Gå til innhold
Arkivverket

[#14578] Konditor og fabrikant Ernst Erichsen, f 1829 Trondheim


Gjest Lars-chr. hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars-chr. hansen

Konditor og fabrikant Ernst Erichsen f. 1829 Trondheim står oppført med fødested 'på vei til Trondheim, Nordsjøen'. Hans far var Peder Erichsen. Jeg søker navnet på Ernst sin mor, hvor hun kom fra og hvor hans far kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I FT 1875 sies han å være født i 1820, og i 1865 er han 46 år.Trondheim Byleksikon har ingenting om hans opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

På Family Search (Vital Records) fant jeg følgende:Ernst 'Pedersen' - f. 18/7 - 1820, døpt 27/8 i Domkirken i Trondheim, foreldre Peder Erichsen og Johanna Nielsdatter.Det samme paret står oppført med datteren Maria Erichsen, f. 1823, og Mina Erichsen, født 1826, begge døpt i Domkirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars-chr. Hansen

Da disse døtrene heter Erichsen til etternavn er det vel en viss mulighet for at den godeste Ernst også tok det etternavnet. Presten har kanskje vært litt rask i sine konklusjoner. Finner heller ingen Ernst Pedertsen i FT1865 i Trd. Må jeg gå grundigere til verks på denne Ernst eller kan jeg gå ut fra at denne Peder og Johanne er foreldrene til 'min' Ernst? Synspunkter mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

At barn hadde farens etternavn, var relativt vanlig i de større byene på 1800 - tallet, noe man ser allerede i FT 1801.Fam. Search kan aldri bli noe mer enn et hjelpemiddel. Det du må gjøre, er å sjekke kirkebøkene, notere navn på faddere, forlovere etc. og på den måten få fastslått slektskap og familieforbindelser. Søsteren Mina Erichsen tror jeg er å finne i FT 1865, og det er også mulig han (Ernst E:)hadde flere søsken enn dem som er nevnt på Fam. S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Eyolf Erichsen

Konditormester Ernst Erichsen (f. 18/7 1820, d 6/4 1886) er min tipp-oldefar. Hans far, sadelmaker Peder Erichsen (f. 23/8 1789, d. 1864) ble født i Ringebu, Gudbrandsdalen. Begge ligger gravlagt på Domkirkegården i Trondheim. Ernst mor er som Astrid Ryen oppgir Johanna Nielsdatter (f. 1783, d. 1828). Henne vet jeg dessverre ikke noe mer om. Peders far heter Erich Pedersen (f, 1742, d. ?) gårdbruker i Ringebu (Braastad, Holmen, Prestangen) og gift med Mari Pedersdatter (f. 1759, d.?). Han er 'stamfar' for etternavnet Erichsen. Ernst hadde to søstre Maria og Mina, men begge jenten døde tidlig. Ernst er forøvrig grunnlegger av 'det kjente' Erichsens Konditori i Trondheim (grunnlagt i 1856) som fortsatt er i familiens eie (5 generasjon). Jeg har en del slektsledd videre bakover etter Erich Pedersen, men hører gjerne fra deg for hva du eventuelt måtte finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

'Erichsen' er fremdeles en institusjon i Trondheim. Det ligger midt på spasergaten Nordre. For en utflyttet trondhjemmer vekker navnet mange hyggelige minner.Jeg vet dette ikke egentlig hører hjemme i slektsforskningssammenheng. Men det hører med i bildet til konditorfamilien Erichsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Chr. Hansen

Takk Eyolf og BodilErnst sin datter Petra Marie Erichsen giftet seg med Consul Hans Jørginius Hansen, min oldefar. Forøvrig en av grunnleggerene av Trondhjems Preserving (still going). Til Eyolf: Selvfølgelig interessant med linjen bakover fra Erich Pedersen hvis du vil dele den med meg.Lars chr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eyolf Erichsen

Odd Erichsen (f. 21/12-18888, d. 21/2-1965) er min farfar, sønn av Ole Erichsen (f. 28/10-1863, d. 11/10-1949). Ole er bror til Petra Marie og også en av grunnleggerne av Trondhjem Preserving (Dessverre ikke still going). Linjene etter Erich Pedersen tar jeg senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eyolf Erichsen

Hei Lars Chr. HansenHer kommer noe mer om forfedrene til vår felles tip-tipp-oldefar Peder Erichsen: 1.Peder Erichsen f. 23 aug 1789, d. 1864 2.Erich Pedersen f. 1742, d.? 3.Maria Pedersdatter f. 1759, d.? 4.Peder (Holmen) Arnesen. Gårdbruker, Tretten, f. 27 des 1698, d. 1773 5.Gjertrud Olsdatter Torstad, f. 1708, d. 1791 6.Peder (nedr. Bråstad, Rørvik) Engerbretsen 7.Mari (Romsås, Ringebu) Eriksdatter 8.Arne (Holmen) Gudbrandsen. Gårdbruker, Tretten, f.. 1654, d. 22 mai 1714 9.Marit Pedersdatter 10.Ole Larsen Torstad. f. 1654, d. 1714 11.Kari Pedersdatter Veum Systuen. F. 1669, d. 1745 12.Engebret (nedr. Bråstad) Pedersen 13.Rønnaug (Berg, Ringebu) Johannesdatter 14.Erik (Romsås Nistuen) Knutsen 15.Kari (Rørvik, Ringebu) Engebretsdatter 16.Gudbrand Holmen 20.Lars Gulliksen Torstad. f. 1620, d. 1692 21.Johanne Tostensdatter f. 1621, d. 1711 22.Peder Bergersen Veum Systuen. f.1625 23.Ingeborg ? 24.Peder (nedr. Bråstad) Madsen. f. 1655 25.Beret Engerbretsdatter 26.Johannes (Berg) Iversen. f. 1655 Lensmann i Ringebu d. 1737 27.Anne (Forbrigd, Nord-Fron) Østensdatter 28.Knut (Romsås) Torgersen. f. 1654 29.Marte Segelstad ((Nistuen/Nigard, Ringebu) AndersdatterDeretter tynnes det ut, men jeg har fortsatt 13 generasjoner bakover.Hilsen Eyolf ErichsenPS! Petra Marie og Ole hadde 13 søsken, men 6 av dem fikk kun få leveår. En yngre bror er den kjente kunstmaleren Thorvald Erichsen. Den 22. mai i år åpner en utstilling av Thorvald på Blaafarveværket på Modum. Dette til din informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Chr. Hansen

Så flott dette var da. Takk skal du ha Eyolf. Med still going mente jeg Trondheims Preserving og ikke min oldefar, men det skjønte du kanskje.. Morsomt med kunstneren. Tror det er en annen i slekten som eier Blaafargeverket. Pussig sammentreff. Hvis du vil dele de siste 13 generasjonene så kan du treffe meg på lars-chh@online.no. Igjen tusen takk for hjelpen..Lars Chr Lars chr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.