Gå til innhold
Arkivverket

[#14631] Jacob Valentinsen (Friis) g 15.11.1691 m Goro Hansdtr, Eiker


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Er det noen som kjenner foreldrene til disse to menneskene ?? oG som vet hvor de kom fraJacob Valentinsen får 4 barn i perioden 1692-1700 1.Anne 1692 2.Karen 1693 3.Hans 1695 4.Marthe 1700Og et barn i 1711 5:Marthe 1711. . Men om det er med Goro Hansdtr vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke om de får flere barn. Alt om disse er av interesse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Johnsen

hei. Familysearch har mye på Guro. CD # 15 har mange generasjoner. NST nr. XXXI-1 side 54 har også omtale.Hennes foreldre er: Hans Olav SPÆREN, f.ca. 1646 på Kolberg, Ø.Eiker, død 10.okt.1692 på Spæren. Ingeborg Andersdatter, f. ca 1646 på Arneberg, død 1731 på Spæren. De giftet seg ca 1667 i Eiker.mvh Knut Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Hei MagneJeg har vert borti Jacob tidligre, han var innflytter på Eiker, muligens fra Hadeland ???? Mener det står i ei eller annen tingbok. Kommer jeg over det igjen så skal du høre fra meg.Mvh. Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei og takk for svar begge to.Jeg har vært inne på familysearch. og funnet Guros foreldre. Og der må det være et eller annnet tull tror jeg. Der er det nevnt to par foreldre på Hans Olsen Spæren, jeg regner med at Hans er sønn av Ole Simensen Flesager og Anne Larsdtr Darbu. Hvertfall hadde de en sønn som kom til Spæren i følge skifte av 27.04.1681Er det noen som vet hvem Ole Wigen og miss Olafsen Ager er??, hun skulle vistnok være datter av Ole Reersen Ager og N.N Lauritsdtr StenshorneOg jeg har funnet 12 barn av Jacob Valentinsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Jacob Valentinsen er en av mine aner og jeg er interessert i alt angående familien. Jascobs sønnedatter Goro Valentinsdtr. Friis, f 28.08.1729 på LundeEie, datter av Valentin Jacobsen Friis og Guro Olsen Berg(?). giftet seg på Kongsberg 28.05.1757 med Thomas Nielsen Spiten. Jeg er også interessert i stoff om Valentin, hvis noen har det.Til Knut - hvordan finner jeg CD # 15 og NST - jeg er ikke så 'dreven'.Til Jon - for mange år siden fikk jeg noen opplysninger om Jacob, men de har desverre 'forduftet'. Jeg tror du har rett med Hadeland-området og jeg tror han var løytnant,i hvertfall militær.Hilsen Turid tulaje@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Johnsen

hei Turid.Norsk Slektshistorisk Forening utgir Norsk Slektshistorisk Tidsskrift (NST), og de holder til i Ullevålsveien 1. Nr XXXI hefte 1 er fra 1987 og innholder en større artikkel (13 sider) om Laurits 'Jensen' Viken (i Eiker) og hans slekt. Du kan antagelig fortsatt kjøpe dette nummeret på foreningen. Hoved-Deichman i Oslo har alle nummerne på lesesalen.FamilySearch har utgitt 50 CDer med 'Pedigree Resource Files'. Du finner mer info på http://www.familysearch.org/mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Takk Knut. NST skal jeg få tak i eller i hvert fall lese. 'Pedigree Resource Files' har jeg jo vært borti før!!! Jeg fikk ut det som var der.Magne - du nevner 5 barn, er det mulig å få navnene på resten av de 12 barna du hadde til Jacob Valentinsen?? Det hadde vært flott.Jeg følger spent med, kanskje det kommer mer etter hvert.Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Turid.Jacob Valentinsen og Guro Hansdtr Spæren blir gift 15.11.1691 på Eiker.1.Anne. dpt. 29.03.16922.Karen. dpt. 24.09.16933.Hans. dpt. 12.02.16954.Berthe. dpt. 25.10.16965.Valentin. dpt. 29.01.16996.Marthe. dpt. 21.11.17007.Else. dpt. 08.10.17028.Marthe. dpt. 19.04.17059.Søren. dpt. 16.10.170710.Ingeborg. dpt. 12.01.171011.Marthe. dpt. 02.08.171112.Laurits. dpt. 19.02.1713Det er mulig at Guro er død før 1718, for 02.02.1718 gifter en Jacob Valentinsen seg (sannsynligheten for at det er samme mann er jo stor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Turen takk Magne - nå kan jeg bare gå inn og undersøke fadderne etter mulige slektninger. Det finnes vel noen skifter også. Nå har jeg mye å gå videre på.Takk igjen alle sammen - Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Nå har jeg sett nærmere på personene - Magne - Hans Olsens to forskjellige foreldre, og det virker som en sammenblanding av årstall og gårder:nr.1 # Hans Olsen, f ca 1646 på Kolberg - d ant. 1692, foreldre Ole Simensen og Anne Lauritzdtr. gift ca 1667 med Ingeborg Andersdtr.Han er født på Kolberg, men du skriver at Ole Simensen heter Flesager og nr. 2 er født på Flesager. Her er mor Lauritzsdtr. ikke Larsdtr. Navnet Lauritz dukker opp senere i slekten til nr. 2. Men ditt funn i skiftet av 1681 høres riktig ut.nr.2 # Hans (Spøren) Olsen, f 1634 på Flesager, d 10.10.1692, foreldre Oluf Viken og Miss Olafsen Ager, gift ca 1664 med Ingegorg Andersen på Arneberg, Romerike, d 29.11.1701. Her har du Knut at hun er død 1731 på Spæren.Tror dere at det er to Hans Olsen som er 'blandet' sammen eller hva?Knut, du hadde Hans Olav Spæren, hvor kommer Olav inn? Vet noen hvor på Romerike Arneberg ligger?Dette blr innvikla! - Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hans Olsen Spæren f.ca 1641, han er sønn av Ole Simensen Flesager og Anne Lauritsdtr Darbu.At årstallene varierer noe får man bare ta med enn klype salt.Ole Simensen Flesager. skifte 27.04.1681 gift før 18.10.1658 m Anne Lauritsdtr Darbu 1610-1698 (Lars, Laurits og Lars er forsjellige skrivemåter av samme navn, så det kan variere) De hadde følgende barn.1.Simen Olsen Kolberg 1635-1705. d. 70 1/2 år gml g.m Else Nilsdtr Ager2.Hans Olsen Spæren3.Lars Olsen Langebro4.Nils Olsen Spæren5.Tore Olsen Flesager6.Lars Olsen Flesager7.Anne Olsdtr, død ungSimen Olufsen (Olsen) Flesager g.m Ingeborg Andersdtr d.på Skarra i 1697, 94 år gml. Deres barn 1.Ole g.m Anne LarsdtrLauritz Lauritzen Darbu ca 1582-eft 1665? g.m enke Siri fra Søndre Darbu Deres barn1.Hans Larsen Darbu2.Birgitte Larsdtr (Bokserud) g.m Ellen Hansen3.Haagen Larsen Darbu4.Mari Larsdtr på Kongsberg5.Malene Larsdtr Hægstad?6.Anne Larsdtr Flesager7.Marthe Larsdtr g 1 g.m Poul g 2 g.m Niels L. RødLaurits Lauritsen Darbu hadde en bror som het Jon Larsen Nyrud, og en søster Maren g 1 g.m Anders Stensen, g 2 g.m Lars Haagensen Dunserud'Arneberg ligger i Nes på Romerike, Akershus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensens

Hei Magne!Dette var flott, her ble det orden på 'sakene' og flere antagelser kom på plass.Bare et spørsmål til - Simen og Ingeborgs datter Birgitte (nr.2) gm Ellen Hansen? Er det Ellef?Igjen takk!Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Bærtur :-)) ja nå tror jeg nå tror jeg noen en på bærtur. (Fleip) Hvor en har det fra at Ingeborg Andersdatter er fra Arneberg på Romerike er for meg ukjent. Atpåtil Arneberg på Romerike. Hvis Arneberg skulle velges så burde en tatt Arneberg på Eiker. Vel nok om det. I følge mine (notater som jeg selvfølgelig ikke har her) så er hun faktisk fra Spæren på Øvre Eiker.Mvh. Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensens

Sorry Magne - jen mente datter til Lauritz og enke Siri!Enda et nytt valg! Eiker er kanskje like greit som Romerike!!??hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Jepp har nok vært ute på en liten bærtur her ja.Eiker er nok MEST sannsynlig, jeg lurer på hvor disse amerikanerene har fått det for seg at hun var fra Arneberg på Nes. For det første så er det så vidt jeg kan huske ingen gard på Nes som heter Arneberg, men derimot en som heter Arnestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Et lite tillegg. De som eventuelt er interesert i Jacob Valentinsen Friis. Kikk i Olai Ovenstads militærbiografier, der finnes det flere Friiser. Blant annet en Valentin Friis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Hei igjen. Har funnet noen av mine gamle tildels uleselige notater. Den 19.09.1719. opplyses det at Jacob Friis var 53 (55?) år, født på Hadeland. Ble flytt fra Ringerike til Eiker for 29 år siden. Fikk rytterkvarter på S. Spæren. SAKO EMS tb I-62 folio 46b.Håper dette kan være til nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jon Torp

4 uker gamle Johanes Vallentinsen Fris ble begravet i Korskirken i Bergen den 27 januar 1693 - det ble ringt med de to små klokkene - han var født 'udj Hadeland i Agershus lehn'LenkeEn slektning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.