Gå til innhold
Arkivverket

[#14512] Alfred Karlsen (Birkeland, Misje, Solsvik, Merkesvik) f. ca 1896 - USA?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Ingen av disse to hører til den slekten som jeg søker etter. Trolig hadde disse to sin opprinnelse fra samme bygden som foreldrene til Alfred Joakim bodde i.Alfred Joakim var bror til min kone sin mormor. Det var trolig ingen i familien som noen gang fikk vite om Alfred sin skjebne. Vi vet nå at han som 17 åring ble far og det var trolig dette som gjorde at han forsvant. Rundt 1920 trodde man at han omkom på havet, men dette er nå ganske sikker bevist at det gjorde han ikke. Det vi med ganske stor sikkerhet vet er at han gikk i land i New York på selveste juleaftenen i 1920. Han og en kamerat kom om bord i skipet like før det gikk til havs og hentet alle sine eiendeler og forlot skipet. Om lag en uke senere skrev skipperen i loggen at disse to karene var savnet og rapporte dette til amerikanske myndigheter. Samme meldingen gikk trolig også hjem til familien, men man var ikke på den tiden klar over at Alfred Joakim hadde gått iland i USA. Trolig hadde han og kameraten invandret illegalt. Likevel viser det seg at han mellom 7. og 30. juni 1922 blir registrert som amerikansk borger.Så, spørs det hvor gikk turen senere. Jeg vet at mange normen fikk seg jobb på norske verft etc i bl.a. Broklyn eller forble sjømenn og reiste på Amerika. Men hva som skjedde med Alfred er det ingen som vet. Den 5. februar 1921 får søsteren til Alfred en sønn og denne kaller hun nettopp for Alfred. Dette kan være noe som tyder på at man virkelig trodde at Alfred Joakim var død. Kanskje det var språkproblemer som gjorde at man trodde at han var død.Læreren til sønnen til Alfred var forsikringsagent og Alfred hadde en gang mellom 1925 og 1940 vert i kontakt med forsikringsagenten for å få ut sin forskiring. Forsikringsagenten fortalte dette til sønnen til Alfred, men dette var trolig det enenste livstegnet Alfred noen gang ga tilbake til Norge. Ingen andre i familien visste om dette.Man har i mange år forsøkt å finne ut hva som hendte med Alfred Joakim uten at man har klart det, men for hver gang jeg forsøker å ta dette opp kommer vi litt nærmere en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg vil ta opp igjen en gammel sak som det ikke har vert mulig å komme til bunns i. Jeg velger å bruke om igjen innlegg nr 91 som har en del interessante opplysninger. Det som her har blitt opplyst er skrevet av en norskamerikander av 3. generasjon. Norske er faktisk ikke så verst når man tenker på at han aldri har bodd i Norge.'I ett av innleggene lengre oppe har jeg fått dette fra USA. Lar det seg gjøre å finne noe mer ut av dette?Vel, jeg må tilstå at jeg ikke er helt sikker på hva betyr det som står på immigrasjonslista for 30.juni 1922 (Ellis Island). Skipet Gothland (et svensk skip) reiste fra Bergen den 6.okt 1918 og ankom til NYC den 2.feb 1919. Han Alfred ble gitt adgang til U.S.A den 7.juni 1922, men det står i Ancestry.com at han ankom den 30.juni 1922. Det jeg ikke forstår er datoene og hva som hendte mellom datoene.1. Hva var det som hendte mellom 6.okt 1918 og 2.feb 1919, et tidsrom av 4 måneder ? Var han medlem av skipsbesetning til Gothland og var han til sjøs i 4 måneder ? 2. Hva var det som hendte mellom 2..feb 1919 og 7.juni 1922, et tidsrom av 4 måneder også ? Var han syk, var han i sykehuset (i NYC)? Deserterte han skipet i NYC og tok de amerikanske myndighetene ham til fange ? Jeg synes ikke han var i fengsel. Kanskje måtte han forbli i NYC mens han og amerikanske myndighetene løste noe angående adgangen sin til U.S. ? 3. Hva var det som hendte mellom 7.juni 1922 og 30.juni 1922? 4. Hva med 'Head Tax' ? Fra og med 1882 måtte innvandrerne betale 50 cents 'head tax' hver. Jeg kan ikke tenke meg at han Alfred ikke hadde 50 cents på seg slik at han satt hos myndighetene i noen uker eller måneder ?Det er en historie her. Hva er det ? Det er litt av et mysterium.Vel, han sa at reisemålet sitt var et hotell i Norfolk, Virginia og kontakten der var William ('Bill' eller 'Will') Hanson. Norfolk var og er en stor sjøby på øst kysten av Amerika. Det var og er også en stor sjøby for U.S. Navy. Jeg undres på om det har noe å gjøre med det at han vil til Norfolk ? Men reiste han faktisk dit ? Jeg søkte etter både Hanson og Karlsen/son i Virginia, men fikk ikke noen treff som svarer til. Men i 1920 er det en Alfred Anderson f. ca. 1896 som bor (ugift) i Brooklyn og arbeider som tømmermann på verftet. Det er også en Alfred Carlson f. ca 1897 som bor (ugift) som bor i Brooklyn og arbeider også som tømmermann på verftet. De ankom i USA i 1915 (Anderson) og 1916 (Carlson). De er nordmenn.'Jeg vet at denne Alfred i en anledning kalte seg for:Alfred Joakim Karlsen Merkesvik, mens han ellers i påmønstring av skip har bare kalt seg for Alfred Karlsen. Familien i Norge trodde at han var omkommet på havet rundt juletider i 1920. Da søster til Alfred får et barn i 1921 kaller hun sønnen for Alfred, kanskje fordi hun sørger over brorens 'død'. Imidlertid dukker denne broren opp som amerikansk borger mellom 7. og 22. juni 1922.Så er det store spørsmålet hvor gikk turen etter at han møtte mr. Hanson i Norfolk i 1922?I og med at han var amerikansk borger fra juni 1922, bør det være mulig å finne ham der borte?Jeg håper at det er noen av dere som kan hjelpe meg videre med denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Denne mannen er 'sailor, marine'. Greier ikke å lese etternavnet på image. Han bor på St. Patricks shelter.1930 United States Federal CensusName: Alfred J Krogeli Home in 1930: San Francisco, San Francisco, California View Map Age: 34 Estimated birth year: abt 1896 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Lodger Race: WhiteHousehold Members: Name Age Phillip P McGuire 60 Agnes M McGuire 61 William Bosland 59 Bert Robertsoon 57 John Tenkson 44 John Klink 49 William Cassell 49 William D Peller 63 Daniel Sullivan 79 Patrick Corrigan 50 Daniel Gallagher 61 Lowell H Mytinger 37 Joe L Loniesit 3 William B McGee 37 Barkelez S Blake 50 Thos McDonald 62 Edward Reamey 55 William W Pear 61 George V Mahoney 48 James R Hayes 46 Charles C Christ 43 Charles Meyers 56 George Miller 45 William McCravy 13 Richard Green 56 Frank A Dowd 47 Charles H Hidy 47 John Justafson 65 Walter P Eanes 49 Will Moorelloure 54 Charles B Rogers 50 John Griffin 60 Jacob K Homman 51 William Hodges 65 Floyd Lane 32 Joseph Paul 69 Fred Frohm 69 Albert Daive 51 P Hennegesen 62 John A Coots 44 Carel Olson 25 John Mitchell 55 William Baines 36 James H Sterling 58 George Davis 50 John Thomas 56 Thos L Quinn 56 Henry Armstrong 40 John E Wright 57 Frank Busey 39 Joe Stofan 47 James W Claney 58 Frank Kennedy 57 James Cass 72 Jens J Jensen 60 Oscar Lundgren 50 James Delrio 64 Martin Tracey 50 Adolph Meyer 51 Frank Gibson 55 Joseph J Denny 75 Rolf Saunders 66 James J Sullivan 56 Louis Metz 66 Joseph Kubie 48 Louis Repp 56 Harry W Silvers 35 Patrick Lane 60 George Spak 31 Joseph Baraningh 58 Patrick Gallivan 73 James Whelan 45 Oscar Stobe 56 John Welson 69 John C Phalan 49 Nels Johnson 76 Herman Spahn 67 John J Kern 44 James H Smith 52 Hazel Butkowski 50 William Scott 55 Alfred J Krogeli 34 James Kehoe 58 Frank Andres 70 Solomon A Frid 71 William E Johnson 60 Joseph Summers 65 Roy Underwood 50 Tonecao Kelly 60 Jack Henesey 40 Laurence Martis 53 William P Farrell 60 Thos Burns 69 Allen Scott 65 Claude Welden 49 James Duffy 61 James J Hartigan 71 Andrew J Smith 45 Homer C Harbour 52 James Russell 49

bilete8537.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Dessverre, feil person.Social Security Death IndexName: Alfred J. Krageli SSN: 552-40-1610 Last Residence: 95204 Stockton, San Joaquin, California, United States of America Born: 8 May 1895 Died: 15 Mar 1969 State (Year) SSN issued: California (Before 1951)-California Death Index, 1940-1997Name: Alfred Krageli Social Security #: 552401610 Sex: MALE Birth Date: 8 May 1895 Birthplace: Norway Death Date: 13 Mar 1969 Death Place: San Joaquin Mother's Maiden Name: Ernesdot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Sjømannsrullene har jeg ikke hatt kjennskap til, men om han virkelig var reg. etter 1922 i Norge er heller tvilsomt etter som han ble amerikansk borger fra 1922. Etter det jeg har forstått 'brente han alle broer' i 1921-22 og familien i Norge trodde at han hadde omkommet på havet. Skipet meldte fra i 1920/21 at de hadde mistet to mann da de drog fra New York kring jule/nyttårstider 1920/21. Saken var den at Alfred og hans kamerat frå båten gikk i land i New York på selveste juleaften. Det ble skrevet i loggen på båten da de forlot New York at Alfred og hans skipskamerat kom om bord og hentet alle sine personlige eiendeler og forlot skipet før båten la ut fra New York. Da skipet var kommet i rom sjø, meldte de fra til amerikanske og norske myndigheter at de hadde mistet to mann.Alfred hadde en sønn som nå har gått bort (bosatt på Sotra). Alfred var selv aldri i kontakt med sin sønn, men en forsikringsagent hadde hatt kontakt med Alfred en gang mellom 1925 og 1940. Dermed visse en at han var i livet, men hvor han bosatte seg er det foreløbig ingen som har klart å finne ut av.Jeg håper at det lar seg gjøre å finne ut hvor det ble av han. Den siste registrerte reisen som han gjorde var en togreise til Northfolk på østkysten, der han hadde en avtale med en Mr. Hansson. Kan han ha skiftet identitet? Men hvorfor skulle han det når han oppgir sitt navn til å være Alfred Karlsen da han ble registrert på Ellis Island i juni 1922.Jeg vet at dere er mange dyktig slektsforskere som har gode muligheter til å finne ut av dette. Jeg er takknemlig for hvert eneste tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

I innlegg nr 102 viser jeg til noe jeg fikk fra en norskamerikaner som har tilgang til en del opplysninger. Han har funnet en del for meg, men så har det hele stoppet opp fordi det kan være vanskelig å finne Alfred. Imidlertid skriver han at det var en normann ved navn Alfred Karlsen som jobbet på et norskeid skipsverft i Broklyn. Denne normannen skulle være fødd i 1896. Hvilket år dette har vert i eller over hvilken periode det har vert vet jeg ikke.Det som hadde vert av interesse var å finne ut om hvor han ble av og hvorfor han 'brente alle broer' og om han hadde familie i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Hvis han ankom i 1922, så ble han nok ikke US statborger i 1922.Synes det er vanskelig å få oversikt over dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

I innlegg 88 fikk jeg denne infoen fra USA:Jeg har fått denne infoen fra USA: Ja, ifølge det som står i immigrasjonslista, var Wm. Hanson en venn. Jeg glemte det om 1920 da han deserterte skipet Landvard og det er et par datoer til som vi kan legge til lista. Så, begivenhetenes rekkefølge for Alfred Karlsen er . . .1. - mønstret på i Bergen 10.mai 19182. - Reiste fra Bergen den 6.okt 1918,3. - ankom til NYC den 2.feb.1919,4. - ankom til NYC den. 16.juli 1919,5. - deserterte skipet Landvard i NYC 24.des 1920. (også Lars Kristiansen)6. - gitt adgang til U.S. den 7.jun 19227. - Ancestry.coms ankomsdato 30.jun 1922. . . ut fra den forutsetning at det er den samme Alfred Karlsen på alle datoene. Det ser ut som han er til sjøs nesten hele tiden mellom 1918 og 1922. Han er 5' 7' høy, lyshåret, blå øyner.Kanskje finner vi ikke ham i U.S. fordi han er ennå til sjøs etter 1922 ? Kanskje bor han i Norge? Jeg fant en Alfred Karlsen, 30 år gammel, seilte med SS. Aquitania fra Southampton 28.mars 1925, ankom i NYC 3apr. 1925. Fast bopel er Herosund, Norge. Han er gift med Amanda Karlsen, Herosund. Denne Alfred er 5' 8' høy, lyshåret, blå øyner og (men) han er født i Gulen? Denne William Hansen var det også en nordmann eller, kunne det ha vert en slektning?I innlegg nr 102 blir det vist til når han ble amerikansk borger.Det er nok en del sprikende opplysninger, men kanskje det er det som gjør saken så pass vanskelig. Ett er sikkert det er at han omkom ikke på havet slik som familien i Norge trodde i 1920, men han og hans kamerat gikk i land i New York og ble boende der. Om dette var fordi han hadde problemer hjemme fordi han fikk et barn utenfor ekteskapet eller at det var helt andre grunner?Jeg er viss på at det skal la seg gjøre å finne han. Problemet er at denne familien benyttet seg av så mange forskjellige etternavn, men så vidt jeg kan se så bruket Alfred bare Karlsen Merkesvik som etternavn og noen ganger bare Karlsen eller Carlsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Alfred Joakim, sønn av Karl Martin Olai Knutsen Solsvik, var født i Fjell 20. mars 1896.Far til Alfred var egentlig fra Manger og het Birkeland til etternavn da han bodde der. Siden flyttet han til Merkesvik på Askøy, men en gang rundt 1900 flyttet han til Solsvik, så flyttet hans familie til Misje. Karl M. Olai og konen Ingeborg flyttet på sine gamle dager til Sæle i Sund (på Tofterøy, men om de også endret på etternavnet der også)Det kan kanskje være et stort problem at man skiftet etternavn etter hvor man bodde og om det har skjedd med Alfed også etter at han kom til USA er ikke godt å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg har fått denne informasjonen fra USA i dag:Jeg er noenlunde sikker på at den Alfred Karlsen som vi har funnet I okt.1930 I San Francisco er han. Vedlagt er hans statsborgerbrev. Vedlagt også er ankomsten hans ombord La Perla i San Fran, okt.1930 .Ifølge petisjonen (i 1921) for US statsborgerbrev var han i U.S. Coast Guard. Han skrev at boligen sin var ombord skipet U.S.S Tamaroa, som er lagt til kai i San Pedro, California (i nærheten av Los Angeles).

bilete8759.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Litt mer. Dette viser at han var i livet i 1923 og senere skal han ha vert om bord i ett annet skip så sent som i 1930 i Los Angeles. Så er det spørsmål om det lar seg gjøre å finne ut hvor han bodde da han døde og om han hadde etterkommere?

bilete8760.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Alfred er nr 14 på lista. Jeg er spent på om det lar seg gjøre å finne hans obit, slik at det er evn mulig å finne noen etterkommere. I 1923 var han ugift, men mye kan ha skjedd etter den tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det ser ut som om Alfred bare brukte Karlsen som etternavn. Han brukte trolig bare Merkesvik ved et par høve. Dermed bør det vere enklere å søke etter han. Selv har jeg noen dyktige medhjelpere, men selv vet jeg lite om hvordan jeg kan søke.Håper at dere som er godt trente med å søke kan prøve å finne hans 'obit', ett eller annet sted på vestkysten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg antar at han ble værende sjømann hele sitt liv. Kan han ha omkommet på havet en gang etter 1930? Ble han værende på amerikanske skip eller -. Det er fortsatt en gåte hvor det ble av han. Det ser ut til at det er vanskelig å finne noe 'obit' på han og dermed mye vanskeligere å finne når tid han døde. Problemet er også at det var nok ganske mange normenn som nettopp het Alfred Karlsen i den aldersgruppen, men kanskje ikke så mange med amerikansk pass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg fikk i dag denne meldingen fra min kontakt i USA:Han var ombord i USS Tamaroa I ca 1921 - 1923 så vidt vi kan fastslå fra statsborgerbrev til Alfred og fra petisjonen til det.USS Tamaroa var kutter i U.S. Coast Guard (kystvakt) fra 1922 til 1935. http://www.navsource.org/archives/09/47/47062.htm Under den 2.verdenskrig var skipet i farvann ved Stillehavskysten av Amerika.Skipet 'La Perla', som han ble funnet ombord i i 1930, var eid av firmaet United Fruit Company. Dette var et firm i U.S. som handlet med frukt (særlig bananer og ananaser) som dyrktes i utviklingsland og solgtes i Amerika og Europa. Det er mulig at han arbeidet for dette firmaet i 1930. Skipet seilte fra Balboa, Canal Zone (nå - Panama) og ankom San Francisco. Balboa er nå en del av Panama City. Det er skrevet ovenfor ordet Balboa 'San Jose de Guatemala' som er en havn på Stillehavskysten av Guatamala. Kanskje var La Perla hjemmehavnen til det skipet.I 1930 var det ennå 10 år før begynnelsen av 2. verdenskrig. Arbeidet han fremdeles for United Fruit Company, eller arbeidet og bodde han et annet sted ?Jeg finner ham ikke i City directories i US i det hele tatt. City Directories likner på telefonkataloger, med unntak av at det finnes ikke noen telefonnummerer . . det står bare adresser og yrker. Jeg har funnet en Alfred S. Karlsen, 4247 Kester Avenue, Los Angeles i voteringslista for 1948, 1950, 1954. Vet ikke om det er han . . . . betyr initialen 'S' i navnet hans 'Solsvik' ? Sannsynligvis ikke . . .Bestemte han seg for å bo i Panama eller i Guatamala ? Vet ikke, men det er mulig.Denne karen i Los Angeles kan være den Alfred jeg søker, men det er ikke umulig at han har gått i land i enten Guatemala eller i Panama. Hvor vidt det lar seg gjøre å oppspore familien hans hvis han bosatte seg i Guatemala er ikke så godt å si, men hvem vet? Jeg har noen kontakter i Guatemala også, med norske aner, så det kan tenkes at dem vet noe om de familiene i Guatemala som har norske røtter. Selvsagt kan det være av interesse å finne ut noe mer om han som bodde i Los Angeles i 1948 og 1950, men det vil tiden vise om det er den rette Alfred?Er det noen av dere som er dyktig på dette område å søke om det er noen på Vestkysten av USA, som kan være i familie med den Alfred jeg søker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.