Gå til innhold
Arkivverket

[#14512] Alfred Karlsen (Birkeland, Misje, Solsvik, Merkesvik) f. ca 1896 - USA?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Foreldra til Alfred var Karl Martin Olai Knutsen f. 1869 i Manger og Ingeborg Andersdtr. Aagotnes f. 1865. Etter som eg har forstått var Karl frå garden Birkeland i Manger. Alfred var nr. 4 i en søskenflokk på 12. Etter det eg har fått opplyst reiste Alfred tidleg ut som sjømann, men kom aldri heim att. Nokon i slekta meiner at han slo seg ned i USA, men kor vidt det var der eller andre stader er ikkje så godt å vite. Sidan det noe er så mange muligheter på nettet er det kanskje nokon som kan vere med og oppklare dette. Grunnen til at det er så mange alternativ når det gjeld etternamn så er det pga at foreldra bytte etternamn etterkvart som dei flytta. Nokon i familien kaller seg Karlsen, nokon Birkeland andre Solsvik og ein kalte seg Hytten. Så her er mange alternativer med hensyn til etternamn. Det er kanskje det som kan gjere det heile nesten umulig å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Her synes jeg du skal begynne hjemme først, og finne en mer konkret fødselsdato enn ca 1896. Muligheten for at han stakk til sjøs med en gang han ble konfirmert, gjør at du og bør finne ut hvor han da bodde, slik at dette gardsnavnet også kan bli tatt med i søket.Fødselsdatoen er helt avgjørende for å kunne bekrefte/avkrefte funn.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Utfra hva som står i lenken under innlegg 2 så er Alfred fødd i Fjell, men jeg kan ikke finne noen data fra kirkebøker derfra. Jeg fikk imidlertid 3 treff på søk i Family Search. 1 stk Alfred Carlsen og 2 stk Alfred Carlson. Alle 3 var fødd i 1896 og døde i USA.Alfred CARLSEN Birth Date: 5 Nov 1896 Death Date: May 1976 Social Security Number: 101-05-5217 State or Territory Where Number Was Issued: New York Death Residence Localities ZIP Code: 10310 Localities: Staten Island, Richmond, New York Alfred CARLSON Birth Date: 26 Nov 1896 Death Date: Nov 1985 Social Security Number: 560-03-0110 State or Territory Where Number Was Issued: California Death Residence Localities ZIP Code: 94112 Localities: San Francisco, San Francisco, CaliforniaAlfred CARLSON Birth Date: 14 Jun 1896 Death Date: Mar 1978 Social Security Number: 379-09-6486 State or Territory Where Number Was Issued: Michigan Death Residence Localities ZIP Code: 49892 Localities: Vulcan, Dickinson, Michigan Hvis det er muligheter for å fremskaffe fødselsdato for Alfred, så kan dette kanskje hjelpe deg videre.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Da kan vi utelukke de tre som er funnet. Jeg fant ingen Alfred Carlson som passet i 1920. heller ingen i 1930. Ingen Solsvik, eller Hytten, heller ingen Merkesvik.Jeg tror dette er en av de populært kallet nåler i høystakk. Dersom ingen i familien vet noe, han kan likegjerne ha blitt borte i Afrika eller på New Zealand eller Australia.....Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Njaaaaa... Dette er antall Alfreder på Ancestry. Flere Alfreder en Freder i Military bl.a. Census Records 533,009Birth, Marriage, & Death Records 731,958Biography & History 20,083Community & Message Boards 182,132Military Records 56,686Reference & Finding Aids 1,335Immigration & Naturalization Records 6,574Periodicals & Newspapers 240,856Court, Land, & Probate Records 10,235Directories & Membership Lists 69,015-----------Dette er Fred'ene, som like gjerne er Fredrik'er:Census Records 1,049,224Birth, Marriage, & Death Records 631,362Biography & History 11,611Community & Message Boards 175,401Military Records 32,766Reference & Finding Aids 866Immigration & Naturalization Records 5,092Periodicals & Newspapers 660,830Court, Land, & Probate Records 5,083Directories & Membership Lists 104,253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg har ennå ikke vert i stand til å finne nøyaktig fødselsdata på Alfred, men muligens noen av dere som bruker nettet en del kan finne det. Jeg antar at Alfred ble født i den perioden familien bodde på Merkesvik i Askøy dvs Herdlø sogn. Far til Alfred var Karl M. O. Birkeland, og hørte til denne familen som du finner på denne lenken Lenke Jeg håper at noen kan bidra til å finne ut av hvor det ble av Alfred. Jeg antar at han tok navnet Karlsen, men dette er ganske usikkert i og med at faren brukte mange etternavn etter hvert som han flyttet. Jeg antar at det var mer vanlig på den tiden å bruke faren sitt fornavn nom etternavn med sen eller son etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Terje, da, du har jo hatt nøyaktige fødselsdata på ham siden april 2003! Innlegget ligger over her - nå må du ikke sove i timen! Yngve Nedrebø, SAB / DA, 12.04.2003 12:28 (7) Alfred Joakim, sønn av Karl Martin Olai Knutsen Solsvik, var født i Fjell 20. mars 1896.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Beklager. Vel, da er i alle fall datoen funnet, så da er det om å gjøre å finne ut hva som kan ha skjedde med denne Alfred. Jeg vet at familien hans ikke vet hvor det ble av han, men han skal ha reist til USA. Så får vi håpe at noen kan finne ut av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har nettopp fått opplyst at Alfred var sjømann og gikk trolig i land i USA. Han kom aldri tilbake til Norge. Jeg håper det lar seg gjør å finne ut hvor det ble av Alfred?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg har fått oppgitt at han går i land i New York den 24. des. 1920, sammen med en annen av skipets folk ved navn Kristiansen. Kapteinen rapporterte dette den 31. des. 1920. Jeg vet ikke hvorfor han gikk i land eller om han hadde planer for innflytting. Jeg ser at der er en Alfred Solsvik som dør i 1979 i Kane, Illinois, men jeg vet ikke om dette er den samme Alfred som ble født i 20. mars 1896. Såvidt jeg har forstått så var ikke denne immigrasjonen etter 'boken' så det er mulig at han skiftet identitet etter at han ankom USA. Kanskje drog han videre sammen med sin kollega Kristiansen. Kanskje det er mulig å finne noe om han når vi vet så pass mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det var en Alfred Birkeland som døde i 1879 i Kane i Il. Vet ikke om dette er den samme. Han kan likegodt ha laget en avledning av Joakim eller hva som helst. Da han var reg. i Ellis Island i 1919 brukte han visstnok etternavnet Merkesvik. men hva han egentlig kalte seg som amerikaner er ikke godt å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Det er nok veldig sannsynig at det er den rette du har funne. Denne familien tok navnet Birkeland etter at de flyttet til Solsvik / Misje rundt 1900, og bruker fortsatt dette navnet. Ellers mener du vel at han døde 1979 og ikke 1879.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Denne familien brukte mange etternavn også etter at familien flyttet til Misje. Det var noen som brukte Solsvik, noen som brukte Karlsen og noen som brukte Birkeland. Navnet Merkesvik var nok ikke i bruk etter at familien flyttet til Misje i 1919. Denne Alfred Joacim, var nok flyttet ut forlengst da foreldrene hans flyttet fra Merkesvik til Misje. Så, det spørs nok om det var den rette? Håper at det lar seg gjøre å finne ut noe om denne Alfred Birkeland som dør i 1979 i Kane i Il?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Er det muilig å finne ut om Alfred den han går i land sammen med reiser videre inn i landet eller hvor de ble av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg antar at det blir vanskelig å finne Alfred, men håper at det lar seg gjøre å finne hvor det ble av han. Familien i Norge hadde fikk aldri kontakt med han. Han kan ha dødd i ung alder, men andre ting kan også ha tilstødt han. Jeg håper at dere som er så dyktig på dette klarer å finne en ledetråd slike at denne gåten kan bli løst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Supplementing my notification to you of changes in the crew of the 'Landvard', I beg to advise that as the steamer was leaving ALFRED KARLSEN Able Seamandeserted the ship. (signed by ship's master, O. Pederson)This man left the steamer on the night of the 24th of December, taking his personal effects with himBetyr dette at han mønstret av skipet uten at han ble reg. i Ellis Island?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.