Gå til innhold
Arkivverket

[#14525] Hans Gulbrandsen 'Syverstad', alias 'Duffe-Hans' født ca 1795


Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

I fantefortegnelsen 1845 finner vi Duffe-Hans med sitt følge i Ullensaker. Alder er oppgitt til å være slik at man antar han ble født ca 1795. Etter eller annet sted har jeg også fått med meg at han skal være død ca 1859 (ukjent kilde).Han er gift med Maria Olsdatter, født ca 1787 og av Steffens-slekta. (Foreldre: Ole Olsen og Kirstine Olsdatter, Ole Steffensens datter). Det oppgis i 1845 at navnet Syverstad har han, siden han har en plass der. Han har en rekke barn oppgitt i 1845. Noen av dem finner jeg på VRI:Anne Margrethe, f. 25. februar 1820 i Ullensaker (VRI)Berthe Marie, f. 27. desember 1822 i Ullensaker (VRI)Karen Kirstine, f. 5. mars 1826 i Ullensaker (VRI)Ole, f. ca 1829Johan Ditlev, f. 17. april 1833 i Ullensaker (VRI)Caroline, f. ca 1835.Jeg skulle gjerne funnet ut noe mer om opphavet til Hans. Jeg vet at morens navn kan være Berthe eller Birte. Videre antar jeg at hun hadde ei datter som også het Birte eller Berthe, og som blir gift med Christian Kjeldsen Hakebro.Så, jeg vil gjerne finne ut om Hans sitt opphav. Dere som har mer om ham, men gjerne også om konas aner, ta kontakt med meg.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Ja, jeg forsøker igjen i håp om at det er nye brukere som leser dette.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hvem kan hans foreldre være? På Hovind i Nes, Akershus bor i 1801 familien Gulbrand Gulbrandsen, 44 år gammel. Han er i sitt 2. ekteskap. Han er afs. Soldat, husmann, saaer 3 tdr og er også smed. Konen kalles Marthe Hansdatter. Hun er 33 år og i sitt første ekteskap. (I fantefortegnelsen sies det at hun skal hete birte) Barna er: Amund, 14 år, Hans 11 år, Gulbrand 7 år, Christen 3 år og Berthe Maria 1 år. Alle kalles Mandens Børn i sidste egteskab. Betyr dette gjeldende ekteskap?Tross mitch-match med morens navn fra tellinga i 1845 er dette et hett tips. Også det faktum at ei datter heter Berthe Marie, samme som Duffe-Hans si datter. Duffe-Hans skal ha ei søster med dette navnet. LenkeNoen som vet mer om denne lille familien, evt om dette var av reisende? mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.