Gå til innhold
Arkivverket

[#14603] Marthe Arnedtr. Nordbrekke, Sunnylven


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kvien

Jeg er på leting etter anene til en av mine tipp+/oldemødre, Marthe Arnedtr. Nordbrekke. Hun må være født rundt 1740-1750, og ble gift med Stephen Mathisen Nøstdal, Naustdal i Nordfjord. Så vidt jeg har funnet ut, tilhørte Nordbrekke Stryn skipreide inntil 1848, liksom Vollset. Dermed er disse gårdene utelatt i bygdebøker ol. for indre Nordfjord. I håp om at noen kan bistå, så ønsker jeg de som leser dette en god Påske!Tor Kvien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Hoset

Hei Tor, jeg har lånt et hefte på Deichmann som omhandler denne familien, 'Sunnylvsgardane Vollset og Brekke' av Emil Vollset. Ta kontakt på kohoset@start.no så kan vi utveksle info. Mvh. Knut Olav Hoset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solli

Garden Brekke (og Vollset) høyrer no til Stranda kommune. Du finn brukar- og ættelister for begge gardane i bygdeboka for Sunnylven og Geiranger bind II. Denne finst i to utgåver, 1972 og 1996. 1996-utgåva er noko meir fyldig på ættedelen enn 1972-utgåva og under bruk 1. Rasmusgarden er det ei Marte Arnesd. Brekke g.m. Peder Olsson.Foreldra til Marte Arnesd. Brekke er Arne Rasmuss. Brekke (1689-1759) og Marte Pedersd. Hole (1695-1776).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Takk begge to for tips og opplysninger. Knut Olav: Jeg tar kontakt, men kom tilbake fra påskeferie for en time siden, så jeg må aklimatisere meg litt først :=))Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Marte Arnesdtr var dotter til Arne Rasmussen Nordbrekke og kona Marit Pedersdtr f. Hole i Sunnylven. I boka til Emil Vollset og i bygdeboka for Sunnylven og Geiranger er ho blitt forveksla med systra Malene. Det rette skal vere at Malene Arnesdtr vart gift i 1775 med Peder Olsen Maråk og Marte Arnesdtr vart gift med Stephen Mathisen Nøstdal. Når Marte og Stephen vart gift har eg ikkje funne ut, men ifølge skiftet etter Arne Rasmussen i 1759 var dei gifte då. Marte må vere eldre enn det du antyder. I følge bygdeboka for Eid døde ho 79 år gammal i 1797.Arne Rasmussen var son til Rasmus Arnesen Nordbrekke. I skiftet etter han i 1709 framgår det at han hadde sonen Arne på 21 år frå første ekteskap. I andre ekteskap med Malene Knudsdtr hadde han borna: Magdeli 10 år, Britte 8 år, Synneve 6 år, Anne 3 år og Rasmus 14 dagar. Formyndar for Arne R. var Iver Iversen Flo. Formyndar for dei andre borna var Peder Sigdestad, Østen Hugleiksen Flo, Iver Arnesen Aavold (kan han vere bror til Rasmus Arnesen?) og Peder Tomassen Schaare.Marit Pedersdtr Hole var dotter til Peder Pedersen f. Hellesylt og kona Marit Østensdtr. Sistnemde kan ha vore dotter til Østen Lassesen Hole, truleg frå Flo og gift med ei Steffensdtr Hole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Hjertelig takk til deg Tor og Arne. Knut Olav Hoset sendte meg avskrift av aktuelle avsnitt fra heftet til Vollset, så jeg begynte å tvile om det var riktig Marte. Da jeg skrev det første innlegget hadde jeg ikke sjekket bygdeboka for Eid, og jeg var også litt i tvil siden hun var så mye eldre enn mannen, Stephen, som døde runt 1770. Ellers giftet hun seg på nytt den 1.7.1770 med en Mikkel Olsen, og her var jeg også i tvil Vollset hadde skrevet Peder Olsen i stedet for Mikkel Olsen, men nå er jo dette oppklart.Forbindelsen til Peder Pedersen Hellesylt gjør dette spesielt interessant for meg, etter som jeg hadde en forespørsel om Endre Pedersen Hellesylt, gift på Bøe i Stryn, for en tid tilbake i dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.