Gå til innhold
Arkivverket

[#14637] Købmand Niels Colling, Kristiania - flyttet til Danmark


Gjest Lene Nordstrøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Lene Nordstrøm

Kan nogen hjælpe mig med oplysninger om købmand Niels Colling, gift i Kristiania den 23.04.1749 med Cousine Olesdatter Falck (datter af skibsfører Ole Falck, Strømsø). De kom til Nyborg i Danmark (efter 1759?), hvor han var rebslager ved sin død i 1762.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hennes navn er skrevet Cousina Olufs Datter Falch ved vielsen i Vor Frelsers kirke, Christiania (Oslo Domkirke Mini 4 1743-1786 1/16 p.34).Ved første barn som jeg finner, Hedevig Sophia, døpt samme sted 19.02.1750 skrives morens navn Cousina Ols Datter Falch, faren Niels Colins Kiøbmand (Oslo Domkirke Mini 4 1743-1786 4/16 p.233).Om barn er interessant, skal jeg se etter flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Nordstrøm

Tak for oplysningen. Jo, alle oplysninger, også om Cousina Falch samt deres børn vil jeg blive glad for. I skiftet efter Niels Colling i Nyborg har jeg børnenes navne samt alder, men da jeg ikke kan finde dem døbt i Nyborg, går jeg ud fra, at de er født i Norge (Oslo). Så jeg vil blive meget glad for flere oplysninger, gerne også faddere? Til orientering bliver enken Cousina Falch gift igen i Nyborg med rebslagermester Johan Pedersen Østrup den 16.02.1763 og får yderligere 2 børn Anne Catrine Østrup født 1769, samt Niels Colding (Colling?) Østrup født 1763, begge i Nyborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Flere barn til Niels Colling og Cousine Ols Datter Falch:1. Døpt 15.05.1751 i Vor Frelser, Christiania SØREN, Fadd.: Mad: Colling, Mad; Bruun, M? ?man, ?ed:Tudric, Jac:Falch (Oslo Domkirke Mini 4 1743-1786 4/6 p.244) (dårlig kvalitet på min film, men sikkert langt enklere i original størrelse)2. Døpt 21.12.1752 i Vor Frelser, Christiania METTE MARGARETHA, Fadd: Mad: Calmeyer, Jomfru Susanne Rist, Lars Madsen, Ped:Smith, Claus Strøm. (Oslo Domkirke 4 1743-1786 4/6 p.259)3. Døpt 07.03.1754 i Vor Frelser, Christiania; MATTHEA, Fadd: Ellen Ped: Smith, Ingeborg Rist, Capt. Stiebolt, Herr Calmejer og Ole Rochstad. (Oslo Domkirke Mini 4 1743-1786 4/16 p.272)Jeg har lest ut 1758 i Vor Frelser, men mangler du noen barn ? Det er fort gjort å overse noen og de kan ha flyttet på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Nordstrøm

Tusen tak for oplysningerne. Og lige en rettelse til mit sidste indlæg - Niels Colling Østrup er født i 1773 i Nyborg - ikke 1763, som jeg fik skrevet. I skiftet efter Niels Colling er nævnt følgende børn: Hedevig Sophie f. ca. 1750 (som du har nævnt tidligere), Mette Margrethe f. ca. 1753 (som du har nævnt), Anna Matthæa f. ca. 1754 (også nævnt), Ole f. ca. 1755, Elisabeth f. ca. 1758 samt Maren f. ca. 1759. - Det første barn du nævner, Søren, er ikke omtalt i skiftet - han kan jo være død i 1762. - Jeg vil også nævne, at jeg i 1801-tellingen for 0301 Christiania har fundet en Elisabeth Jensen (4180) 38 år som er kiøbmands enke. På samme adresse er opført Ole Colling (4185) og Niels Colling (4186), hendes brødre, hvis alder kan passe på ovennævnte børn. Er det noget du evt. kan checke for mig? Endvidere er en Maren Colling (39 år) også nævnt i tellingen (også Christiania) hun har nr. 8445. Hun er gift med kiøbmand Christian Ditlef Jørgensen, er hun mon også barn af Niels Colling og Cousine Ols datter Falch? Børnene kan jo være flyttet hjem til Norge, mens moderen blev i Nyborg? 'Min' ane er datteren Matthea Colling, som blev gift med rebslagermester Gotfred Pedersen Bang, Rudkøbing på Langeland. Mette Margaretha Colling blev gift med Peter Bondo, forpagter på Holckenhavn ved Nyborg. Datteren af 2. ægteskab Anne Catrine Østrup blev gift med skolelærer og kirkesanger i Gislev (Fyn) Jeppe Henriksen. Jeg er spændt på, om nogen kan hjælpe mig med oplysninger om, at søskende evt. tog hjem til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg fant Søren død, begravet i Vor Frelser 22.03.1754 (Oslo Domkirke Mini 4 1743-1786 8/16 p.533). Men jeg finner ikke Ole døpt i Christiania (Vor Frelser og Garnison) eller Aker (Oslo Hospital og Aker).Før jeg leser nøye, er det en mulighet for at de reiste fra Christiania før Ole ble døpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Nordstrøm

Endnu en gang tak for din venlighed med oplysning til mig. Jeg ved ikke, hvornår familien kommer til Nyborg. Men i Nyborg har jeg ikke fundet Ole, Elisabeth eller Maren Colling døbt. Familien har måske opholdt sig et andet sted, inden de kom til Nyborg så. I digitalarkivet: Borgere i Christiania 1698-1799 finder jeg 'Niels Colling 27. octbr. 1747 kjøbmandskab anv. 2.novbr. 1747', men også 'Ole Colling, 27. april 1784 kjøbmand anv. 28. april 1784'. Måske den Ole Colling? Jeg synes også, at det er lidt mærkeligt, at i Oslo er Niels Colling købmand, men i Nyborg arbejder han som rebslager? Men det kan man jo kun gisne om, hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Alle i Vor Frelser, Christiania.Vielse 23.05.1787 Jørgen Jensen Kiøbmand og Elisabeth Colling cop. med Kongl. Bevilgiving. (Oslo Domkirke Mini 5 1787-1806 1/17 p.49)Døpt 9. august 1791, LORENTZ FRIDERICH, sønn av Jørgen Jensen Kiøbmand og Hustrue Elisabeth Colling. Fødselsdato er oppgitt til 31.07.1791. Faddere: Jens Edsleff, Lambert Lambertsen begge Kiøbmænd, Peter Klingenberg, handelsmann i Flensburg, Mad. Edsleff. Mad. Cosine Jensen og Jomfrue Gebelein. (Oslo Domkirke Mini 5 1787-1806 4/17 p.237). Merknad: Helmer Jensen, kjøpmann i Christiania var gift med en Anne Pauline Edsleff. I 1801 er det også en kjøpmann Jens Edsløv (60 år) gift 3. gang med Ane Christine Schultz (49 i 1801, gift 2. gang). Jomfru Gebelein kan være av kjøpmannsfamilien Gebelin, kanskje den Johane Marie Gebolin som i 1801 er gift med kjøpmann Johannes Fabretzius.Døpt 17.08.1792, NIELS COLLING, sønn av Kiøbmand Jørgen Jensen og Hustrue Elisabeth Colling. Født 10.08.1792. Faddere: Johan Christopher Krogh, Helmer Jensen (se merknad over), Mathias Calmeÿer alle Kiøbmænd, Johanna Pohlman Mad. Dorothea Saxild, Enke, Jomfrue Juditha Clausen. (Oslo Domkirke Mini 5 1787-1806 4/17 p.271) Merknad: Juditha Clausen senere gift med kjøpmann Poul Thrane.Døpt 23.10.1795, COSINE, datter av Kiøbmand Jørgen Jensen og Hustrue Elisabeth Colling. Født 16.10.1793. Faddere: Johan Rier(?), Ole Colling Kiøbmænd, Mad. Hasberg Enke, Mad. Karen Kirstine ..gel (Oslo Domkirke Mini 5 1787-1806 6/17 p.364).Døpt 08.09.1797, HANS CHRISTIAN, sønn av Kiøbmand Jørgen Jensen og Hustrue Elisabeth Colling, født 29.08.1797. Faddere: Johan Riis, Niels Rosenberg Kiøbmænd, Mad. Edsleff og Jomfrue Pohlmann. (Oslo Domkirke Mini 5 1787-1806 6/17 p.411)(Jeg har kun lett etter de navn som står i folketellingen 1801).Mulig interesse:Vielse 15.06.1787 Niels Colding Consumptionsbetient og Inger Sophia Haller cop: med Kongl. Bevilgiving. (Oslo Domkirke Mini 5 1787-1806 1/17 p.50)Vielse 11.05.1790 Helmer Jensen Kiøbmand og Jomfrue Anna Cosine Edsleff copul. med Kongl. Bevilgn. (1/17 p.62)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Nordstrøm

Tusen tak, Geir Berntsen, for dine venlige svar til mig på mine mange spørgsmål. Jeg er meget taknemmelig for alle oplysninger. Når man bor i et andet land, kan det være vanskeligt at komme videre med slægtsforskningen, så mange tak fra mig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest knut fasting

Hei Lene.Etter lang tid - jeg kjenner en del av etterslekten til Matthæa Collings søster Elisabeth men ikke noe av den øvrige etterslekten til Cosima Falch.Som du ser har jeg etterlyst den samme familien som du lette etter Lenke; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.