Gå til innhold
Arkivverket

[#14622] Sogneprest Nils Ofstad (f. 1892) og Johanne Randine Selbæk (1892)


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

Nils Ofstad, f. 12. jan 1892 i Geitastrand, giftet seg 29. juli 1921 i Trondheim Domkirke med Johanna Randine Selbæk, f. 23. okt 1892 i Lensvik. Nils var sogneprest i Hjørundfjord i 1921, i Ålesund i 1934, før han ble prost for Nordre Sunnmøre i 1946.Jeg vet dessverre ikke om disse fikk barn. Kan noen kanskje hjelpe meg med dette?Mvh Rune Fergestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

'Studentene fra 1915', Nils Ofstad, død 03.01.1955 hadde 4 barn som alle hadde tatt artium, to har universitetsutdannelse i hhv. medisin og pedagogikk, en er lærer og en ved telegrafskolen.Læreren er John Morten Ofstad, født 17.08.1922 i Hjørundfjord. Eks.artium 1942. Volda lærerskole 1947. Lærer Håkstad, Bardu (Norske skulefolk Band II, Stavanger 1952) I 'Studentene fra 1942' opplyser han at han giftet seg 1948 med lærer Oddny Jofrid Uleberg og at de hadde barna Nils (24.08.1949) og Magnhild (13.09.1953). Var skolepsykolog fra 1963 i Fredrikstad. (Det står flere detaljer i det han sendte inn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Ikke for å være overbærende og ekkel, men'Dette er eit debattforum--------. Det er i utgangspunktet ikkje lov å leggja ut informasjon om nolevande personer------------'Vi burde vel respektere det. Disse opplysningene kan fås på andre måter.vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Tiltrer siste innlegg - et sted går grensen og redaktøren ('eller dei han set til det') sletter vel temaet snarest?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Jeg skal for all del respektere reglementet for forumet, men jeg har hatt intrykk av at det er opprettet en viss presedens for henvendelser angående personer som ligger i grenseland for fortsatt å kunne være i live, så lenge svarene har omhandlet rene faktaopplysninger som fødselsår, evnentuelt dødsår samt yrke. Men jeg har kanskje vært for liberal i min tolkning? Det står jo at '...i utgangspunktet ikkje lov...', noe som åpner for en viss grad av frihet...?Helge: Du sier at denne typen opplysninger kan fåes på andre måter. Sikter du da til de kommunale folketellingene, eller har du andre kilder du kan tipse meg om.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Hei igjen. Se innlegg 14335: Nålevende personer, og les redaktør Yngve Nedrebø sin tolkning om nettopp denne type informasjon. Jeg tolker han dithen at det åpnes for toleranse så fremt informasjonen ikke kan virke, eller bidra til å, virke sårende på levende personer. Så lenge informasjonen er allment kjent og ikke er slik at den er til å ta anstøt av, er det i utgangspunktet ikke ulovlig å legge dette ut. Slik jeg leser dette er det ikke ulovlig å legge ut rene faktaopplysninger, da slik informasjon ikke kan bidra til å påvirke personvernet i negativ retning.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Med all respekt for Bjerkevoll og Fjogstads indvending, som jeg prinsippielt deler, dette er hentet fra 'biografi-samlinger' hvor personene selv frivillig har gitt opplysningene til offentliggjørelse gjennom et bokverk. I 'Studentene fra ....' er det personen selv som har skrevet hva som står i boka.Noen ønsker ikke å bidra i slike sammenhenger, og dette blir selvsagt av de forskjellige redaktører.Så i denne sammenheng har jeg ingen problemer med å formidle hva som står i slike 'biografier'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Hei RuneNår det gjelder personer født lang ut på 1900 tallet, så må det vel være enkelt med noen telefoner. Og er det personer som lever, ja så er de aller aller fleste på telefonkatalogen.noKanskje er jeg hårsår, men hadde blitt forbanna om jeg plutselig oppdaget opplysninger om meg og mine søsken lagt ut i et slikt fora, selv om det bare skulle være navn og fødselsdag. Så jeg mener vi ikke skal tøye reglene men heller være veldig forsiktig.God Påske og vennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Takk for innspillet Helge. Jeg har ofte både tatt telefoner og skrevet brev når det gjelder personer jeg vet er i live. Der jeg oftest har 'hogd i stein' er når de aktuelle personene tilsynelatende er døde, og jeg ikke vet hva eventuelle barn heter.God påske til deg også!Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.