Gå til innhold
Arkivverket

[#14627] Christian Rasmussen, Glomsrud og Mari Johannesdatter, Røsæg?


Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Christian Rasmussen og Mari Johannesdatter gifter seg i Eidsberg i 1807. Der står det at Christian bor på Røsægplads, og Mari kommer fra GlomsrudJeg TROR at foreldrene til Christian heter Rasmus Tordsen og Gunnild Erichsdatter og faren til Mari heter Johannes Sørensen, men er usikker. ( dette er antagelser gjort utifra ft i 1801.)Er det noen som har anelse på disse gårdene/ slektene? Jeg har gjort forsøk å søke på FS også, men blir ikke noe klokere.Noen som kan hjelpe?ps. Mari og Christian får iallefall disse barna: Andreas F: 1807 Anne Maria F: 1810 Gunner F: 1816 Andreas F: 1818 - Alle i Eidsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg tror kanskje jeg har funnet ut mer... men trenger litt hjelp fra dere med mikrofilm (fischekort? ) over Rakkestad.Jeg søkte på FS og fikk fram følgende opplysninger:Rasmus Toresen F: ca 1759 G: ca 1784Gunnild Erichsdatter ca 1763 G: ca 1784 Alt i Rakkestad.I 1801 bor de på Røsægplads i Rakkestad. Noen som finner disse menneskene?Rasmus og Gunnild får følgende barn (i følge FS) Else døpt: 13.02.1780 Rakkestad MArtha døpt: 03.08.1783, Rakkestad Christian døpt: 09.01.1785, Rakkestad ( altså muligens min ane) Christina Døpt: 04.07.1790, Rakkestad.Kanskje det ut fra fadderene og andre opplysninger kan hjelpe meg videre bakover... ;)Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Stein Eriksen

Hei Torunn.Ser denne er nær 3 år gammel så du har kanskje allerede funnet svarene.Mari Jonnesdatter, f. 1773, g.m. Christian Rasmussen Røsekplass i Os (viet 1807) er datter av Johannes Sørensen, f. 1743 og Anne Knudsdatter Lislerud, f. 1748. død 1789 (viet 1769)Søsken av Marie; Kjersti, f. 1776, Knud, f. 1780, død 1841, overtok Ø. Glomsrud, g.m. Kirsti Olsdatter, f. 1781 i Rakkestad, død 1844, Ragnhild, f. 1782 på Langbråten, g.m. Hans Eriksen Brekke i Os (viet 1807), Hans, f. 1785, død 1785, 1 måned gammel og Marthe (Mari?), f. 1788, død 1794.Lundsrud skriver følgende: 'Johannes Sørensen er en brorsønn av Berthe Christophersdtr. Vestre Glomsrud og hans husrtru som het Kirsti Christensdtr. og var av Lislerud- og Griniætt. (se Pytt og Skjeppe). Johannes hadde vært g.m. Anne Knudsdtr. som ant. var fra Lislerud Vestre. Johannes var den første eier av Langbråten. det første bruk som ble frasolgt Lislerud. Sønnen Knud Johannesen overtok Glomsrud. Han var g.m. Kirsti Olsdatter fra Rakkestad. Fra deres sønn Hans stammer en ætt som sitter på Glomsrud ennå. På disse gårdene sitter altså grener av en ætt som kan følges tilbake på gården i nær 350 år.'.Videre;'Berthe Christophersdtr. tilhører den gamle Glomsrudætt og stammer forøvrig fra Søreng, Vestre Aas, Fjeld som hennes far var fra osv. Gode opplysninger i nevnt oversikt av J. L. og i odelsssak på Vestre Aas som er avskrevet. Berthe begr. 21/5 1809(?) da hun var 97 og et halvt år.'Opplysningene er hentet fra Bygdebok for Eidsberg og Mysen, b. V, og fra Isak Lundsrud sitt mansukript 'Kommentarer til Folketellingen 1801 Eidsberg'. Jeg må også få påpeke at dette er hentet fra et mansukript, ingen ferdig bearbeidet tekst, hvilket iblant kanskje kan bety at ikke alt er sjekket og dobbeltsjekket ned til minste detalj.Si i fra dersom du ønsker at jeg skal se etter ytterligere opplysninger om familiene.Hilsen Stein Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.