Gå til innhold
Arkivverket

[#14536] Hvor er Barbara Andreasdatter fra Melø i 1875?


Gjest Olaug Dreyer
 Del

Recommended Posts

Gjest Olaug Dreyer

Barbara er født i Meløy (dengang Rødø) i Nordland i 1841. I 1865 er hun enke med to barn, Mariana, 5 år og Albrigt,3 år. Hun bor på garden Engevik i Meløy og livnærer seg med sying. Neste gang jeg finner henne er da hun i 1881 får en sønn - uekte- i Gimsøy i Lofoten.Faren er en Oluf Kristiansen,ugift selvholder (Hva er nå det?)og han finner jeg heller ikke i noen folketellinger.I 1885 gifter enken Barbara seg igjen med en enkemann i Gimsøy,Lars Arentsen. Kan noen gi meg hjelp til å finne ut mer om Barbara? God påske til alle som frekventerer DA! Olaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Far hennes oppgis (FS) i hvertfall å være Andreas Norum når hun gifter seg 11. juli 1841 med Lars Arentsen, men det visste du kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaug Dreyer

Tusen takk,Astrid og Anstein. Det stemmer nok helt sikkert at det er samme person du fant som jeg ikke greide å finne,Astrid. Sønnen som hun fikk i 1881 , er født i Lyngvær der hun altså oppholdt seg i noen år.Andreas Norum hadde jeg nok notert ,Anstein,men takk likevel.Jeg var ikke helt sikker på om jeg hadde lest riktig i kirkeboka,Helsing,Olaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Barbara Christine, født 11. juli 1841 i Engevik, datter av ungkar (2. lm) Andreas (Nilsen) Norum i Svinvær i Rødøy, f. ca. 1816, og piken Susanne Svendsdatter, f. ca. 1816 (1. lm). Barbara Christine gifter seg 20. oktober 1861 i Meløy med ungkar Ole Andreas Aronsen, f. 16/3 1831 på Æsøy i Meløy. Ole Andreas omkom på sjøen ved årsskiftet 1863/1864. Ole og Barbara fikk helt riktig to barn, 1) Marianne Henriette, f. 14/11 1861 og 2) Albert Christian Olai, f. 21/8 1863. Som enke fikk hun i tillegg et barn, Ole Cornelius Hagerup, født 4/6 1869 med ungkar Hartvig Jacobsen. Barbara bodde da på Åg i Meløy. Albert er i 1875 fostersønn på Buvik i Meløy, der gifter han seg og blir boende.I 1875 er Barbara tjenestepike hos handelsmann Bordevich i Lyngvær i Vågan, uten at noen av hennes barn er med henne. I 1900 bor hun på Tøen, Sydalen i Gimsøy, men blir da feilaktig kalt for Barbara Larsen!Vet du noe mer om Barbara og hennes nye mann? Når og hvor ble de gift? Når og hvor døde de? Hvor ble det av Petra og Peder? Eller Ole C. H. og Marianne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaug Dreyer

Hei Terje. Dette var mye nytt stoff.Tusen takk! Barbara giftet seg 19.oktober 1885 med enkem.,Husmand Lars Nikolai Reinert Arentsen i Gimsøy kirke.Året etter får de datteren Petra som altså i FT 1900 kalles Larsen. Barbara kalles jo også Larsen der som du nevner,mens mannen er fortsatt Lars Arnesen.Sønnen ,Peder Sofus Ludvig Olufsen er født i Lyngvær 07 07 1881.Han blir konfirmert i Gimsøy 15.aug.1897.Faren er oppgitt å være Oluf Kristiansen (som jeg fortsatt er på leiting etter)Peder blir i 1901 far til en pike i lejermål med pigen Kristine Larsdatter fra Gimsøy (Hennes 2.lm.)Han er da fisker.Han gifter seg senere med en pike fra Gravermark.De flytter til Henningsvær der de blir boende og får flere ettekommere.Jeg skal fortsette med søk her,men har ikke funnet så mye ennå.Hans uekte datter fra 1901 er min manns mor,men hun døde mens han ennå var bare barnet .Jeg har ikke holdt på med den siden av slekta så lenge,men finner jeg mer,vil jeg prøve å gi det til deg.VH Olaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Olaug Dreyer

Jeg henter fram att dette innlegget i håp om at Terje skal finne det igjen nå . Jeg har lett fram litt nytt stoff om Barbara nå. Hun dør som husmannsenke 12.okt.1928 i Henningsvær.Der bor hun da sannsynligvis hos sønnen Peder som er gift med Anne Martine Hansine Fredriksen fra Sydal i Gimsøy.Datteren Petra har jeg ikke funnet noe mer om, mens Marianne Olsdatter er antagelig den som i FT 1875 er pleiebarn hos Henrik Olsen på Kleppstad øvre i Gimsøy.Hilsen Olaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.