Gå til innhold
Arkivverket

[#14541] Henrik Monsen og Anna Reiersdtr. Lyngen i Troms 1865,hvem var de ?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

I 1865 finner jeg Henrik og Anna Martha på gården Kvalvik i Lyngen,Troms.Henrik skal være født ca. 1809 og Anna Martha ca. 1818.Kan noen fortelle meg hvor de kom fra , når de ble født og når/hvor de giftet seg?Jeg fant Anna død på Kvalvik 27.07.1875.Finnes de forøvrig bygdebøker for Lyngen? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Hei Rune!Ja, det finnes bygdebøker for Lyngen. Dersom ditt bibliotek ikke har den, så kan de fjernlånes til deg. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med personinfo, men på følgende nettside har du alle muligheter til å få hjelp dersom den uteblir i dette forumet. www.troms-slekt.commvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for raskt svar Brit.Jeg får se hva som måtte komme av reaksjoner her i helgen , før jeg eventuelt tar meg en tur på biblioteket på mandag. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Det finnes to bind av Lyngen bygdebok. Husker ikke nå hvilken som omfatter gårdshistorien. Det er også på trappene nye bøker. Første bok skal utgis neste år. Ungkar Henrik Monsen , Oksvig, 27 år og pige Anne Martha Reiersdatter , Kvalvik, 21 år blir viet 13. okt 1837.Hvem som er Henriks foreldre er jeg usikker på. Min kopi av kirkeboka er noe utydelig i årene rundt 1810. Mener faren er Mons Nielsen som bor på garden Nordnæs i 1801 , 24 år gammel. Da er mora Eva Henriksdatter , 20 år i 1801 fra garden Hundelv. (Hundelv tror jeg må være feilskrevet i ft. 1801 for Skindelv ) De ble viet 17.sept. 1803. Da er Evas bosted Skindelv. Henrik er døpt i sept. 1810. Anne Martha Reiersdatter ble døpt 7. juni 1818. Foreldre er Reier Olsen og Martina Mortensdatter, Oxvig.Mvh. Britt D. Hjeltnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Den 27. nov . 1816 blir ungkar Reier Olsen , Oxvig, viet til pige Mothina Morthensdatter , Kobbenæs.Sponsors : Nils Johannessen og Hans Svendsen , Karnæs.Mvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk igjen Brit.Dette var storveis.Trenger også opplysninger om et annet par fra Lyngen.Oluf Hedlund fra Sverige og Kristianna Sophie Berg fra Trondheim.De bodde på Lyngseidet.Har du noen opplysninger om de? Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Britt: kan det stemme at Henrik Monsen ble døpt 9. september 1810?I alle fall hadde Mons Nilsen og Eva Henriksd. Skindelv disse barna:- Elen Marie, døpt 19.08.1804- Anne, døpt 13.10.1805- Lisbeth Chirstina, døpt 27.03.1808 (foreldrene har bosted Nordnes)- Henrik, døpt 09.09.1810- Nille, f. 1813, hjemmedøpt, død- Johanne, f. 1815, hjemmedøpt, dødOm barn nr. 3, Lisbeth Chirstina er avskriften jeg har noe usikker på navnene til foreldrene, samt barnets første fornavn.---Reier Olsen og Mortina Mortensdatter, Oksvik, hadde følgende barn:- Anne Martha, døpt 07.06.1818- Peder Christian, f. 15.05.1820Mvh. Andreas Snildal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Angående Mons Nilsen fra Nordnes. Han ble døpt i Lyngen 19. sønd. e. trinitatis 1777, og var sønn av Nils Henriksen, f. ca. 1746 og Elen Johansdatter/Jensdatter. Foreldrene ble gift i Enontekis 27.12.1767, og Elen var fra Suontavaara. De hadde følgende barn:- Henrik, f. 1768- datter, f. 1770, død samme år- Johannes, f. 1771, død samme år- Elen, f. 1771- Nils, f. 1774- Mons, f. 1777- Esaias, f. 1782Nils Henriksen var sønn av Henrik Mikkelsen og Anne Nilsdatter (f. ca. 1712) som bodde på Nordnes.Hilsen Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Andreas, jeg klarte bare å lese av kirkeboka for Lyngen at det ble døpt en Henrik i september 1810 og at Mons var farens navn. Du har vel kontrollert at det ikke finnes andre Henrik med Mons som far i det aktuelle tidsrommet ?Når det gjelder det andre paret, Olof Hedlund og Kristianna Sophie Berg på Lyngseidet, trenger jeg noen årstall for å finne de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nok engang hjertelig takk for hjelpen.Når det gjelder Oluf Hedlund m.fam. vet jeg ikke så mye.Oluf skal være født et sted i Sverige rundt1811, og hans hustru Kristianna Sophie Berg i Trondheim på samme tid.I 1865 finner jeg familien på Lyngseidet(Solberg)Jeg vet de fikk en datter 10.11.1850 Othea Roaldine.Hun ble gift 09.09.1870 med sønn til Magnus og Anna Martha, Magnus Nikolai Henriksen.Magnus og Othea bodde da på gården Solberg , men utvandret til Chicago via Trondheim i 1872.Oluf Hedlund og hustru var faddere ved dåpen til Otto Henrik 27.08.1871, sønn av Magnus og Othea.Jeg kan imidlertid ikke finne dem der i 1875.I 1865 har de barna Helene 23 , Laura 18 og Othea 16år.Jeg finner ikke andre med Hedlund som etternavn i Norge i 1865.Alle barna er født i Lyngen.Men om Oluf og Kristiane giftet seg der , eller kanskje i Trondheim , det vet jeg ikke. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Det ble ikke så mye jeg fant i kirkebøkene for Lyngen ang. Hedlund.Ungkar Olof Hedlund fra Sverige , 30 år, og pige Christiane Sophie Berg fra Trondheim, 30 år, blir viet i Lyngen 25.10.1842. Hans far er Olof Hedlund , hennes far Roald Andersen Berg.Deres datter Helene Regine blir født 23.april 1843. Hun er å finne i Lyngen 1875, gift 9.8.1867 med Nils Peder Abrahamsen fra Hatten. I ft. 1875 er etternavnet hennes skrevet Abrahamsdatter. Det er nok den samme Nils P. som er losjerende hos fam. Hedlund i ft. 1865.Har gått gjennom utflyttede fra Lyngen fram til 1869, der er de ikke nevnt, desverre har jeg ikke kirkeboka for 1870 - 1878.Du kan jo ev. sende forespørsel til Statsarkivet i Tromsø om utflytting mellom 1870 - 75. De svarer kun skriftlig (brev).Mvh. Britt D. Hjeltnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Brit for uvurderlig hjelp.Svensken kan nok bli noe vanskelig , men med navnet på far til Christiane burde det vær mulig å finne noe mer om henne. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Det gikk visst litt fort for seg her tidligere. Glømte å nevne at jeg hadde vansker med å tyde fornavnet på far til Christiane Sophie. Det er ikke helt sikkert at han heter Roald , men det lignet veldig. Men Andersen Berg var i allefall helt tydelig. Mvh. Britt med to t-er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Britt.Beklager manglende årvåkenhet ang. navnet ditt.Det var ikke ledd i noen form for bevisst sparekampanje. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.