Gå til innhold
Arkivverket

[#14550] Kirkeklokka i Rein kirke - 1685?


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I følge Lensvikboka (s. 385) blåste det gamle kirketårnet på Rein ned i 1687. På denne klokken stod det i følge Lensvikboka: 'Ao. 1685 Anders Finneboe, Foged. Anders Sevaldsen, lænsmand på Rein. Christopher Pedersen paa Haarberg, Bruneld Andersøn, haver disse mænd til Guds ære paa Riisen denne klokke ladet støbe'.I følge mine notater fikk Anders Sevaldsen på Krognes sønnen Erik ca 1611. Det henger vanskelig sammen med at han skal ha gitt denne klokken i 1685. Kan det hende at det skal være 1585 i stedet? Vet noen mer om dette?Mvh Rune Fertgestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gunn-Cathrine Espenes

Kirkeklokka i Rein kirke.Hei Rune! Du har nok rett ang. årstall, siterer Rissa bygde bok (Audun Dybdahl)bind1,s.178: 'Stavkirken fikk ny klokke i 1585. Klokken bærer navnet til de fire menn som hadde latt den støpe i Guds ære. Det var fogden Anders Finnbo, lensmann på Rein;Anders Sevaldsen, Kirstoffer Pedersen på Hårberg og Bønel Andersen. Denne klokken ble flyttet over til tømmerkirken. Da denne kirken ble revet, ble klokken flyttet til den nye kirken på Føl, hvor den fortsatt henger.'Hilsen fra Gunn-Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Hei Gunn-Cathrine.Ja, jeg tenkte det måtte være slik, ellers var mine andre opplysninger helt feil. Godt å få det bekreftet. Takk skal du ha!Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Cathrine Espenes

Hei Rune! Med utgangspunkt i innlegg over, går jeg ut ifra at du er etterkommer av Anders Sevaldsen Krognes. Det er jeg også;han er min 7.tippoldefar. Men jeg har litt usikre opplysninger omkring han. Etter mine notater skal han ha vært gift 3 ganger,hvorpå den ene konen(min 7.tippoldemor) er for meg ukjent.Jeg noterer nedenfor hva jeg har, og om du orker, har jeg vært glad for ev. korrigeringer:Anders Sevaldsen Krognes f.1570 gm 1.Karen Nilsdatter. barn: -Elsebe Andersdatter -Nils Eineback (Enbakk)f 1595 -Jon Andersen Kråknes gm 2. Marit Eriksdatter. ikke registrert barn gm 3. ukjent. barn: - Jacob Andersen Nebb (min 6.tippoldefar) - Elsebe AndesdatterHilsen fra Gunn-Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Hei Gunn-Cathrine. Anders Sevaldsen Krognes er også min 7. tippoldefar. Mine opplysninger om han er udokumenterte, og jeg kan dessverre ikke gå god for riktigheten av disse.Min 6. tippoldefar var Erik Andersen Krognes (ca 1610 - før 1683). Han overtok gården etter sin far i 1640. I følge mine opplysninger var hans mor Karen Nilsdatter. Erik var gift med Guri Rolfsdatter Rein (ca 1631 - 1705).I tillegg til Erik har jeg følgende barn av Anders og Karen Nilsdatter: - Elsebe Andersdatter (f. ca 1600), - Nils Andersen (ca 1602 - før 1674), - Jacob Andersen (ca 1604 - 1657), - Sevald Andersen (f. ca 1605),Det kan i utgangspunktet se ut som om Jacob kanskje er havnet under feil mor hos meg - hvis det ikke fantes flere Jacob'er da? I tillegg har du en Jon Andersen som sønn av Karen, som jeg ikke har i mine papirer.Jeg har notert en del etterkommere etter Nils og Erik i denne søskenflokken, men de andre (halv)søsknene vet jeg ikke mer om. Når det gjelder disse 3 ulike konene til Anders er jeg redd jeg ikke kan bidra med hjelp, dessverre.Utover dette kan jeg nevne at mine papirer har Anders Sevaldsen sin far oppgitt som Sevald Andersen Dyrendal.Jeg har lenge hatt intensjoner om å verifisere disse opplysningene i kirkebøker/skifteprotokoller/etc., men det er så mye annet som også skal sjekkes, så jeg har ikke kommet så lang - ennå....Hvis du er interessert kan jeg godt oversende de opplysningene jeg har om Anders Sevaldsen sine etterkommere. Kanskje vi kan sammenlikne våre notater?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Cathrine Espenes

Hei! Tusen takk til både Rune og Olav!Til Rune: Her har du e-post adr. min så kan vi se på det vi har av etterkommere: gun-es@online.no Jeg må bare si at jeg er litt i samme båt som deg mht kildetroheten i akkurat denne greina. Så alt er ikke registrert inn i programmet mitt, men ta kontakt, så kan vi se hva vi finner ut av. Mvh Gunn-Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.