Gå til innhold
Arkivverket

[#14599] Knut ved Stråken - Tingbok 1684, Sunnfjord


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Askvoll Bygdebok Folket IIA, Gard nr. 33 Håvåg (med Stråken) Nr. 10:Knut ved Stråken nmt. 1684, vitne i kvalsak i Bulandet,....Forfatteren har hentet denne informasjonen trolig fra en tingbok fra 1684. Jeg ser i deres oversiktskatalog at Tingbøker 1663-1714 av Sunnfjord Sorenskrivarembete oppbevares hos SAB. Er det kanskje mulig å få vite hva som står der om vedkommende rettssaken? Jeg har bl.a. arbeidet som marinbiolog i noen år. Derfor er jeg litt nysgjerrig om min ane Knut ved Stråken var en hvalfanger.Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Tingboken for Sunnfjord 1684 inneholder 109 sider, og dessverre er mange av dem sterkt preget av fukt. Jeg har raskt bladd gjennom, og stanset opp ved de ordinære tingene for Askvoll, men uten å finne noen slik 'kvalsak'. Jeg ville i utgangspunktet trp at det var snakk om et hval som hadde drevet inn, og som man skulle utnytte og fjerne, eller bare fjerne, avhengig av forråtningsgraden. Men så langt har jeg ikke funnet saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.