Gå til innhold
Arkivverket

[#14538] 22. Søndag etter Paaske - 1770


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

Hvilken dato er '22. Søndag etter Paaske', 1770? Jeg lurer på om jeg ikke har hørt om et program som kan regne ut slike datoer. Vet noen mer om dette?Mvh Rune Fergestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiAntar det skal være enten 2. søn. etter Påske, eller 22. søn. etter Trinit..2. søn. e. påske 1770 er: 29. april22. s. e. Trin. 1770 er: 11. nov. Jeg har en egen bok hvor denne kalenderen står. Dessuten er det enkelte slektsprogram som har den. Tror også den finnes på nettet, uten at jeg i farten husker hvor det er.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Under Nyttige lenker her i DA finnes en lenke til kalenderprogrammet Dage.Til Inger Bjørnaas: Jeg er interessert i å vite litt mer om denne 'kalenderboken'. Er denne å få kjøpt?Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Nå er det det endel slike kalendre og kalenderprogram ute på markedet og noen av dem gir feil datoer. Den kalenderboken du har Inger, hvilke datoer gir den for Maria Bebudelsesdag og Alle Helgens Dag 1771?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg vet ikke om jeg har samme bok som Inger Bjørnaas, men jeg benytter 'Calender for Aarene fra 601 til 220', utgitt og beregnet av R.W.Bauer. Opprinnelig utgitt i København 1868, gjenopptrykket i offset 1977 ved Dansk historisk Fællesforening.Vær oppmerksom på at både boken og programmet 'Dage' er danske og derfor ikke er 100% sammenfallende med det norske kirkeåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Jeg fikk tak i en kopi av denne boka (kopi av en kopi) ved henvendelse til Landslaget for lokalhistorie, Historisk institutt, Dragvoll, Trondheim. Boka heter Olav Heskestads kalender. Den består av 15-20 sider og hvis du får låne den på biblioteket er det også ganske kurrant å kopiere den selv. Synes den er veldig kjekk å slå opp i.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg ser at Hans Myhre allerede har påpekt forskjellene mellom norsk og dansk kalender fra 1771. En god del kirkebøker refererer kun til kirkedagene 1771-rundt 1800, så derfor er dette spesielt viktig.Et annet fenomen er for kirkebøkene fra 1700 og tiden rett etter, ikke alle prester var like 'lojale' ved overgangen fra juliansk til gregoriansk kalender. Lettest ser du dette dersom du finner en 25. og 26. søndag etter Trinitatis, disse skal ikke 'finnes' etter overgangen til den gregorianske. (Se også 'Norsk Historisk leksikon')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Beklager, Hans, men jeg holdt på å forfatte innlegget mitt da ditt spørsmål ble lagt inn. Jeg har sjekket med boka og funnet følgende:F.o.m. 1771 ble Maria Bebudelsesdag lagt til 5. søndag i faste. Dette vil for 1771 komme på 17.mars. Alle Helgens dag ble i 1770 lagt til 1. søndag i november. For 1771 ble dette 3. november så vidt jeg kan se.Håper dette stemmer overens med det som du har.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.