Gå til innhold
Arkivverket

[#14642] Å plukke skjell langfredag


Gjest Liv Kjønstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Kjønstad

I dag, langfredag, har jeg vært nede ved sjøen, Trondheimsfjorden, og plukket skjell på langfjæra. Dette er en tradisjon som jeg har lært av min bestefar som ble født i 1899. Han lærte tradisjonen av sine foreldre. Jeg har også snakket med mange andre eldre personer som bor i traktene Levanger - Frosta og alle minnes at de som barn plukket skjell på langfjæra langfredag. I hvilken grad tradisjonen holdes i hevd i dag, kjenner jeg ikke til. Men det var lite folk ute i dag tidlig i fjæra på Kjønstad nedre. Kanskje kommer det flere når det igjen er langfjære i kveldingen.Jeg har reflektert over opphavet til denne tradisjonen uten å finne noen sikker forklaring. Kan skjellplukkingen være et religiøst uttrykk/ handling knyttet til Jesu lidelse langfredag? Eller er det en annen forklaring? Er det noen som vet noe om dette? På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Kjønstad

Takk for svaret.Jeg har ikke oppfattet at det hovedsaklig var tilgangen på sjømat som lå bak skjellplukkinga i de indre deler av Trondheimsfjorden - iallfall ikke de siste 70-80 årene. Mange eldre har fortalt at de plukket skjell les: tom-skjell som de brukte som leker. Dette kan være et uttrykk for de naturlige forekomstene av skjell og/eller sjømatens plass i kostholdet her.Jeg har også lest et sted at det ble utført en del møysommelig arbeid langfredag i botshensikt og at dette var religiøse uttrykk som oppsto etter reformasjonen. Blant annet ble det skåret og hentet heim tang fra langfjæra langfredag til bruk som gjødsel. Det blir derfor nærliggende å spørre om skjellplukkingen langfredag også var et uttrykk for det samme - uansett bruksmåte opp igjennom tidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.