født ca. 1770 faller han utenfor det tidsrommet registreringene her dekker.Det kommer ny bygdebok for midtbygda i Spydeberg i disse dager (se tema 11982), men jeg vet ikke om Oulen (hvordan skrives / hva heter den gården i dag?) er med der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Kristine er ført med alder 40 i 1801 tellingen mens Laers er ført med alder 31, men den har jo ikke opplysning om hvor de er født. Ser av samme telling at Oulen kommer mellom Søndre Rud og Giltved Store, men vet ikke hvor disse gårdene ligger i Spydeberg. Gårdsnavnet er borte i de neste tellingene. Kanskje Giltved er blitt enda større?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Osvald!Uten å være noen ekspert på Spydeberg kunne jeg være fristet til å tro at 'Oulen' i 1801-tellingen er enten en feilskrift, en feillesing eller kanskje en feilregistrering for 'Outen'. Denne gården virker ikke være med i 1801-tellingen for Spydeberg i det hele tatt, mens du finner igjen 'Auten' i f.eks. 1865-tellingen.Om du ser i matrikklene på nettet, passer dette også svært godt i forhold til den beliggenheten du angir.Hils så godt til Sissel!Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk for hilsnen Marius, det er hennes slekt jeg driver med.Jeg er ikke spesielt kjent på 'are sia' av fjorden, men forslaget om at Auten er blitt til Oulen i 1801-tellingen høres ikke urimelig ut. Hvis ikke noen kjenner til Oulen burde vel slik rettes?? Så får jeg se om jeg kan få lånt Spydebergboka for å komme videre.Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Jeg ser at prof. Ryghs oversikt over norske gardsnavn har 'Auten' som gård mellom Ruud og Giltvedt, så 'Oulen' er nok feilskrift i folketellingen.Ellers viser IGI vielse mellom Kirstine og Laers 3.7.1800 i Spydeberg. Oppslag i kirkeboka vil nok da fortelle mer om opphav. Barnene som i FT oppgis som 'deres barn' er jo tydligvis fra hennes første ekteskap med Thomas Gudmundsen - g 2.10.1789 iflg IGI.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ved trolovelsen (07.06.1800) står det 'Laers Jensen Kios af Schibtved' og ”Kirstine Helgesdatter Outen”. Forlovere er Christian S Hæli og Elef Kios af Spydberg. Vielsen 03.07.1800 som nevnt under (6) (Spydeberg Mini I 3 1778-1814 2/11 f.38a). Outen er kanskje ikke så tydelig her som i neste eksempel.Kios/Kjos finnes i Skiptvedt også.Ved Thore Marias dåp (samme kirkebok 6/11 f.174a) er forloverne; Anne Aslachsdatter Hagen (under Morch søndre), Annichen Brÿnjulsdatter Tydsland, Johannes Evensen Ruud (søndre), Tosten Christophersen Ruud, Erich Pedersen Hagen. I dette tilfelle står det tydelig Outen som adresse for Lars og Kistine (som de her skrives).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

02.12.1770 (Skiptvet Mini 3 1758-1793 1/6 p.61 no.21): døpes en Lars, sønn av Jens Larsen og Berthe Johannesdatter på Østre Hønstved. Denne Lars dør nok (?), for 20.12.1772 døpes en ny Lars (samme kirkebok 2/6 p.70 no.41) av samme foreldre på samme gård. I 1801 bor Jens og Berthe/Birte stadig på Hønstved østre, men Lars er borte.Dette var eneste Lars Jensen jeg fant rundt 1770 i Skiptvet, men dette var en RASK gjennomlesning. (Dessuten behøver ikke ordlyden ved trolovelsen innebære at Lars Jensen MÅ være født i Skiptvet selv om det virker mest trolig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk for informerende opplysninger. Hva dette forumet kan! Dere har gitt meg opplysninger som gjør at jeg kanskje kan nøste videre bakover.Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.