Gå til innhold
Arkivverket

[#14517] Nils Amundsen


Gjest Arild Inge Norderhus
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild Inge Norderhus

Nils Amundsen var antagligvis fra Fåberg/Lillehammer/Gausdal området, den 14 oktober 1867 giftet han seg med Anne G. Tande fra Lesja. Ho var muligens jordmor.Veit noen noe om hva har skjedd med disse to,etterkommere, emigrerte de etc.På forhånd mange takk!Arild Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Inge Norderhus

Takk skal du ha, det er nok riktig person. Dumt spørsmål kanskje, men hva betyr stjernen etter barnas navn?Fant Gudmund i 1900 tellinga, da som snedkermester. Kunne de ha reist til USA eller andre steder ?Arild Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg antar stjerne betyr, antatt/antagelig etternavn. Det står ofte ved barn og kone.Jeg har ikke funnet noen av dem i 1900, og heller ikke på de vanlige emigrantstedene her i DA under navnet Hoff, Ni...I census 1880 USA, Duluth, St. Louis, Minn. fant jeg en Nels Hoff 33 år (1847) f.Norge med datter Mary 5 år (1875) f.Norge. Men nå er vel ikke disse navnene helt uvanlig så det kan mye mulig være feil mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Niels Amundsen Foss står også oppført som gårdeier her.Har du også sjekket utflytterlistene fra Lillehammer? Familien skal være ført ut av menigheta dersom de flyttet på seg.Jeg gjorde et søk på navnet Tande og fant flere med dette navnet som emigrerte fra 'Læsje'. Særlig i 1897 og 1903. N.Dakota, New York og Minnesota var spes. nevnt.Jeg fant ingen Gudmund Foss snekkermester i 1900 som var født i Lillehammer. Hvor er han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

* etter en opplysning, f eks et etternavn, markerer at opplysningen ikke er oppgitt i kilden for denne personen (f eks et barn), men er påført av registratoren på grunnlag av kildens opplysninger om personene omkring (f eks foreldre eller søsken).Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Inge Norderhus

Takk for forklaringa om* !I folketellinga for 1900, Østre Gausdal fant jeg Johanne Hoff f. 1874 i Fåberg, Hun var lærerinde ved folkeskolen. Hun kan muligens være datteren som er nevnt i Lillehammer, selv om ikke alle opplysninger stemmer overens i folketellingene.Arild Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jan Olav Skaug

Lærerinne Johanne Hoff f.1872 ble i 1902 gift med lærer Anders O. Stende (f. 1855) fra Øye i Vang i Valdres. Begge ble værende i Gausdal fra til de døde (begge i 1950).Johanne var datter av gardbruker Ole Pedersen på Hof Midtre i Vingrom, Fåberg, og moren hette Sigrid Johansdater (kilde FT1875 for Fåberg).Mvh Jan Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Arild Inge Norderhus

Hei det er over 1 1/2 år siden det var bevegelse på denne etterlysningen. Anne hadde en søster ved navn Marit Tande på Lillehammer, bodde i Storgaten 36. I flg bygdaboken for Lesja III, skulle det være en tredje søster av disse som også var jordmor og bosatt på Lillehammer. Da jeg var hjemme i julen såg vi igjennom noen gamle fotografier hvorav ett viste Anna og Nils Hoff med noen barn. Navnene var påskrevet for hånd, antagligvis av min bestemor som var deres søster. Dette bekrefter at disse personene har levd, det pussige er at de så har forsvunnet igjen og at de er veldig vanskelig å finne ut hva som eventuellt har skjedd med de. Kanskje er nye kilder dukket opp i mellomtiden og at gåten kanskje kan løses. Tvi - tvi .Med vennlig hilsenArild Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.