Gå til innhold
Arkivverket

[#14620] Wilhelm Sverdrup (Kristiansen), f. Gimsøy i Nordland 1866


Gjest Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skorpen

I folketeljinga frå 1875 finn vi under Gimsøy:486 4 Wilhelm Sverdrup m s 1866 Gimsø Sogn, Vaagen bEg har lurt på om han skreiv seg for Kristiansen eller Sverdrupsen(etter faren). Sjølv om eg har prøvd dette, finn eg han ikkje i 1900. Veit nokon kor det vart av han, og om han fekk etterslekt etter seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Torgeir Kvalvaag

Ved folketellingen i 1900 er han tilsynelatende søkk vekk. Og i familie-'folkloren' er det så vidt jeg kan huske bare snakk om 'tante Amalie på Stranda,' altså søsteren.Så enten er den gode Wilhelm død eller så har han emigrert, som så mange andre, også fra Gimsøy.Men noen med tilgang til de rette kildene må kunne bekrefte eller benekte første antagelsen. Når det er gjort, vil det vise seg om det har noen hensikt å lete videre. Hilsen Torgeir Kvalvaag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Takk for overraskande svar etter tre-kvart år!Og om du ikkje kan hjelpe meg med Wilhelm - eg er like interessert i opplysningar om Amalie eller annan etterslekt etter Kristian Svedrup enn dei eg finn i 1875: LenkeEg har høyrd at farfar brevveksla med si tante i Lofoten, men eg har ikkje høyrd om nokon familie. Veit du t.d. når ho døydde? Farfar var son til halvbroren hennar; Antoni(us) Kristiansen, Herøy på Helgeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Jeg har prøvd å registrere alle fra Gimsøy som emigrerte til Amerika, og der kan jeg ikke finne Wilhelm. Men det er selvfølgelig mulig at jeg ikke har oppdaget ham. Det kan være en løsning å undersøke i kirkebøkene for å se om han er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Håkon: Har du disse registreringene av emigranter tilgjengelig på nettet? Jeg leter etter en av tre brødre jeg ikke kan finne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Heidi: Har du sett på tema 7131?Når det gjeld Sverdrup-namnet, så ser det først ut til å vere brukt som eit fornamn, sjå Amalie Sverdrupsdatter i 1865: LenkeIngen av foreldra til Kristian Sverdrup ser ut til å ha brukt Sverdrupnamnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Heidi: Registreringene er ikke på nettet, men de er trykt i 'Årbok for Vågan' 2001. Men kom med navn så skal jeg se om jeg har dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Jeg prøver å finne emigrasjonen til Elliot Oluf Hansen som var født 11. febraur 1885. Jeg tror han emigrerte mellom 1905-1910. Hans tvillingbror Peder Hilmar (født dagen etter Elliot!!) emigrerte 29.05.1907 og en eldre bror Odin Magrenius født 31.12.1878 emigrerte 19.november 1906. Elliott har jeg ikke sett snurten av på emigrasjonslistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Jeg har registrert Peder og Odin, men ikke Elliot. Spørsmålet er om han emigrerte til Amerika, eller kanskje han døde like etter 1900. En undersøkelse av kirkebøkene for Gimsøy vil avklare dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Det jeg vet om han, er når han var født + at han bodde på Tuvteigen i 1900 (Folketellingen). Jeg har blitt fortalt at han fikk en 'uekte' sønn her før han emigrerte, men det har jeg ikke fått sjekket opp. Tipper han kom til USA først, for han hadde en bror som slo seg ned i California. Men rundt 1911 var han på plass i Bridge River-dalen i British Columbia og begynte etterhvert å jobbe innenfor gruvevirksomheten. Han giftet seg med en dame fra Seloter og fikk to barn.Han døde etter en gruveulykke i april 1939.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.