Gå til innhold
Arkivverket

[#14512] Alfred Karlsen (Birkeland, Misje, Solsvik, Merkesvik) f. ca 1896 - USA?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

For meg ser det ut til at dokumentet fra 1922 handler om skattlegging - tax, og at ankomsten var 1919.Men tilbake til # 19 og # 20, Terje, jeg går ut fra at du fant dem på Familysearch. Alfred Birkeland død 1979 Illinois kan du nok utelate der stemmer ikke fødselsdato.Hvor fant du Alfred Solsvik død 1979 Kane, Illinois? Jeg synes han virker litt interessant som Alfred Karlsen og har lyst til å ta en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er ikke jeg som har funnet dette, men en jeg har hatt kontakt med. Fra tid til annen viser det seg at opplysningene i FT i USA kan ha veldig avvikende alder fra gang til gang, så man skal ikke utelukke noe, før det motsatte er bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Mette i # 28:Jeg har sett på fellessøket, men kommer ikke inn på den enkelte databasen nå. Jeg har også prøvd via databaseveljar. Jeg tror kanskje det er konfirmasjonen hans 1910 som er i databasen, ikke dødsfall. Har du sett noe mer på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard
Lenke Permanent sidelenke fra Herdla, konfirmanter 1910. Her finner du Alfred Joakim Karlsen. Det bekrefter at det er noe feil i landssøket hvor det er lenke til Døde i Samnanger 1910.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Da, døde han ikke i Samnanger? Kan han ha dødd i Norge likevel? Eller har foreldrene meldt han død da de fikk melding fra båten han jobbet på? Her er mange spørsmål og kanskje få svar.Jeg tror at han ble i USA og så har man gått ut fra at han døde, fordi han ble meldt savnet fra båtne 'Landvard'. Etter de data som foreligger nå, så var han oppegående et helt annet sted da han ble meldt savnet fra båten. Så sprøs det om det lar seg gjøre å finne ut hvor det ble av han. Kanskje han og den andre som stakk av fra båten drog til samme sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Innlegg 54. Her går det frem at Alfred Joakim bar etternavnet Karlsen Merkesvik. Det ble senere bare brukt Karlsen som etternavn. Kan Alfred Joakim ha brukt et annet etternavn senere? Dersom han ble værende i USA, kunne det da være mulig at han brukte Joakim i en eller annen form i fornavnet? Eller var Alfred et vanlig navn i USA på den tiden?'Her må hver sten snus minst to ganger' for ikke å overse noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Resultatet i landssøket har feil i lenken. Man kommer i stedet for Samnanger til Konfirmanter Herdla. Jeg tror ikke det foreligger noe dødsfall på ham i den databasen. Jeg har søkt gjennom Gravminner uten treff, men den er jo ikke fullstendig ennå. Har du prøvd i databasene her på DA over døde på Vestlandet?Jeg tror nok Alfred eller Fred er lettere å bruke enn Joakim. Men det er vanskelig å vite hva han brukte . Jeg har ikke abonnement på Ancestry, derfor kommer jeg ikke langt nok inn i dokumentene. Det er mange treff på Alfred Carlson. Jeg vil anbefale deg å ta et abonnement. Jeg har selv brukt 1920 og 1930 census. Dessverre har de ikke eksakt fødselsdato, kun alder. Registreringskortene fra 1942 derimot har det og er derfor også en flott kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Nå har jeg søkt etter Alfred og Fred med fødselsdatoen uten å få treff i US World War II Draft Registration cards som er en samling over menn født mellom 1877 og 1897. Jeg har tidligere funnet mine 3 emigrerte grandonkler der, som var født mellom 1878 og 1882. Kanskje din Alfred døde før dette, eller at han befant seg utenfor USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard
Lenke Kanskje du eller noen andre kunne sjekke nr 3 på listen her over Alfred Carlson i 1930 i staten New York?Alfred Carlson name city, Kings, NY abt 1897 Norway
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, han er 33 år, gift med Margareth, 30 år, for ca 2 år siden og har barna Hazel på 6 år og Alfred Jr på 1 år. Han emigrerte i 1916, hun i 1923. Begge barna er f i NY.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Krigsveteran? Det har ialle fall ikke jeg snakket om. Dette var jo fra Census 1930, Arnfrid.WW II Draft Registration Cards-samlingen har ikke noe å gjøre med veteraner. De var en marginal ekstrastyrke slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvor vidt det er samme karen er ikke godt å si. Det vil vel være som å søke etter 'nåla i høstakken' for å finne den Alfred jeg søker etter.En ting kan vi nok sikkert slå fast. Han gikk i land i Boston/New York en gang i desember 1920.Så spørs det om han og den andre karen som gikk i land samtid slo følge med hverandre? Kanskje eller kanskje ikke. Alfred hadde jo, vert i denne farten en tid, så kanskje han hadde funnet sin tilkommede før han dro i land for godt?hvordan skal man gripe fatt i saker som er så pass vanskelig? og lar det seg løse? eller må det forbli en uløst gåte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

det var to ekstra opplysninger på kortet; og der sto det NO i rubrikken for om vedk var krigsveteran, det var ikke noe annet, Vigdis.Der er forøvrig mange Alfred Carlson / Carlsen i de fleste tellinger, bl a en i WW1 som er født i 1896 og som bor i Brooklyn i 1917-1918, så jeg vet ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Var jeg deg, Terje ville jeg gått gjennom alle Alfred Carlson/Carlsen i 1930-tellingen. US WW II Draft Registration Cards 1942 er som sagt også en glimrende kilde, men jeg overså at den ikke er komplett for alle statene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Via Ancestry.com. Du kan ta 14 dager uten å betale, men du må oppgi visakortet ditt. Jeg har gjort det og det går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har et 14 dagers gratisabonnement nå, og det ser ut til å fungere greit, men jeg får ikke lært meg gode søkemetoder før de 14 dagene er over, tenker jeg...her er fire Alfred Carlsen i 1942;Alfred Carlsen 5 Nov 1896 f Farsund, Norway Kings, New York Alfred Carlsen 22 May 1879 f Sweden Rich, New York Ingvald Alfred Karlsen 22 Jul 1896 f Malvik, Norway Belmar, New Jersey Alfred Carlson 5 Dec 1894 f Bergen, Norway Richmond, New York

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

I følge innlegg 54 ble Alfred Joakim Carlsen Merkesvik konfirmert den 18. sept. 1910 og født 20. mars 1896. Jeg antar at man ved FT i USA kan ha gjort noen skrivefeil med hensyn til fødselsår, men likevel hender det at fødselsdatoen kanskje blir litt mer på den samme tid. Selvsagt kan man bytte om noen tall slik at 20.03.96, kan bli til 20.05.96 eller 20.08.96 osv. Også årstallet kan lett bli byttet om. Jeg har sett en del slike ombyttinger, både i FT her hjemme og i emigrasjonsprotokollene + FT der borte.Jeg håper det lar seg gjøre å komme på sporet etter Alfred?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

jeg kom til å tenke på en ting. En del av mine slektninger som har flyttet til USA, brukte ikke det etternavnet som ville være naturlig for dem, men det som ville være naturlig for faren. Faren het Karl Martin Olai Knutsen (f. 1869 på Birkeland i Manger). Faren kalte seg for følgende etternavn:KnutsenBirkelandMerkesvikSolsvikMisjeog noen av barna kalte seg i tillegg forKarlsenHyttenHvilke etternavn alle brødrene hadde vet jeg ikke men noen brukte Solsvik.Brødrene var:Sigvald f. 1898Arthur 1905 (Oslo)Johannes Solsvik f 1907Anfinn f 1900 (Hytten/Birkeland)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Lar det seg gjøre å finne fødselsdato for Sigvald og Arthur. Jeg er usikker på hvilket etternav disse to brødrene brukte, så kanskje deres etternavn kan ha vert det samme som også Alfred senere brukte?I ca 1922 får søsteren til Alfred en sønn og hun kaller han nettopp for Alfred, kan det ha en sammenheng med forsvinningen av broren Alfred å gjøre. Her hjemme trodde man at Alfred Karlsen hadde falt over bord på den båten han jobbet på. Men med de opplysningene som nå er funnet er det ingenting som tyder på at han ha falt over bord fra M/S 'Landvard'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har funnet at Sigvald ble født på Solsvik den 4. mars 1898. Broren Arthur het. Olaf Arthur Johan og ble født 29. april 1905. Jeg har ennå ikke funnet hvilket etternavn disse to brødrene brukte, men det kan tenkes at Alfred brukte det samme etternavnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg vet at han av brødrene som ble kallt for Olaf Arthur Johan, bare ble kalt for Arthur bodde i Oslo i hele sitt voksne liv, men jeg vet ikke om han var gift eller hvilket etternavn han brukte.Det som knytter seg mest spenning til er om det lar seg gjør å finne ut av skjebnen til Alfred Joakim? og om det lar seg gjøre å finne han ett eller annet sted i verden etter desember 1920?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dette har jeg fått info om fra en amerikansk kilde: (han som skriver det er norskamerikaner av 3. generasjon).Vel, jeg må tilstå at jeg ikke er helt sikker på hva betyr det som står på immigrasjonslista for 30.juni 1922 (Ellis Island). Skipet Gothland (et svensk skip) reiste fra Bergen den 6.okt 1918 og ankom til NYC den 2.feb 1919. Han Alfred ble gitt adgang til U.S.A den 7.juni 1922, men det står i Ancestry.com at han ankom den 30.juni 1922. Det jeg ikke forstår er datoene og hva som hendte mellom datoene.1. Hva var det som hendte mellom 6.okt 1918 og 2.feb 1919, et tidsrom av 4 måneder ? Var han medlem av skipsbesetning til Gothland og var han til sjøs i 4 måneder ? 2. Hva var det som hendte mellom 2..feb 1919 og 7.juni 1922, et tidsrom av 4 måneder også ? Var han syk, var han i sykehuset (i NYC)? Deserterte han skipet i NYC og tok de amerikanske myndighetene ham til fange ? Jeg synes ikke han var i fengsel. Kanskje måtte han forbli i NYC mens han og amerikanske myndighetene løste noe angående adgangen sin til U.S. ? 3. Hva var det som hendte mellom 7.juni 1922 og 30.juni 1922? 4. Hva med 'Head Tax' ? Fra og med 1882 måtte innvandrerne betale 50 cents 'head tax' hver. Jeg kan ikke tenke meg at han Alfred ikke hadde 50 cents på seg slik at han satt hos myndighetene i noen uker eller måneder ?Det er en historie her. Hva er det ? Det er litt av et mysterium.Vel, han sa at reisemålet sitt var et hotell i Norfolk, Virginia og kontakten der var William ('Bill' eller 'Will') Hanson. Norfolk var og er en stor sjøby på øst kysten av Amerika. Det var og er også en stor sjøby for U.S. Navy. Jeg undres på om det har noe å gjøre med det at han vil til Norfolk ? Men reiste han faktisk dit ? Jeg søkte etter både Hanson og Karlsen/son i Virginia, men fikk ikke noen treff som svarer til. Men i 1920 er det en Alfred Anderson f. ca. 1896 som bor (ugift) i Brooklyn og arbeider som tømmermann på verftet. Det er også en Alfred Carlson f. ca 1897 som bor (ugift) som bor i Brooklyn og arbeider også som tømmermann på verftet. De ankom i USA i 1915 (Anderson) og 1916 (Carlson). De er nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.