Gå til innhold
Arkivverket

[#14519] Kom Tarald Saaveson fra Setesdal rundt 1600?


Gjest Arne Olav Egner
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Olav Egner

Saave Taraldson Flekstveit f. 1606 død ca 1680 angis i boka Lundevallslekten fra Kviteseid å være stamfar til Lundevallslekta. Men forfatteren av boka, Tarald Lundevall angir samme sted at Saaves far, Tarald Saaveson skulle ha kommet fra Setesdal. Det angis flere gardsnavn i Setesdal som kan være Taralds hjemsted. Denne Tarald må en anta at er født før 1585. Mitt spørsmål er om det finnes noen informasjon om samme Tarald Saaveson, Slektsboka er utgitt i 1952 og mange har vel gravd i kildelitteraturen etter dette. Arne Olav Egner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Er det mulighet til her å få opplyst navnene på de flere gårdsnavn i Setesdalen som kan være Taralds hjemsted?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Tarald Lundevall skrev i 1952 (uten kildeangivelser): Man kan gjette på Homme og Hommelund i Valle, Uppstad i Hylestad og flere steder der borte, således også Mosdøl i Bykle, kanskje også på gårder i Birtegrenden i Mo og gården Nordbø i Veum, anneks til Fyresdal. sitat slutt Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Aanund Olsnes

I Vallesoga av Alfred Ryningen (vol V, s 478) er omtala ein Tarald Såveson 'Fløystved' som selde ein part i Hommelunden i 1693. Ryningen trur at dette kan vera same mannen som Tarald på Flekkstveit i Lårdal, som var gift med dotter åt Olav Hallvardsson Holum (s.st.,s 35), og ymtar også om at han kanskje ætta frå Hommelunden, men dette blir berre lansert som mogeleg.'I 1674 er Tarald Såvesson nemnd med etternamn Åmdal (Lårdal prgj.),i 1685 var Flekstveit opphaldsstaden hans (s.st. s 156)'.Ryningen fortel også (s. 130) om ein Såve Mosdøl eller Bjones,som tykkjest ha vore skyld den nemnde Tarald. Såvidt eg veit heitte han Såve Såvesson.Eg veit ikkje om dette hjelper noko, men det er det eg har funne.med helsingAanund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Mange takk for bidraget. Jeg vil ta en tur på biblioteket og lese gjennom Vallesoga. Manglende personlige kunnskaper i tyding av gotisk skrift gjør at jeg må ta til takke med hva som blir angitt i bygdebøker og slektsbøker. Men hvem vet, kan hende er det noen som kan i spor fra slektsbøker fra Setesdal.mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.