Gå til innhold
Arkivverket

[#14602] Søker opplysninger om Maren Kristine og Edle Grønneberg/Grønberg i Drammen(?)


Gjest Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne-Sten Christiansen

Jeg søker opplysninger om familien til min oldemor som het Maren Kristine Grønberg. I folketellinga fra 1865 står det at hun kom fra Bergs prestegjeld. Jeg har alltid hørt at familien kom fra Drammen.I flg. Familysearch giftet hun seg med min oldefar, Christian Olsen, i Moss 19. oktober 1845. I følge digitalarkivet bodde Maren (etter utregning født 1816) og Christian i Snedkergangen 1 i Trefoldighets menighet i Christiania i 1865. De har på det tidspunktet to barn: Karen Dorothea og Adolf Syver (min farfar). Så langt skulle dette være greit, men under videre søk på Marens familie har følgende underlige dukket opp:Et lite trykt kort i overleverte papirer har navnet Edle Grønneberg. Med håndskrift har min farfar skrevet:'Søskenbarn'. Siden hans mor het Maren Kristine Grønberg er det ikke unaturlig å tenke at Edle kan være datter av Marens bror.Gjennom digitalarkivet, folketellinga 1900, finner jeg Edle Grønneberg datter av Halvor Breda og Regine Grønneberg. Alle tre født i Drammen, men bodde på det tidspunkt i Kongensgate i Christiania.Når jeg søker på Halvor Breda Grønneberg i 1865-tellinga finner jeg at han har en søster med navn Maren Kristine. Foreldre her er Hans og Engel. Denne Maren Kristine må være født i 1837 og altså 21 år seinere enn min oldemor.I tillegg vil jeg nevne at min far som var født i Chicago i 1903 hadde en fadder som het Fredrik Grønneberg. Halvor Breda og Maren Kristine hadde en bror som het Fredrik.Det er naturlig å tro at Edle og hennes far Halvor Breda kan være i slekt med meg, men at Halvors søster Maren Kristine bare mer eller mindre tilfeldig har samme navn som min oldemor.Er det noen der ute som har kjennskap til denne/disse familiene og kan hjelpe meg med dette?Arne-Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Litt utenfor Arne-Sten, men jeg har ei jente ved navn Inger Kristine Gronneberg, som blir viet i Bragernes, Drammen 7.mars 1841.Men jeg har 'mistet' kilden, mulig det er Fam.S.påske hilsen fra Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Vet ikke om dette er helt på jordet, og bare en tilfeldighet, men en Maren Kristine Breda død 1815, 31 år, og søster av Halvor Breda på Melau, var gift med lensmand Frederik Ludvik Grønneberg på Eidsten.Kilde Brunlanes bygdebok 1911 av Lorens Berg, side 368-370.Dersom du mener det kan være av interesse, kan jeg skrive av resten av familien som er godt beskrevet i boka. Grønneberg navnet stammer fra Tjølling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ved vielsen står det Ungk. Christian Olsen 22 1/2 år fra Ladegaardsøen, bosatt Moss og Pige Maren Kirstine Grønneberg Brunlaagnæs 28 (som nok skal være Brunlanes, Vestfold - Bragernæs står det ikke !). Hennes far Ludvig Fred: Grønneby. (Moss Mini I 7 1845-1851 5/8 f.140 no.37). Berg er jo en del av Brunlanes.Grønneberg er for øvrig en gård i (Tjølling, ”nabo” til Brunlanes, men har så vidt jeg vet aldri vært samme prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Og med Geirs utsagn havner vi også i Vestfold. Ludvik er født i Grønneby, og da er vel mitt tidligere innlegg riktige, med tidligere aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Lensmand Hans Andersen Grønneberg giftet seg med enken Marthe Eidsten. Vielsen foregikk 'hjemme i huset' 7.juli 1790, og året etter fikk lensmanden fæste på Eidsten. Ætten hadde en innskutt plass i Larvik egnen sist på 1700 og første tiår av 1800. Ett medlem ble også Eidsvoldmand.Familien opptreder med Anders Nielssøn som eier av part i gården Eidsten. Anders Nielssøn var gift med Olaug Andersdatter, og de hadde en stor barneflokk. 6.februar 1772 holdes skifte etter han.Hans arvinger er enken Olaug og barna: Anders Andersen grønneberg, 37 år-bodde i England, 2) Kristen Anderssån Grønneberg 33 år, bodde i Larvik. 3)Hans Anderssøn G., 31 år lensmand på Brunlaugnes. 4)Johannes Anderssøn G. 25 år, var død uten arvinger før 1792. 5) Klaus Anderssøn G.22 år. 6) Ingebret Anderssøn G. 19 år, bodde i Helgeroa. 7)Gjertrud Anderss.G. 28 år. 8) Anne Maria A.dtr. G. død før 1772, hadde vært gift med Anders Larson Nedre Rauan. De bodde på Mo i kveldeTo sønner: Lars bodde på Mo. Anders hadde i 1772 arbeide på Fritzø jernverk.Det er to hele sider til. Hvis du vil ha dem, kan du være snill å sende meg e-mail adr. din? Det blir altfor langt til å skrive her.Kilde er Brunlanes bygdebok av Lorenz Berg 1911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Takk! Her ser det ut til at jeg kanskje har fått klaff veldig kjapt. En av mine tidligere opplysninger er fra digitalarivet: LenkeDer står som nevnt at fødested for Maren Kristine er Bergs prestegjeld og for Christian Olsen Agers prestegjeld.Etter at jeg skreiv første innelegget har jeg søkt litt mer i familysesearch og funnet at far til Maren Kristine het Ludvig Fred Gronneberg. Dette ser ut til å stemme med Geir sine opplysninger, bortsett fra etternavnvariasjonen Grønneby og Grønneberg (hvorfor slik variasjon?).Hvilken kilde har du Geir. Det er vel det du henviser til i parentesen, men jeg er ikke så rutinert i dette gamet at jeg skjønner hva det er.Og til deg Inger: Det er vel mye sansynlig at du har rette personer som foreldre til min oldemor, Maren Kristine. Jeg er naturlig nok svært interessert i tilbudet ditt.Fortsatt tyder mye på at denne familien fra Drammen er inne i sammenhengen med pappa Hans som er født i Brunlaugnes og med sønnen Halvor Breda som igjen har en datter med navn Edle.Arne-Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Jeg har bare boka for 1911. Dersom noen har en nyere vil nok familien kunne følges. Kan du være snill å legge ut e-mail addressen din, så skal jeg scanne over sidene som gjelder Grønneberg fam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Arne-Sten: Ja, det er kilden som står i parantes. Moss Mini I 7 betyr at det er Moss kirkebok med nr I 7, Mini er forkortelse for ministerialbok som kirkeboka het og den var ført av sognepresten. (Du vil av og til finne KLOK som er klokkerbok og som navnet sier er ført av klokkeren, en slags duplikat av mini'en, men ofte inneholdende tilleggsopplysninher. Disse ble påbudt fra 1812, men det finnes eldre) I dette tilfelle dekker kirkeboka tidsperioden 1845-1851.En 'Mini' er altså en primærkilde. Den er filmet, enten på rullefilm eller på filmkort (fische-kort, skrevet på ulik måte). Her er det sistnevnte variant, med 5/8 vises til at opplysningene står på kort 5 av ialt 8.Det neste er f.140, f er folio som er et stort bokformat ( en 'dobbeltside', omtrent A3 ) og i dette tilfelle er hendelsen ført over hele siden. Hadde vielsen vært ført på kun venstre del av 'dobbeltsiden', hadde jeg skrevet f.140a (og f.140b for høyre side). Når kirkeboksidene er nummerert etter vanlig metode (enkeltsider), benyttes p. som står for pagina. Til slutt nummeret for hendelsen på siden.Jeg har altså en primærkilde som jeg skriver av, men for deg blir dette da en sekundærkilde (jeg kan ha lest feil, skrevet feil osv.) som du en gang bør sjekke. Men skriv alltid opp kilden, i dette tilfelle både den kilden jeg har oppgitt, men også hvorfra kilden er gitt (=meg i Brukarforum). Som så mange andre har fortalt om, også jeg angret bittert på at jeg ikke var nøye med kildehenvisningene da jeg begynte med dette.Når det er rullefilm, vil du ikke finne 'brøken', men et filmnr., f.eks. HF347.I tillegg til Mini og Klok, har det kommet (på 1900-tallet i hovedsak) FREG (fødselsregistre),LYSN (lysningsbøker), FORL (forlovelseserklæringer) og KOMM (kommunikantbøker)og sikkert noen jeg har glemt. Fra gamle tider også SJEL (sjeleregistre).Håper dette ikke ble altfor rotete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Takk for mye god informasjon både direkte relatert til det som kan synes som min slekt og til generelt arbeid med slektsgranskning.Til Inger: Jeg er absolutt interessert i at du scanner denne/disse bygdeboksiden(e) om du vil ha det bryet. E-postadresse: arch2@online.no.Arne-Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Har mottatt bygdeboksider fra Inger og det var svært interessant, men her er en missing link.Fra andre kilder vet vi at min mormor Maren Kristines far skal ha vært Ludvig Fredrik Grønneberg.Han finner jeg i sidene fra Brunlanes bygdebok. Der er oppgitt alle hans tre koner og mange/alle(?) barn, men ingen med navnet Maren Kristine!!!!!!Ludvig Fredriks kone nr. 2 het Maren Kristine. De hadde tre sønner og en datter: Inger Kristine Grüner Grønneberg. Det var kun en sønn som levde opp fra 1. ekteskap. Siste kone var Ingeborg Kristine Breda. Det står ingen ting om barn fra dette siste ekteskapet i de bygdeboksidene jeg har mottatt. Det er en liten muliget for at det kan stå noe mer om dette på side 371?Arne-Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Beklager Arne-Sten, men det stoppet der. Nå er dette bygdeboka som er skrevet i 1911. Jeg vet det er en fra 1928 (og 1962?) også, og det kan nok hende at det er skrevet mere der. Siden jeg ikke har noen av de nyere, må jeg vente til arkivet åpner over påske med å sjekke disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Har du, Inger, veldig lett tilgang på dette arkivet? Ellers kan vel jeg bestille denne bygdeboka gjennom vårt lokale bibliotek.Arne-Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg ville foreslått at du lånte kirkebøkene på film i stedet for( eventuelt i tillegg til bygdebøker). Uten at jeg kjenner Brunlanes bygdebøker spesielt, er det generelle inntrykk svært blandet mht. kvalitet og nøyaktighet. De kan være gode som 'hjelpere' ved bruk av kirkebøker (og andre primærkilder), men sjelden noe mer. (Nå er jeg svært generell, det er for all del unntak). Jeg håper at du har et bibliotek i nærheten med leseapparat for kirkefilmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Siden jeg holder på med en annen familie i Brunlanes/Larvik er jeg ofte på Statsarkivet i Kongsberg. Der har jeg full tilgang til alle originale kirkebøker, og også nyere bygdebøker. Har skrevet ned at jeg også skal ta en ekstra kikk på din familien.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Glemte å legge til at flere av disse microfilmene er svært dårlige enkelte år, og at jeg av den grunn bruker originalbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Har ikke greie på om biblioteket her i Ulsteinvik har leseapparat for slike filmer, men det må jeg få sjekket opp etter påske. Takknemlig om Inger gjør slik hun foreslår.Arne-Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger Tysland

Hei Arne-StenJeg har ikke glemt deg, det ble bare litt kjelkete med flere med samme navn (Halvor Breda), og Grønneberg-navnet er det mange på. Fortsetter så fort jeg får tid.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Synes vel nesten det er for mye å forvente at du Inger skal bruke tid på dette, men jeg er selvsagt svært takknemlig om du har tid og anledning.Arne-Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Jeg leter for tiden i de samme skifteprotokollene etter en annen, så det er ingen 'heft'. En god del har ikke register, og da er eneste løsning å sjekke samtlige skifter. Det tar tid, men du verden hvor mye jeg finner av forskjellige, interessante skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger Tysland

Hei igjen, har funnet et skifte etter Hans Rasmussen Grønneberg.Kilde: Skifteprotokoll no. 11, Larvik by,Skiftet er foretatt 20. mars 1802. Enke Anne Jensdatter. Barn 1)Kirsten Hansdtr. G. 12 år, 2) Anne Ragne ? 10 år, 3) Johanne 7 år.Er på utkikk etter flereMvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Glemte å ta med denne.Militær mandtallsrullering august 1765. Innrull. 1757, regim. 8, no 22.Hans Olsen Grønneberg, Vestre Linjem ?, 40 år, gift, 3 barn, gård i 18 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Arne-StenHar sett på kirkeboka for Brunlanes (Brunlanes mini II, s. 125). Her finner vi Fredrik Ludvik Grønneberg gift med Ingeborg Breda som foreldre til Maren Kristine døpt 29.okt. 1817, så da har du har fått foreldre med aner (sent fra bygdebok). Bopel er oppgitt til Eidsten som ligger i Berg; Brunlanes.Som det står i bygdeboka ble Fredrik Ludvik gift for fort i sitt 3. ekteskap etter hans 2.kones død i 1815.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Burde jo også ha skrevet at Fredrik L. G's 2. kone het Maren Kristine f. Breda. Døde 8.feb.1815, og Fredrik L. giftet seg igjen med Marens søster Ingeborg i 1815.Sender deg kopi av kirkeboka Brunlanes mini 2, fødte og døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.