Gå til innhold
Arkivverket

[#14545] Våler i Solør, Ole Jensens døpt 1821. Hvem var faren. Jan/ Jens forvirring


Gjest Trond Kaasin
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

Ole Jensen , Husmann på Gjerdrumsletten i Våler er oppgitt til 43 år i Digitalarkivet ( 1865). Ole finnes i FS med dåpsdag 25/12-1822 i Hof.Denne Ole Jensen er oppgitt med mor Berte Tommesdatter ( Kaperud i Våler) . Faren volder mer problemer. Denne er oppgitt som. Jan Jensen, Jens Johansen og Jens Jonsen.Kunne en sønn av Jan bli til Jensen. Eller brukte man Jansen. Ved søk på Jansen i Fs, oppgis treff med Jensen.Greier noen hjelpe med å finne riktig farsnavn til Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Trond! Dersom du med FS mener Familysearch, må du huske at de som har skrevet av kirkebøker/donert data kan ha gjort feil. Sjekk originalen! En mulighet er å låne inn kirkebøkene til biblioteket på Jessheim! Der har de som du vet en utmerket lokalhistorie-avdeling.En annen ting, du oppgir 1822, her står det 1821: OLE JENSEN Christening: 25 DEC 1821 Hof, Hedmark, Norway Parents: Father: JAN JENSEN Family Mother: BERTE TOMMESDGrunn til at du får opp Jensen ved søk på Jansen er pga soundex-søk. Du får opp navn som 'ligner'.Hvor har du fått opp de andre variantene? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Ja,se det. Her var det noe krøll i FS vdr. Jens/Jan/Jonsen. Du hadde helt rett Laila ; Den Ole Jensen som var oppført 25 DEC 1821 var altså Ole JANSEN.Den Ole Jensen jeg søker far til var oppgitt 43 år i DA ( 1865). Gift 24/2/1850 med Johanne Iversdatter oppgitt 52 år i DA (1865). På bryllupsregistreringen ( FS) er Jens Johnsen oppgitt som far. Men jeg finner ingen Ole Jensen angitt født i FS som kan være Ole i Gjerdrumsletten .Jeg finner nærmest et bryllup 21/8-1820 mellom Jens Johnsen og Inger Amundsdatter i Grue, uten at jeg tar det for mer enn en opplysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Trond Kaasin

Løfter denne frem igjen.Jeg har i lang tid hatt problemer med Ole Jensen. Under folketellingen 1865 gardbruker på Gjerdrumsletten i Våler. Oppgitt da til 43 år.Har tidligere hatt feil aner til denne Ole. Jeg har i lang tid hatt problemer med Ole Jensen. Under folketellingen 1865 gardbruker på Gjerdrumsletten i Våler. Oppgitt da til 43 år.Har tidligere hatt feil aner til denne Ole. Finner ingen riktig kandidat i FS og heller intet bryllup mellom Ole Jensen og Johanne Iversdatter. Kan noen bistå. Finner ingen riktig kandidat i FS og heller intet bryllup mellom Ole Jensen og Johanne Iversdatter. Kan noen bistå.Kobling mot Drammen og forveksling Jan/Jens gjelder nok ikke denne Ole Jensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ungk. og jeger Ole JENSEN Spelsberg (Spelsbøl i Kb), 24 år, ble gift 24.02.1850 med pige Johanne Iversdatter Rudshagen, 27 år gammel. Deres foreldre var Jens Johnsen og Iver Iversen.Ole Jensen født 14.09.1823, dpt. 28.09.1823. Foreldre: Jens Jonsen og Eli Arnesdatter Grønnstøa. (Grønstøen i Kb).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Takk ArildDu er bestandig veldig hjelpsom vdr Våler. Komplett blir man vel aldri, men det virker som du nå har kontroll på det meste der...???I Fs 1865 oppgis det en større aldersforskjell mellom Johanne og Ole. Ole er da 43 og Johanne 52.Jens Jonsen, far til Ole, var han også fra Våler ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Har sett litt på dette, og meiner bestemt at det er blitt rotet en del med navnene.Johanne Iversdatter ble født utenfor ekteskap 1813, døpt 01.01.1814 som datter av Iver Iversen Elset og Johanne Iversdatter Lerud. Det var begges første leiermål, og det blir opplyst at Iver Iversen tjente i Kristiania. Men ved konfirmasjonen blir mora nevnt som Karen Einarsdatter.Det ser for meg ut til at Karen Einarsdatter er den rette mora, og at Johanne Iversdatter som mor er en gjentakelsesfeil av barnets navn.02.11.1816 blir nemlig Ole Mortensen Rudshaugen, husmannssønn, 23 år, gift med Karen Einersdatter Lerud (alder ikke oppgitt).Når det gjelder Ole Jensens far er det også en del rot når det gjelder navnet. Faren er nok svensk.12.01.1819 blir Johani Jensdatter født utenfor ekteskap med foreldrene - svensk person Jens Jonsen Dalby (ligger i Värmland)og Eli Arnesdatter Snarholsmoen.26.11.1820 gifter Jon Jensen Elset, 33 år, seg med Eli Arnesdatter Elset, 23 år. Her har nok presten blandet fornavn og farsnavn slik at Jens Jonsen er blitt til Jon Jensen.19.01.1821 får Jens Johnsen og Eli Arnesdatter Elset barnet John Jensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Huh og hei . Her var det ikke endefram. Det virker meget fornuftig å bytte den dublettførte Johanne Iversdatter med Karen Einarsdatter.Denne Eli Arnesdatter oppført med Elset og Snarholmoen, er vel den samme som i DA 1801 står under Snarvold som 4 åring med sin mor ( ugift ) Olea Olsdatter. Far her skulle være Arne Arnesen (FS) fra ..... ?Forøvrig skal vel siste linje i ditt innlegg være Ole Jensen... eller går det rundt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Siste linje er rett. Barnets navn er John Jensen, en bror av Ole Jensen som ble født 1823 - sjå innlegg 6.Og Eli på Snarhol 1801 er nok den rette. Hun ble født utenfor ekteskap 1797 som datter av Arne Arnesen og Olia Olsdatter Torkjellsby. Muligens var de på Torkjellsby som tjenere. Vanskelig å identifisere Arne. En hypotese, men ikke mer, kan være at han er den Arne som var på Knashaug 1801 gift med Mortine Mortensdatter. Hadde et barn utenfor ekteskap med Mortine og ble gift med henne 28.10.1799. De var da på Snarhol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.