Gå til innhold
Arkivverket

[#14502] 'Erick Agaarn' fra Etne


Gjest Knut Wettermark
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Wettermark

En kvinnelig amerikansk slektsgransker hjalp meg med å finne etterkommere etter min oldemor som utvandret til USA. Nå vil hun gjerne ha hjelp til å finne sine egne norske røtter. Hun skriver bl.a.: 'My father's family came from Norway. The family name was changed when they came over here, but I think it was Agaarn. My great great grandfather's name was Erick Agaarn (changed to Johnson when arriving in US). He was born in Etne, Norway, sometime between 1830 and 1850 (just a guess, because my great grandfather, Erick J. Johnson (Agaarn), was born Nov. 27, 1868 in Illinois, USA.' Finnes det noen lokalkjente personer som kan finne riktig person? Kanskje slektsnavnet var Aagaard eller noe liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ca mellom 1830 - 1850, og med navnet Aagaard eller noe liknende er litt lite å gå etter selv for lokalkjente vil jeg tro.Jeg vil tro at Aggaard e.l. mulignes kan være gårdsnavnet på stedet hvor erik kom fra her hjemme. Hvilke kilder har hun hentet antakelsene om navnet fra?Har hun sjekket eldre census'er for å finne eksagt når denne Erik emigrerte? Hvor bosatte han seg og kan du finne ham i census for 1800? Vi trenger også hans alder. Hva het barna? Hvem var han gift med og giftet han seg før han emigrerte. Finnes det en gammel familiebibel? Hade erik noen andre familiemedlemmer i sin nærhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

:-) Beklager jeg gjorde ikke leksa mi....står jo Illinois her da! Men var det første stedet Erik kom til? Og ble de der? Da skal det være mulig i finne dem i 1880 census'en.Kan det være denne familien i 1880? Alle barna er født der. Isabelle er tjener og født i Norge. KAnskje en slektning?-----Saratoga, Grundy, IllinoisErik JOHNSON Self M Male W 51 NORWAY FarmerTennie JOHNSON Wife M Female W 51 NORWAY Keeping HouseOscar E. JOHNSON Son S Male W 17 IL Farm LaborerOle M. E. JOHNSON Son S Male W 15 IL Farm LaborerErik G. E. JOHNSON Son S Male W 13 IL At SchoolChrist M. E. JOHNSON Son S Male W 6 IL At SchoolHelen O. JOHNSON GDau S Female W 4 ILIsabel JOHNSON Other S Female W 14 NORWAY Servant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Joda det ser ut til å være rett familie. Jeg fant sønnens fødsel i Morris, Grundy, Illinois. Er det damen fra Amerika som selv har lagt inn opplysningene i Familysearch?Erik JohnsonBirth: 27 NOV 1868 Morris, Grundy, IllinoisDeath: 23 MAR 1939Father: Erick A Johnson, Mother:Tennie Teora Mickelson-----Første sønnen Oscar er født i Illinois før 1865 tellinga har hjemme så Erik må ha emigrert før 1863/64. Erik er 51 år og antas derfor å være født ca 1829 i Etne. Jeg ser av FS at alderene på Erik senior spriker noe voldsomt mellom da 1829, 1838 og 1839 ...... Teora oppgis å være født 1834 i Etne, død 1912. Erik dør 1893 i Morris, men alt er i følge en eller annen submitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg har rotet litt rundt opp i Etnedal, men fant ut at jeg nok var laaaaaangt unna da jeg oppdaget dette ektefolket :-) Stemmer det?-------------------------------------------------------------------------------------Erik JOHANNESSEN,Age At Marriage: 24Birth: 1828Father: Johannes OLSENMarriage:Spouse: Thuri MICHELSDR Age At Marriage: 23Marriage: 02 Jul 1852 Place: Etne, Hordaland, NorwayDette er et utdrag fra kirkebøkene i Etne (Familysearch)-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Wettermark

Hjertelig takk til Nina Møller Nordby for lynrask og omfattende hjelp. Alt tyder på at du fant de riktige sporene. Så snart jeg får tid, skal jeg gå inn i folketellingen 1845 for Etne. Jeg har funnet opplysninger om etterkommere i USA under Family Trees, Ancestry.com, lagt inn av Robin Dale Clendenning (Johnson). Der står det blant annet at den eldre Erick Johnson (Agaarn) er født i Etne i 1854, men årstallet er helt sikkert feil, ettersom sønnen er født i 1868.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aase

Mer om Erik Johannessen / Turi Mikkelsdtr og henvisninger til flere slektsledd bakover finnes på side 20-22 i boka 'Etnesoga III: Gjerde sokn' av Ståle Dyrvik.Denne Erik kom fra husmannsplassen Øygaren under Eikeland. Det er nok dette plassnavnet som siden er blitt til 'Agaarn'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.