Gå til innhold
Arkivverket

[#14556] Begravelser: slet paa Kke gaarden B.K. 202 1792 KK. Hvad står B.K. for?


Gjest Hans Falch
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Falch

Begravelser: slet paa Kke gaarden B.K. 202 1792 KK. Hvad står B.K. for? Eksempel: Digitalarkivet: Døde i Bergen 1668-1815. [272307/92] Post Førenamn Etternamn Kjønn Alder Merknad Adresse Gravlagt År Prestegjeld 24277 Maren Sophia Falk* k 00 13u Hans Johanesen Falk styrmds dtr 21-124 kl 12 slet paa Kke gaarden B.K. 202 1792 KKJeg har med interesse læst, ”Begravelser i Bergen på 1700-tallet Av Vigdis Stensby, 1997”, men kan ikke finde en forklaring på forkortelsen B.K.Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I kirkeboken er det enkelte steder ført 'B K' foran begravelsdatoen fra oktober 1791 til februar 1792, og det står både i den delen som gjelder St. Martini gravplass og på dne som gjelder Korskirkegården. Jeg kan ikke av kirkeboken se hva som er ment med denne forkortelsen. Jeg har sjekket initialene til prester og kapellaner, men får ikke det til å passe med BK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Bakved Kirken kunne vært en grei tolkning for Korskirkegården, men ikke for St. Martini, som lå et godt stykke fra Korskirken. Jeg skal se om jeg kan finne alternative forklaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Kjell Ove Hattrem

Også fra 1749 og utover er denne forkortelsen brukt for Korskirkens vedkommende (i adressefeltet).Jeg lurer på om den kan bety 'begraven i/ved kirken'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Kan ikkje B.K. stå for 'Begge Klokker'? Dvs. at det vart ringt med begge kirkeklokkene. Dette kosta naturlegvis meir enn om berre eine eller inga kirkeklokke vart nytta og det var såleis berre folk av ein viss stand som hade råd til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har sett etter i Korskirkens regnskaper. Det er ikke ringt for de personene det står 'B.K.' ved. Dersom man ser på hvem som står oppført meddenne forkortelsen vil man se at samtlige er barn, og da spørs det om ikke meningen er 'Børne Kiste'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.