Gå til innhold
Arkivverket

[#14580] Johan Martin Olsen f. 05.06.1875 Hvaler.


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei.Min farfar Johan Martin Olsen skal ha blitt født 05.06.1875 på Hvaler. Jeg vet ingen ting mer om ham enn navnet, fødselsdatoen og at han kom fra Hvaler. (Han tok forøvrig mange år senere Waler som etternavn.) Det skulle vært moro å få vite noe mer om ham.Han ble gift 26.01.1898 med min farmor Anna Sofie Andreasdatter/Kristiansen f. 30.10.1877 Sarpsborg.I FT 1900 bor de i Glemminge/Lisleby med 2 barn.Håper på hjelp fra noen.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Det er blitt gitt ut en ganske god bygdebok for Hvaler (2 bind) som du sikkert kan få lokal biblioteket ditt til å fjernlåne. Kanskje du kunne sjekke med biblioteket i Moss om de har bokene eller kirkebøkene på film. Siden du har fødselsdatoen skulle det ikke være vanskelig å finne fram i kirkeboka heller.:-) tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Tore.Jeg lånte for noen måneder tilbake bygdebok for Hvaler, men jeg visste jo ikke hvor jeg skulle lete.Jeg vet jo som sagt bare at han kommer fra Hvaler, men hvor på Hvaler eller eventuellt hvilken gård aner jeg ikke.Jeg vet heller ikke hva hans foreldre heter, så da blir det litt vrient.Den berømte nåla i høystakken, kan man kanskje si.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Jeg har disse bøkene, men siden du ikke vet hvilke gård det er så ville jeg ikke tilby hjelp. Det er å lete etter nåla i høystakken ja, men det skulle ikke være problem med å finne ham i kirkeboka. Så hvis du ikke får hjelp ved at andre har kirkeboka, ville jeg selv lånt den og funnet denne dåp-opplysningen. En kirkebok fra 1875 skulle være veldig oversiktlig og grei å lese.:-) Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Tore, og takk for at du svarer meg.Er det ikke slik at Hvaler består av flere øyer?Jeg er fullstendig 'grønn', når det gjelder letingen her, eller hvilken kirkebok jeg eventuellt da skal bestille.Kanskje er jeg så heldig at noen velvillige sjeler sitter der ute med riktig kirkebok og finner Johan Martin Olsen døpt 05.06.1875 for meg.Det er jo lov å håpe.Alle tips, råd og vink mottas med stor takk!*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Alle øyene 'der ute' hørte til Hvaler kirke på det tidspunketet. Og kirken ligger på den ene store øye som heter Kirkøy. Hvis du henvender deg til biblioteket så vet de hvilken kirkebok du trenger. Den har denne betegnelsen for filmkort: Hvaler mini 7 1864-1878.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen takk Tore.Da skal jeg få ordnet med det, så sant det ikke løser seg i mellomtiden.Stort *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Nå har jeg desverre ikke skrevet inn gårdsnavnet her, men har en Johan Martin Olsen Dalin riktignok født 05-06-1875, men kan være feilskrift fra bygdeboka eller min side. jeg har innregistrert alle fra Hvaler bygdebøker i basen min, og han er den eneste som kan passe. dette er hva jeg har på hans aner, alt tatt fra bygdeboka samt fra noe slektsbøker i søndre Østfold:First Generation1. Johan Martin Olsen Dalin, son of Ole Svendsen Dalin and Matilda Danielsdatter, was born on 5 Jun 1875.Second Generation2. Ole Svendsen Dalin, son of Svend Andersen Dalin and Unknown, was born on 27 Feb 1829 in Færgelanda, Sweden.Ole married Matilda Danielsdatter on 28 Jun 1874 in Hvaler. Barn fra dette ekteskapet var:1 i. Johan Martin Olsen Dalin (born on 5 Jun 1875) ii. Otilde Marie Dalin (born on 5 Aug 1877 - died on 22 Apr 1878) iii. Otilde Dalin (born on 6 Jun 1879) iv. Caroline Emilie Olsdatter Dalin (born on 14 Oct 1882)3. Matilda Danielsdatter, daughter of Daniel Nielsen and Marthe Andersdatter Årbo, was born on 29 Oct 1844 in Idd.Matilda married Ole Svendsen Dalin on 28 Jun 1874 in Hvaler.Third Generation4. Svend Andersen Dalinwas born in Horntvedt, Sweden.Svend married (name unknown). Barn fra dette ekteskapet var:2 i. Ole Svendsen Dalin (born on 27 Feb 1829 Færgelanda, Sweden). Ole married Matilda Danielsdatter, daughter of Daniel Nielsen and Marthe Andersdatter Årbo, on 28 Jun 1874 in Hvaler. Matilda was born on 29 Oct 1844 in Idd. ii. Anders Svendsen Dalin (born on 10 May 1840 Färgelande, Sweden - died on 21 Dec 1901). Anders married Sophie Marie Olsdatter, daughter of Ole Johannessen Høgelund and Johanne Helene Olsdatter Myren, on 14 Nov 1873. Sophie was born in 1846 and died on 9 Jan 1939 in Snekottbakken, at age 93.6. Daniel Nielsen.Daniel married Marthe Andersdatter Årbo. Barn fra dette ekteskapet var: i. Niels Danielsen (born on 17 Jan 1831 Enningdal, Idd). Niels married Andrine Kistine Erlingsdatter Rove, daughter of Elling Pedersen Kjerringholmen and Marthe Maria Olsdatter Tisler, on 14 Mar 1854. Andrine was born on 29 Jan 1825. ii. Inger Helene Danielsdatter (born on 26 Apr 1833 Enningdal, Idd). Inger married Ole Nielsen, son of Nils Jacobsen and Anne Lardatter Ende, on 28 Mar 1855 in Idd. Ole was born on 8 Dec 1832 in Enningdal, Idd. iii. Peder Helcordus Danielsen (born on 21 Nov 1835 Enningdal, Idd - died on 19 May 1930). Peder married Amalia Olavesdatter, daughter of Olaves Pedersen and Oliane Gøthesdatter, on 16 Apr 1861 in Skee, Sweden. Amalia was born on 24 Apr 1842 and died on 20 Jan 1890, at age 47. 3 iv. Matilda Danielsdatter (born on 29 Oct 1844 Idd). Matilda married Ole Svendsen Dalin, son of Svend Andersen Dalin and Unknown, on 28 Jun 1874 in Hvaler. Ole was born on 27 Feb 1829 in Færgelanda, Sweden.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hjertelig tusen takk til deg Anne :o)Her var det masse informasjon til meg. Det var morsomt.Det må vel være den samme Johan Martin det er snakk om, for det skal vel godt gjøres at to stykker blir født på samme dato, og får nøyaktig det samme navnet.Du skriver at Matildas far heter Daniel Nielsen. Kan han også være fra Hvaler tro? Har du noe om det? Moren heter Marthe Andersdatter Årbo. - Årbo er vel kanskje i Sverige.Du skriver at du har innregistrert alt fra Hvaler bygdebok. Litt av en jobb du har hatt da!!! Hvis du ser under mitt innlegg nr. 14539 kan du finne noen av de (16?)barna som Johan Martin Olsen Dalin fikk også, hvis det er av interesse for deg.Tusen tusen takk!!!Stort *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Hildrum

Ser ut som om du har fått forlsag på Daniel Nielsen andre steder, og jeg er også temmelig sikker på at han ikke var fra Hvaler, ihvertfall har ikke bygdebok forfatteren funnet han derifra. jeg er interresert i alt som har knytning til Hvaler. My arbeid, men slik de giftet seg inn i familiene der og i nabobygdene gjør det lettere å finne frem. Hjertlig takk for henvisning til 14539, skal sjekke den. SMIL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Anne.Jeg har fått vite at Daniel Nielsen ble gift med Marte Andersdatter/dotter (Årbo) 16 nov.1823 i Naverstad i Sverige.Jeg vet ingen ting mer om ham enn det,eller hvem hans foreldre var.Kommer han fra området Enningdal,Idd etc. Eller er han svensk han også? (Skee, Naverstad?)Deres tre første barn blir født i Sverige. 1.)Anna Brita Danielsson f. 08.03.1822, Skee. 2.)Magnus Danielsson dp. 08.10.1824, Naverstad. 3.)Christina Danielsson f.03.06.1826, Naverstad. (Gøteborg og Bohuslän)Deres seks andre barn blir født i Idd,(Enningdal) Norge. 4.)Niels Danielsen 17.01.1831 5.)Inger Helene Danielsdtr. 26.04.1833 6.)Peder Helcordus Danielsen 21.11.1835 7.)Mathilde Danielsdatter 11.05.1838 8.)Marthin Danielsen 15.01.18409.)Mathilde Danielsdatter 29.10.1844 (gift 28.06.1874 med Ole Svendsen/Svendson Dalin. I 1865 er Mathilde tjenestepike på gården Rødningen/Rydningen på Hvaler. Ole var i 1874 arbeidsmann på grd. Kjølholt. I 1875 bodde de på Myra der Ole leide hus og var dagarbeider.)Daniels sønn Niels bor i 1865 på gården Stenlien på Hvaler sm.m. sin kone Andrine K.Ellingsdatter og deres barn.(Samt Andrines uekte sønn? Martin Martins.)Daniels sønn Peder bor også på en gård som heter Stenlien på Hvaler i 1865 med sin kone Amalia Olavesdatter/dotter og deres barn. De ble gift i Skee,Sverige 16.04.1842. Deres to barn i 1865 var begge født I Sverige.Daniels datter Inger Helene bor i 1865 på gården Kjærnet på Hvaler med sin mann Ole Nielsen, (de ble gift i Idd 28.03.1855)og deres tre barn. (En av de født i Sverige.)Dette er hva jeg har fått vite så langt. Marte Andersdatter/dotter kommer helt sikkert fra Sverige, (Naverstad, Skee?)men hva med Daniel? Hvor kommer han fra? Jeg vet forøvrig ikke mer om Martes foreldre eller fødested heller.Jeg er kjempeglad for all hjelp jeg kan få for å finne ut om familien min. Lykke til videre med arbeidet ditt Anne.Stort *Smil* på en grå og regntung dag i Drøbak fra Rigmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.