Gå til innhold
Arkivverket

[#14590] Necoline Larsdatter Ole Eriksen på Elstad gård i Ullensaker. Når giftet de seg


Gjest Åse Killingröd
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse Killingröd

Necoline Larsdatter skal være f. 1832, og det sies at hennes foreldre var Lars Bertelsen og Anne Cathrine Carlsdatter. På FS finner jeg Necoline døpt i V Slidre 11.1-1831, så jeg setter et spørsmålstegn om at det er samme kvinne som er gift i Ullensaker. I FT 1865 bor Necoline og Ole på Elstad gård, og har fem barn,den eldste er da 10 år. Jeg undrer når Ole og hun giftet seg, og hvem som var hennes foreldre. Har hørt at kirkebøkene for den aktuelle tiden i Ullensaker (1854-55) har brent opp, finnes det andre muligheter å finne tiden for deres gifemål? Bygdebøker? mvh, Åse K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Neida, kirkebøkene er inntakte og 'Necoline Larsdatter' på Elstad ved FT 1865 er ikke identisk med vedkommende født i Vester Slidre, hun kom fra Ullensaker - Ola Eriksen var fra Gausdal. Vielse 04.04.1852 i Hovind kirke, Ullensaker 'Ungkarl Ole Eriksen søndre Elstadmoen, selveier og Pigen Birthe Nicoline Larsdatter Elstad'. Aldre er hhv. 31 2/3 og 18 1/4 år. Hennes far er Lars Pedersen Elstad hvilket ikke stemmer med dine opplysninger. Så før jeg går videre, trenger jeg å vite hvilke av dine opplysninger som er sikre og hvilke som er usikre. (Ullensaker Mini I 15A 1851-1862 9/11 f.239 no.8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Killingröd

Jeg har misstenkt att mine opplysninger om Necoline døpt i V.Slidre ikke var den samme som hun i Ullensaker. 'Min' Necoline var av de reisende,men for sikkerhet skyld skulle jeg ville vite hva mor til Necoline i Ullensaker het.Takk for raskt svar, dette er en nøtt jeg har strevd med en tid uten å komme noe videre.mvh, Åse K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Berthe Nicoline, fødy 25.08.1832, døpt 28.10.1832 i Ullensager kirke, foreldre Lars Pettersen Ladderud og Anna Marthe Larsdatter.(Ullensaker Klok I 1 1815-1835 5/11 p.343 no.64). Lars Pettersen fikk iflg. Ullensaker III s.604 skjøte i 1840 på bruk 1 på Mellem Elstad. Ladderud (Laderud) hadde opprinnelig vært en husmannsplass under Olstad, Ullensaker, men ble solgt allerede i 1795. Lars Pettersen hadde overtatt her i 1812.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Killingröd

Tusen takk for disse opplysningene. Nå kan jeg gå videre og søke på den rette Nicoline, Anne Catharines datter.mvh, Åse K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Åse. Lars Pettersen Ladderud fikk skjøte på Mellom Elstad 1840. Han var gift med Anne Martea Larsdatter. ideres ekteskap var det 2 sønner og 5 døtre. Sønnen Petter var eier av Ladderud (Olstad) en periode. Sønnen Lars Sigvart var eier av Elstadmopartene. Datteren BNikoline var gift med Ole L Bjørtomt, en annen datter gift til Kråkvoll i Gjerdrum. Anne døde i 1841, Lars giftet seg da med Inger Martea Sølfestdatter fra Oslo. Han hadde 4-5 barn med henne, hun ble 46 år døde i 1856 Lars ble 70 år døde i 1858. Ullensaker Bygde III side 605 Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Utfra det jeg skjønner, så er det Necoline dpt. i Vestre Slidre Åse har bestemt seg for er den rette? Dette slik at vi ikke bruker mer tid på den Necoline som finnes i Ullensaker. Er dette riktig Åse?Ha en glitrende påske! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Killingröd

Helt rett det, Laila. Dumt av meg å ikke avslutte dette temaet.Nå er det Niocoline fra V. Slidre som gjelder. Kommer til å ta opp om 'min' Nicoline i et nytt tema. Ha en eggstra fin påske alle som leser dette.mvh, Åse K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.