Gå til innhold
Arkivverket

[#14581] Navn på husmannsplasser i Heidal 1800 - 1850


Gjest Torbjørn Ellingsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Ellingsen

Semon Prestgard bruker i heftet «Den store utvandringa» (1992), om utflytting fra Heidal, gårdsnavnet Heringstadeie u. Harilstad (s.38). Betyr dette at Heringstadeie var husmannsplass under Harilstad?Et annet sted (s.34) er utflyttere oppgitt å være fra Heringstad. Er det trolig at det her menes en husmannsplass under Heringstad, eller var det beboere fra gården Heringstad som reiste ut (1832)?.Jeg opplever Prestgard som litt uklar mht kilder. Kan heftet brukes som kildehenvisning i egen slektsgransking, eller bør vi holde oss til primærkilder?Noen som kjenner bygda og lokalhistorikeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

De eneste underbrukene og plassene under Heringstad som jeg finner, er Sokse, Kirkestuen, Omundstad (tre plasser, nedre, øvre, mellem) og Bekkemellom (to plasser, nedre og øvre), ifølge en samkjøring av plassnavn for 1865, 1875 og 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Hvilken som helst plass under Heringstad kan ha blitt kalt Heringstadeie. Det var for det meste presten som skrev -eie i sine bøker, for å markere at vedkommende var husmann under den gården. Folk flest kalte plassen helt andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er i grunnen riktig. Dessuten kan det ha vært flere plasser enn de som nevnes i de folketellingene jeg skrev om, f eks plasser som var nedlagt før 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg har kikket på de konkrete eksemplene du har hentet fra heftet. Opplysningene er både unøyaktige, uriktige, og mangelfulle i forhold til hva som står i utflyttingslista i kirkeboka.På side 38 burde det ha stått Lars Amundsen Heringstadeie 21 år, født under Harildstad 26/5-1835. Til Trondheim 25/7-1856. (Altså ikke til Fron som forfatteren har skrevet.)På side 34 burde det vært tatt med 'Inderst' Lars Larsen Heringstad (25 år) og kone Anne Olsdtr. (30 år), samt barnets navn som var Lars (2 år). Ekteparets bosituasjon som inderster på Heringstad, antyder at de ikke nødvendigvis hørte til slekten på gården. For å være sikker har jeg sjekket vielsen mellom dem: brudgommen var Lars Larsen Harildstadeie (23) far; Lars Larsen, og bruden Anne Olsdtr. Bilbeneie (30) far; Ole Larsen. Vielsen fant sted 25.10.1829 i Heidal kirke.På denne bakgrunn er du sikkert i stand til å vurdere selv i hvilken grad dette heftet kan brukes som kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.