Gå til innhold
Arkivverket

[#14636] Døde i Bergen 1912-1972


Gjest Atle Jan Westrheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Jan Westrheim

Er det opplysninger i tillegg til det som står under løpenummer 759 om Andreas Olai Andersen f.1879, som kan bekrefte at han er den Andreas jeg har i min database ? Han var gift med Anne Malene Larsdatter f.1879. Kan det være henne som er død under løpenummer 276. Andreas far het Anders Larsen, mens Anne sin far het Lars Rasmussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Andreas Olai Andersen, død 21. juli 1918 i Bergen, var da 51 år gammel og etterlot seg enken Elida og 4 barn.Anne Andersen, død 5. april 1918, var ugift forhenværende tjenestepike og 90 år gammel.Jeg finner ikke Andreas Olai Andersen, født 1879, i Bergen ved folketellingen 1912.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

Tusen takk. Da har i hvertfall fått eliminert disse to personene. Ved hans ene datter Astrid Agnete sin fødsel i 1906, var de bosatt i Nøstegaten 97. De fikk Lilly i august 1909, og Edit som jeg ikke har fødselsåret på. Jeg har fått bekreftet fra slekten at både Andreas Olai og Anne Malene døde når barna var små. Dermed må jeg få saumfaret tiden mellom 1909 og når FT 1912 ble foretatt. Stemmer det at folketellingen i Bergen ble foretatt i februar ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Folketellingen i Bergen ble holdt 1. februar 1912, men jeg finner ikke denne familien i Bergen på dette tidspunktet, og heller ikke dåpen til andre enn Astrid Agnete i 1906. Det ville jeg regne som et godt indisium for at de bodde utenfor bygrensen i årene etter 1906.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har funne spor etter dei i Askøy/Laksevåg. Lilly er fødd i Mathopen og døypt i Laksevåg kyrkje. Eg trur òg har funne Anne Malene død. Ho var fødd i Breivik (truleg v/Davanger), men budde i Mindestraumen v/Alvøen då dei gifte seg. Eg kjem attende til saka når eg har fått litt orden på det eg har funne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

Takk til deg også Bjørn. Du har bidradd med hjelp til meg før også angående barna til disse to. Anne Malene var født på Breivik ved Godvik der også faren døde. Faren Lars Rasmussen fra Kollevåg nevnes på Breivik i 1886 matrikkelen. Andreas Olai og Anne Malene har antagelig flyttet tilbake til den gang Laksevåg området. Får lete videre i Laksvåg databasene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her er nok dødsfallet til Anne Malene. Han må då vere død seinare som enkjemann, men eg har førebels ikkje funne han i korkje Laksevåg eller Askøy. No er der eit lite hol i registreringa av døde i Laksevåg mellom 1923 og 1925, berre så du veit det.738 027 0108 0708 Stenarbeiders hustru Anna Maline Andersen Stenarb. Anders Andreas Andersen 1879 Breivik St. Damsgård Blindtarmsbetændelse 1915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

Ja, her har vi nok riktig person. (Jippi!) Andreas Olai har altså blitt til Anders Andreas. Det skulle vistnok ikke være mange årene mellom deres dødsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Og her har du han vel:176 23 2008 2708 E.stenarb. Andreas Andersen Mathopen 1880 0907 Loddefjord 1928Du finn han under døde i Laksevåg 1925-1950.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

Joda, dette er mannen. Søkte i samme database, men med kun Andersen i etternavnet, og fant ikke mannen. Han har altså hengt på Mathopen. Flyttet vel ut i Mathopen igjen etter sin kones dødsfall. I tidligere oppslag du har gjort for meg, samt ved giftermål, står han oppført med 1879 og samme dato. Så 1880 er nok feilt årstall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Nei, eg trur ikkje han flytta attende til Mathopen. For far hans døyr i Damsgårdsgata 22 i 1921 og mora som enkje same stad i 1932. Men i siste tilfelle står 'Gbr. Andreas Andersen' oppførd som forsørjar, forstå det den som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Nei, etter det eg kan sjå i byleksikonet, låg gravplassen på Nygård (v/Gravdal) heilt frå 1876, og berre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.