Gå til innhold
Arkivverket

[#14640] En geworben soldat. Kristiansand/Kristiania


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

I et skifte på plassen Tveitevand under Tveit prestegård (Kristiansand) i 1742 etter Knud Kidelsen og Gunnvor Jakobsdatter, hadde Knud ei datter fra et tidligere ekteskap med navnet Karen Knudsdatter, hun var nå gift med geworben soldat Hans Larsen Mørch i Kristiania. Jeg har prøvd å lete etter denne soldat, og om han eventuelt kom fra Kristiania, eller om han kansje bare var soldat der. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Står det 'i Christiania' bør det tolkes som at han oppholdt seg der. Det var en stor garnison på Akershus, så mulighetene er jo til stede. Og arkivene ligger i Riksarkivet og Statsarkivet i Oslo - -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Når det gjelder hva som står i boken fra Tveit, er det nesten ordrett avskrift det jeg har skrevet. Der er noen små detaljer jeg ikke får helt til å stemme. Dersom skiftet i 1742 etter Knud Kidelsen og hustru Gunnvor Jakobsdatter er riktigt, der deres datter Karen Knudsdatter er gift med geworben soldat Hans Larsen Mørch, så finner jeg en Marte Serine Hansdatter gift i 1826,oppgitt alder på brud 18 år, der far oppgis til soldat Hans Larsen.Jeg frykter nemmelig derfor at jeg har trekkt for tidlige konklusjoner, og kansje må belage meg på å lete etter en annen Hans Larsen som er soldat og som kan være far til denne Marte Serine Hansdatter. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Men hvis Hans L. var soldat i Christiania, så finnes det ihvertfall massevis av kilder, uansett om det var 1742 eller 1826.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Torleif Odland

Hva er egentlig problemet? Peder Tønnessen f.22.april 1804, gifter seg i Kristiansand den 13. juni 1826 med Marthe Serine (Severine) Hansdatter 18 aar. Hennes far nevnes som soldat Hans Larsen ved denne vielsen i kirkeboken. Jeg finner ikke noen informasjon i kirkeboken om at Marthe er døpt i Kristiansand, ei heller finner jeg noen soldat med dette navnet i denne by.Den tidligere teorien fra Tvedevand i Tveit er uaktuell Hans ser heller ikke ut til å ha avgått ved døden i Christiansand. Har noen noen gode råd får videre søk. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Marte er døpt i Kristiansand. Eg finner dette på Familysearch:HANS LARSEN Spouse: ELLEN TORJUSDR Marriage: 17 JUN 1809 Kristiansand,Marthe Serine Birth: 01 Apr 1810 Christening: 08 Apr 1810 Place: Kristiansand, Father: Hans LARSEN Mother: Ellen TORGIUSDR LDS VRI Batch Number: C424722Lars Birth: 27 Aug 1813 Christening: 05 Sep 1813 Place: Kristiansand Father: Hans LARSEN Mother: Ellen TORGIUSDRKanskje er det mor Ellen som gifter seg igjen:ELLEN TORGIUSDR Spouse: BENT KIDDELSEN Marriage: 13 DEC 1817 KristiansandKanskje er Ellen denne fra Høvåg? [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10926&variabel=0&postnr=869&fulle=true&spraak=n>LenkeKanskje - kanskje er dette den andre ektemannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja, jeg har registrert denne Marthe som er fødd i 1810. Men jeg stiller meg litt tvilende også, hun har vært bare gode 16 år når hun ble viet i 1826. Men det kan faktisk være den rette Marthe, hun har jo også det rette mellomnavnet. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Familysearch: Gift 3/3 1740 Kr.sand Hans Larsen og Karn Knudsdt.Barn: Lars 22/8 1744 Kr.sand.Barn av Hans Mørk og Karen Knudsdt., alle dpt. Oddernes Berete Marie 1/1 1747,--Knud 12/1 1749, Tonnes 22/3 1750 og Berete Aasille 20/1 1754.Jeg vet jo ikke om dette er barn av det paret du ettersøker, men kanskje verdt å sjekke noe av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg takker dere begge for innspillene, etter å ha endevendt kirkebøker for Kristiansand, og samholdt disse med ft. av 1801, der det forøvrig nevnes en som er soldat, men som ikke er gift. Må den konklusjonen som Harald har funnet, og som jeg har hatt i ermet, være den rette. Det merkelige er at kirkeboken i 1826 ikke nevner noe om at bruden måtte ha tillatelse å gifte seg, men bare nevner henne som 18 år. Takk begge to. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror jeg har fallt helt av lasset, for jeg skjønner ikke hva 1826 og 1801 har å gjøre med Hans Larsen Mørch som ble gift med Karen Knudsdt. FØR 1742. Denne Hans er vel muligens f.ca.1710 eller før. Ut fra det vil jeg jo tro at Hans og Karen er døde i 1801. Barna til Hans og Karen må vel ha blitt født, muligens før 1742 og til ca.1770. Det skulle gi en bra margin tror jeg. Så jeg ville tro at deres barn alle er gift før 1801, og også at disse har barn selv. Ingen av disse årstallene er virkelige. Jeg har bare prøvet å sette opp et regnestykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Nei det er slett ikke sikkert at du har rammlet av lasset Berit,i mitt innlegg nr.6 avviser jeg Tveitevann og eventuelle Hans Larsen Mørch. Den kvinne jeg er på jakt etter, Marthe Serine Hansdtr. nevnes som 18 år i 1826 ved sitt giftermål, hennes far Hans Larsen nevnes i denne samenheng som soldat. Som så mange ganger før penslet jeg inn på et blindspor, tross alt Berit gav du meg noen opplysninger som jeg faktisk ikke viste om, og som jeg skal kikke litt nærmere på. Og husk, du er forsatt på lasset. Mvh. Torleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå tror jeg at jeg forstår hvor du vil. Jeg bruker litt lang tid på å varme opp igjen etter en lang deilig avslappende sommerpause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Når en kommer inn på et blindspor,blir en ofte oppgitt over å ha brukt mye unødig tid på noe som egentlig ikke var nødvendig. Jeg hadde lenge denne soldat Hans Larsen Mørch som et muligt alternativ, inntil jeg oppdaget at han egentlig var for gammel til å vere far til Marthe Serine Hansdtr. Derfor måtte jeg gjøre helomvending, og konstantere det faktum at kart og kompass ei stempte,denne soldat Mørch var noe gammel.Du gav meg navnet Berete Aasille, et navn jeg har rotet etter, men jeg har oppfattet det som Berte Aasille. Takk for hjelpen Berit. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.