Gå til innhold
Arkivverket

[#14513] Hva skjedde på Meisingset (Tingvoll) med Ole Olsen Mellemsdokke fra Fron?


Gjest Johannes Haltbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Johannes Haltbakk

Hva skjedde med Ole Mellemsdokken? Han var født 17. september 1856 i Nordre Frons Prestegjeld, men hans livsløp er ikke kjent utenom at han står oppført som sagbruksarbeider i”Mælumsdokken” i folketellinga for Fron 1875. Det er også kjent at han og at han hadde minst to barn før han var gift: Tomine Åkvik født 25. september 1880 i Halse sogn. Kirkeboka fra Tomine dåpen forteller at Ole Olsen Mellems Dokke, har ett barn fra før, at han er ugift og oppholder seg på Meisingset for tiden. Flesteparten av hans søsken reiste til Amerika viser Hovdehagens bygdebok for Nord-Fron. Det er også endel tilgjengelig på http://www.ancestry.com om Mellemsdokkenslekta.Jeg har prøvd finne registreringer på han i Kirkeboka for Tingvoll, men har ikke lyktes med det. Jeg hadde vanskeligheter med å tyde hånskriften i kirkeboka der, så det kan godt være at han er registrert der uten at jeg har oppdaget det.Har ikke funnet han over emigrerte.Jeg er like interessert i alt som har med han å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 3 år senere...
Gjest Johannes Haltbakk

Jeg har ennå ikke funne ut av tross mye søk. Siden 2003 da jeg opprettet denne debatten , har jeg funnet ut at Ole hadde 3 'uægte' barn som ble født omtrent samtidig i 1879-1880. Den ene av mødrene søkte om understøttelse. Søknaden ligger i Statsarkivet i Hamar, og er påført at det ikke er aktuelt at hun kan få understøttelse siden barnefaren er ubemidlet. Jeg har også funnet ut at han hadde 1 søster som ble igjen i Norge og som har stor etterslekt i Vinstraområdet. Det er ikke foretatt skifet etter foreldrene, så jeg har ikke funnet ut hvor han bodde ced foreldrenes død - eller om han var i live på det tidspunktet.Jeg har ikke funnet han i folketellingen for 1900 når jeg har søkt på fornavn sm begynner på Ol, ellernavn som begynner på Ols, fødselsår 1856 +/- 5 år, og fødested som inneholder Fro. Alle som fyller disse kriteriene er sjekket ut av saken ved å søke i kirkebøker knyttet til ekteskapsinngåelse ol.Han er heller ikke registrert som utflyytet fra Fron før 1900 , eller begravet før 1900. Nå har jeg nettopp oppdaget at fødested er ikke bestandig ført opp i folketellingen. Når jeg søker etter Ole Olsen 1856 uten å ha fødested som en kriterium, finner jeg faktisk 8 personer. (Det bar bemerkelsesverdig få, men da er jo alle Ola Ols, O. Olsen,osv ikke med så det kan forklare mye). Av de 8 jeg fant, var faktisk 3 oppgitt å ha Gudbrandsdalen som fødested. Disse bodde i Målselv,i Velfjorden i Nordland og i Fræna i M&R.Nå har jeg lurer jeg på: Kan noen hjelpe meg med å finne ut om noen av disse er sønn av Ole Olsen Mellomdokken/ Mellemsdokken/ Melumsdokken født i Nord-Fron.Som dere ser har jeg gjort en grundig hjemmelekse, så jeg håper det kan gi grunnlag for å gå videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Jeg har skrevet inn feil tall i søkeresultatet mitt her, ser jeg: Jeg fikk opp 90 personer som fyller kriteriene fornavn 'Ole' etternavn 'Olsen' og førselsår '1856'. Av dem er det 5 som ikke hadde noe fødested oppgitt, og det er 3 som hadde fødested Gudbrandsdalen. Ellers beklager jeg skrivefeilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Sæterli

Som 'sagbruksarbeider' var han sikkert tilknyttet sagbruket som kom i gang på Meisingset på midten av 1870-tallet, hvor bl.a. industriherren Hans Mustad var eier og initiativtaker. I historia om bedrifta, 'Nordmøre Trelastforening og Dampsagbruk' (Tingvoll Sogelag 1978), nevner Magnus Skeid at det er lite av igjen av arkivene, men at det på bygdemuseet i Tingvoll oppbevares noe, herunder en regnskapsbok med lønningsliste. Kanskje verd å kikke på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Hei TerjeTusen takk for opplysningen! Dette var en ny opplysning for meg - Jeg skal kontakte bygdemuseet på Tingvoll for å be dem se om de kan finne han i lønningslisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Johannes Haltbakk

Når jeg søker i hele Norge i folketellingen i for 1900 på alle som heter Ole Olsen født i 1856, finner jeg 8 det ikke er angitt fødested på, og 3 som har fødested ”Gudbrandsdalen”. De med fødested Gudbrandsdalen bodde i: 1.) Målselv/ Troms 2.) Næven i Velfjorden/ Nordland 3.) Myren i Fræna/ Møre og Romsdal. Ole Olsen i Fræna viser seg å være Ole Olsen Lien fra Kvam i Nord-Fron og han finnes igjen i kirkeboken register over utfyttede fra Nord-Fron men med et annet fødselsår enn det som er oppgitt i folketellingen.De som mangler fødested bodde i: 1.) Kjøsnes i Tysfjord/ Nordland 2.) Karbøl i Skjærstad/ Nordland 3.) Nedre Gjeitstad i Fåberg/ Oppland 4.) Lesja/ Oppland 5.) Lesja/ Oppland 6.) Lesja/ Oppland 7.) Grue/ Hedmark 8.) Grue/ HedmarkER dette realistiske spor å lete videre etter - eller er det helst usannsynlign at en av disse kan være min tippoldefar? Da må jeg vel i tilfelle se i krikebøkene for de aktuelle stedene for å se om noen av dem ble gift - for å finne brudgommens farsnavn? Andre muligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Johannes Haltbakk

Jeg har nå kommet i kontakt med rette mann i USA. Det er Pat Carlson. Han har flere av Olsons familiebibler og dødsannonser fra før 1950-tallet. Blant annet er det beskrevet i en av dødsannonsene at Petra kom til USA i 1882 og ble gift i 1883 med Peter Thrustison i Wadena, og at de bodde der i 49 år da hun døde i ca 1931. Pat Carlson har også opplysning om at Mari ble gift med John Loom og at hun døde 21. Mars 1921. I en av at Pat Carlsons arvede bibler, er det anført at Johannes døde den 17. Oktober 1887.Historien forteller videre at Johannes omkom ved et lynnedslag og at Johannes’ kone Anne etter det ble gift med broren Ole Olsen. Ole Olsen har altså kommet til USA selv om det ikke har vært mulig å finne dokumentasjon på at han emigrerte. Annie og Ole fikk 5 barn. Det var1. Ella Olsen født 19. desember 1888, som ble gift med Warren Hokanson,2. Emma Olsen født 6. April 1894, gift med William J. Rance,3. Mable som ble gift med en ved navn Gilman,4. Raymond Olsen død 19. Januar 1930 og5. Merlin Olsen død 30. januar 1930.I Petras dødsannonse fra1935 er det anført at hennes bror Ole Olson er i live i Minneapolis, og også broren Anton Olson i Wadena og søsteren Mary Kleven i Norge.Pat Carlson har gitt meg en kopi av Annies dødsannonse også. Der står det at hun døde 80 år gammel (som må ha vært i 1943). Da hun døde bodde hun i 3544 Portland ave, og det ser ut til at hun er begravet i Interment Lakewood - det er vel i Minneapolis det da antakelig.Opplysningene fra Petras og Annies dødsannonser må bety at OLE OLSEN døde mellom 1935 og 1943.Saken er så godt som oppklart etter godt over 20 års leiting.Kanskje noen kan hjelpe meg med å finne etterkommerne her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.