Gå til innhold
Arkivverket

[#14531] Norsk Forfatter i USA - Antonette T(h)ovsen


Gjest sissel bjorge scears
 Del

Recommended Posts

Gjest sissel bjorge scears

Antonette T(H)ovsen var fodt pa Teien,sem pg i 1875. Dro fra Norge til USA 6.mars.1891, og bosatte seg pa Long Island,NY, hvor hun skapte seg et navn som forfatterinne blandt sine landsmenn i Amerika. Hun skrev en rekke romaner og kortere fortellinger som ble offentliggjort bl.a. i den Norsk/Amerikanske avisen 'Decorah Posten' Hun dode pa Long Island,NY 19.nov.1942. Hilde Rise, som hovedfagstudent i 1980,- skrev visstnok sin hovedfagoppgave om henne, iflg. Tonsbergs blad's artikkel 10.sept.1980. Kan noen hjelpe meg a finne opplysninger om henne? Hun er i familie med meg, og jeg soker i min slekt for oyeblikket fra Frankrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Ta kontakt med Dagfinn Worren ved UiO. Hans kone Ingeborg — jeg husker i farten ikke etternavnet hennes — har skrevet doktoravhandling om norsk litteratur i USA.Professor Einar Haugen (1906-1994), som jeg selv bodde hos en uke utenfor Boston i 1990, kjente personlig mange av disse forfatterne og har skrevet om flere av dem. Einar Haugens etterlatte papirer vil kunne spores opp via hans datter som er professor i musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sissel bjorge scears

Tusen takk for svar. Hvordan fÅr jeg kontakt med disse personene du nevner? Har du noen adresser - e-mail jeg kan skrive til? hilsen Sissel bjørge scears

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Kanskje du kunne søke på Dagfinn Worren ved hjelp av en eller annen søkemotor? UiO betyr Universitetet i Oslo. Jeg liker ikke å formidle andre menneskers e-postadresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.