Gå til innhold
Arkivverket

[#14575] Tollef Aalhus i Jølster - patronymikon? og viet når?


Gjest Karen Waage
 Del

Recommended Posts

Gjest Karen Waage

Tollef Aalhus fikk en datter i 1754, Johanne. I kirkeboken for Jølster står det bl.a. oppført: 'Døbt Tollef Aalhus`barn:Johanne'. Tollef står således oppført uten farsnavn, barnets mor er heller ikke nevnt (det var vel vanlig på den tiden å utelate barnemorens navn). Jeg finner heller ingenting i databasen over døpte i Sogn og Fjordane ang. datteren Johannes fødsel. I databasen over 'Vigde i Sogn og Fjordane 1696 - 1821' finner jeg navnet Tollef Hansen Aalhus to ganger: 1) Tollefv Hansen Aalhus og Marete Hans Aalhus, viet 2.2.1710 og 2) Tollef Hansen Aalhus og Synneve Mosesdtr. Aalhus, viet 17.1.1740. Merk: A7 - 512.Jeg lurer nå på følgende:Er dette den samme Tollef Aalhus, som har vært gift to ganger? Er denne Tollef Aalhus faren til Johanne Tollefsdatter Aalhus, født 1754? Da må jo nødvendigvis Johanne være et barn i ekteskap nr. 2. Johanne fikk selv en datter i 1787, som også het Synneve. Hva betyr 'Merk: A7-512'?Har noen kjennskap til denne familien? Jeg ønsker også flere opplysninger, dersom noen har slike, f.eks. om familien til Tollef Aalhus og Synneve Mosesdatter (dersom hun er moren til Johanne, da), og evt. søsken til Johanne, jeg vet at hun hadde en eldre søster, Marte, født ca. 1747. Marte og mannen Ole Johannessen Nedrebø, samt Johanne, flyttet til Nedre Selvik i Åsane like etter 1770. Jeg blir veldig glad hvis noen kan hjelpe meg, nå står jeg litt fast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Jeg har ikke noe kjennskap til familien her, men kan generelt (etter å ha gjennomgått noen hundre kirkebøker) nevne at opplysningene som er gitt ikke er noe uvanlige. Merknad A7-512 er nok henvisning til Ministralbok nr. A7 løpenr.512 hvor en av familen her igjen er nevnt.LenkeHvis ikke aktuelle KB'er er gjennomgått, bør dette gjøres.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilif Røen

Jeg har kikket litt i Soga om Jølst,og ser at det stemmer at Tollef Hansen Aalhus er far til Johanne i hans andre ekteskap med Synneve Mosesdtr Øvrebø(1740)Det er skifte etter første kona Marete Hansdtr Aalhus i 1731,hvor det fremgår at de har barna:Hans 18 år,Daniel 14,Per 11,Elias 9,Karen 20 og Gudrid 5.I 1763 er det skifte etter andre kona,Synneva Mosesdtr. til Tollef og deres barn:Moses,Markvard 20 år,Gjertrud 17,Marte 15,Niklaja 13 og Johanna 8.Mvh.Eilif Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Waage

Tusen takk for hjelpen alle sammen! Nå har jeg kommet mye lenger, det hjalp å få 'plassert' Tollef Aalhus. Jeg får se om biblioteket har 'Soga om Jølster', og deretter sjekke skifte-protokollen på Statsarkivet. Takk for god respons! Mvh Karen Waage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.