Gå til innhold
Arkivverket

[#14503] Omlien, Lyngdal- 1801 telling Lister og Mandals, Lyngdals Qvasen, gard Omlien.


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

På ovennevnte gård har jegTorchel Salvesen med kone Ingeborg Staalesdtr. Han født1761, og hun er født 1767. Fikk Lyngdal-bøkene i dag, men hvor er Omlien blitt av? Jeg finner den ikke i Lyngdal gard og folk. Kan noen hjelpe meg? Er jeg på gale veier nå? De er jo på rette sted i 1801-telling med 4 barn da. MVH. SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helge Trelsgård

Må vel spesifisere at Kvås sogn (Qvasen) har egen bygdebok, og ikke er å finne i de tre bygdebøkene for Lyngdal (Å sogn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg 'bøyer meg i støvet' og takker så hjertelig. Den boken jeg da skal be om er det bygdebok for Kvås?Hilsen SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Fylke: Vest-Agder Ytterligere spesifisering som følgende:Kommune: Lyngdal Sogn: Kvaas Gårdsnummer: 231 Gammelt matrikkelnr: 262 Navn på gård: Aamlien Merknad: Alm. skr. Omli.Se også Bygdebok for Kvås (meget god og utfyllende) s.88.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Det er 7 bygdebøker for Lyngdal kommune: Lyngdal I-III (gamle Lyngdal herred), Kvås, Austad I-II, og 'Spangreid vest for Lenesfjorden'. (Eg har også bare dei 3 du har).På LDS IGI finn du foreldrene til Ingeborg:INGEBORG STAALESEN Christening: 25 MAR 1767 Lyngdal, Vest-Agder Father: STAALE OLSON Mother: MARTHE AANENSDROg søstra:ENGEL STAALESEN Christening: 11 SEP 1768 Lyngdal, Vest-Agder, Norway Father: STAALE OLSEN Mother: MARTA AANENSDRSøstra og mora er på Bringsjord i FT1801: LenkeDet står litt om dei under Bringsjord i LYNGDAL II, på side 416. Ståle Olsen kom frå Koddeland i Austad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Spørsmålet er har noen av dere bygdebok eller kirkebok som dekker Omli, Kvås, jeg skulle hatt en bekreftelse på Torchel og Ingeborg sin sønn Ånen, hans fødselsdato, på forhånd tusen takk. Jeg får ikke noen bøker nå før etter påske.Hilsen SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eg var på biblioteket og gjorde oppslag i KVÅS bygdebok på Åmlia.Bygdeboka har Ånen, f. 1812. Det står ikkje meir om han. Bygdeboka forteller at familien var haugianarar, og fleire av søskena havna i Flekkefjord.Dåpen til Ånen det ein kan finne på LDS IGI: AANEN TORKELSEN Christening: 04 JUN 1812 Lyngdal, Vest-Agder, Norway Father: TORKEL OMLIEN Mother: INGEBORGBygdeboka forteller at Torkel Salvesen var frå Ytre Øydna, Grindheim. Mor hans er nok Gunlu Torkildsdatter i FT1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11024&variabel=0&postnr=2565&fulle=true&spraak=n>LenkeIngeborg Stålesdatter var frå Eigebø, Konsmo (beklager feilgjetting i tidligare innlegg): LenkeIngeborg Olsdatter var datter av Ole Tronsen Løland, frå Østre Hommen i Lyngdal, og er omtalt på side 460 i LYNGDAL III.Ståle Torkildsen Eigebø, Konsmo: LenkeÅmlia blei overtatt av dattera Adriane Torkelsdatter, gift med Anders Fredriksen Torsland, Åseral. Dei hadde sønnen Tobias:TOBIAS ANDERSEN : Christening: 13 MAR 1842 Kvaas, Vest-Agder, Norway Father: ANDERS FREDERIKSEN Mother: ADRIANE TORKELSDRI FT1865 er han losjerande i Åmlia, fordi han nettopp har selt garden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Etter Harald's innlegg bidrages det videre med følgende:Torkel Salvesen fra Ytre Øydna, gnr. 2 s.36-41, Grindheim Bygdebok, i forkortet bidrag her følgende: Bnr. 3 og 11 Nere Kleivsodden. Jon Salffuesøn, dsk.1693, g.m. Åsne Olsdtr. (i 1693 g.2.m.Atlach Håland) åtte i 1640 2 huder i Ytre Øydne. Barn etter Jon og Åsne: Aadt,Olle,Salfue, Gulleu,Thorbor,Asgier,Ranni og Aase.Olle Jonson (21 år ved FT 1664) g.m. Gunvor Torkelsdtr. (dtr.til Torkel Odson Y.Øydne og Aslu Aslachsdtr.). I 1730 var barnene: Torkild,Joen,Reyer,Helje,Askier og Aasne.Torkel Olson g.1.g.m. Gunvor Taraldsdtr.Iveland (dsk.01.10.1722 barn Tarald 5 mnd.) Torkel Olson g.2.g.m. Torber Iversdtr. Barn: Gundvor,Anna,Gundlu.Salve Jonson Røyseland f.1716 (Hægebostad Bygdebok: Røyseland gnr.48 s.410-413: Tarald Røyseland n.1646 (eier 1/2 hud). Torgie Taraldson Røyseland g.m. Maren Samuelsdtr. dsk.1708. Barn: Tarald,Joen,Torchild,Peder,Inger,Gundvor,Anna,Berthe). dsk.1796 begr.17.01.1796 79 år g.22.06.1752 Gundlu Torkildsdtr.begr.17.08.1803 75 år. Barn: Jon,Torkild (f.1761),Knud,Ole,Knut d.y.Det gir adskillig bedre utbytte ved selv å lese disse bygdebøkene.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg vil takke Harald og Knut for storartet hjelp, og vil ønske dere en riktig god påske.Søndagshilsen fra en stille fjordSOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.