Gå til innhold
Arkivverket

[#14585] Hvor kommer Johannes Erichsen, som gifter seg i Våler i 1818, fra


Gjest Tore Granly
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Granly

Vielse ser slik ut- hentet fra tema 14542Ungkarl og husmand Johannes Erichsen, Skotvet plads, nu 29 aar og Tjenestepigen Anne Christiansdatter, Skotvet, 26 aar. Forlovere: Mattias Skotvet og Torkel Kierkerød. Vielsesdagen 13de December i kirken.Denne Johannes Erichsen ser ikke ut til å være fra Våler. ER det noen som vet hvor han kommer fra? Jeg har disse extra opplysningen hentet fra IGI.Død 24/4-1854 i SvinndalJohannes fikk disse barnene (igjen er kilden IGI)Barn av Johannes og Anne 1. ANDERS JOHANSEN - Birth: 02 APR 1819 Christening: 10 APR 1819 Svindal, Ostfold, Norway Death: 12 MAY 18192. ANDERS JOHANSEN - Birth: 03 NOV 1820 Christening: 26 NOV 1820 Svindal, Ostfold, Norway3. Sidsel Johannesdatter Birth: 10 MAY 1823 Svinndal, Vaaler, Ostfold, Norway Christening: 08 JUN 1823 Svindal, Ostfold, Norway Death: 18904. CHRISTIAN JOHANSEN - Birth: 04 JAN 1826 Christening: 15 FEB 1826 Svindal, Ostfold, Norway5. HANS JOHANSEN - Birth: 08 FEB 1829 Christening: 15 FEB 1829 Svindal, Ostfold, Norway6. ERIK JOHANSEN - Birth: 11 APR 1833 Christening: 28 APR 1833 Svindal, Ostfold, Norway7. KAREN JOHANSEN - Birth: 18 MAR 1836 Christening: 27 MAR 1836 Svindal, Ostfold, Norway8. INGER MARIE JOHANSEN - Birth: 06 JUN 1840 Svindal, Ostfold, Norway Christening: 08 JUN 1840 Vaaler, Ostfold, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Ihht VRI blir det født en Johannes Erichsen i Aremark 15.3.1792 av Erich Andersen og Johanne Johannesdatter. På Da 1801 bor de som jordløse husmenn Aarboe gård, riktignok så blir Johanne kalt for Syversdatter (men det må være feil). Igjen ihht VRI finner jeg ingen JOhannes Erichsen på den alderen gift fram til 1834. Kan det være sannsynlig at han havnet i Våler på jakt etter levebrød?Er det noen som har litt kjennskap til dette?mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Nå som påsken er over, er det kanskje noen andre tilgjengelig. Så jeg prøver igjen.mvh ToreDet er jo ikke første gang noen prater med seg selv på dette og andre fora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S. G. Larsen

Hei Tore!Jeg sitter nå på Våler bibliotek, her har de kirkebøkene på mikrokort! Er det noe jeg skal se etter så er jeg bare glad for å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Ja.Jeg sitter selv med mini 2-4, men skulle gjerne ha sjekket alderen når Johannes dør og det skal ihht IGI være 24 APR 1854. Han skal være født i begynnelsen av 1790 årene, men jeg har ikke funnnet ham.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Så prater jeg litt igjen med meg selvJeg har sett på andre mulige kandidater født i tidsrommet 1786-1796 på DA 1801. Disse er i tillegg til tidligere nevnte person fra AremarkI Halden - meget liten sannsynlighet for at Matros sønnen blir husmand i VålerI Moss - Vever-dreng og litt for gammel. Neppe potensiell husmand i VålerI spydeberg - Giltvedt - Sønn av husmand men født i år 1796 - neppe betegnet som 29 år i 1818I spydeberg - Wien - gårdbruker sønn, men antakelig eldste sønn - hvorfor da husmand i VålerI Skiptvedt - Bogen - Gårdbrukersønn med riktig alder, men eldstemann. Hvorfor ....I Skiptvedt - Åmot - Gårdbrukersønn, men langt ute i rekke. Mulig kandidatMen fortsatt er hotteste kandidat han fra Ahremark. Er det noen som har synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

En rask gjennomgang av Johannes og Anne's fadderbruk så dukket det opp en Kristine Eriksdatter fra Skibtvedt. Hvis vi antar at det er søstra til Johannes, så kommer de antakelig fra Bogen i Skiptvedt. (se over)Men hvorfor er eldstesønn på en gård blitt Husmand i Våler?Er det noen med kjennskap til Skibtvedt?Hvis dette er riktig Johannes, så stememr det med at han er 29 år når han gifter seg i 1818, men alderen når har dør i 1854 blir oppgitt som 61.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.