Gå til innhold
Arkivverket

[#14644] Omstreifer-slekten Vigart- Vigardt- Wigart- Wigardt


Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Er det noen som kjenner til medlemmer av den store slekten fra Sverige. De kommer vel fra Värmland!Jeg har notert meg en oldemor: Anna Kaisa Vigart. Hun var datter av Lars Peter Vigart og Anna Cajsa Kristiansdotter. Det står også nevnt at denne Lars Peter kalte seg for Aksel.Anna Kaisa Vigart giftet seg med Ludvig Lauritz Lindstrøm (Ludvig- Trondhjemmer). (Se inlegg 13423).Denne slekten var tater-slekt, omstreifere. Anna Kaisa skulle bodd i Sverige stort sett hele sitt liv. Hun ble skilt fra Ludvig Trondhjemmer og Ludvig reiste til Norge med alle barna, Anna Kaisa ble igjen! Jeg er veldig takknemlig hvis noen har noe å føye til. Forfedre er veldig interesant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Jeg har funnet litt mer info.Lars Peter J. Wigart (født 1839 i Bohuslän, Sn). Han var sønn av Johan Peter Wigart & Juliana. Johan Peter var sønn av Johan Wigart & Magdalena Lind. Johan Wigart var sønn av Peter Wigart & Maria Elisabeth Lind. Hvordan kan jeg finne ut mere om hver av disse. Er det noen form for gratis kirkebok tjeneste i Sverige?Lars Peter J. Wigart var barnebarn av Karl Johannesen Rosenberg (f.1775 i Fron)på morssiden. Karl skulle vært kursmed. Hva er det? Karl var sammen med Magdalena Børresdatter (f.1775).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Killingröd

Litt oversettelse: Sn står for socken, det samme som sogn i Norge. En del Wigarter kom fra Östmark sn i Värmland. Om du går inn på LOR´s slektforum og velger Rötter, kommer du til Anbytarforum. Der velger du Etniske grupper, tattare. Da vil du finne en hel del om Wigart-slekten. Lykke til!mvh, Åse K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Takk for rettelse Åse. Jeg har alltid trodd at Sn sto for Sweden! Jeg har hentet stort sett all min info. fra den siden du viser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Kanskje det er noen nye personer som kjenner til denne slekten?Takk for all respons!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Takk for linken, men det er bare det at jeg ikke kommer noe videre med den. Jeg har også gjort et forsøk å søke på Google, men uten noe spesielt resultat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Nina Berg

Hei Thomas. Så ut som det var litt feil info På Rosenberg inne på slektstavla de. Julianas foreldre og søsken.Om du søker på Rosenberg her inne,kommer de opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

Takk for all hjelp alle sammen.Jeg var på besøk hos mine besteforeldre i helgen og der fortalte de at Wigart-slekten kom fra Russland! kan dette stemme? Jeg har hørt dette av flere personer også... Kan noen bekrefte eller avbekrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 10 måneder senere...
Gjest Vinvana Vahlgren

Hei Kai,Kjenner du til om Karl Fredrik Karlsson Wigardt hadde noen barn med Johanna Laura Jakobsdatter Wallgren (f.1842), som han levde sammen med en stund?Vinvana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Hei VinvanaJeg har sjekket litt, men kan ikke se at jeg har noen barn registrert på Karl Fredrik og Johanna. Når jeg sjekker kan jeg gså se at jeg ikke vet hvem Karl Fredrik Wigardt's foreldre er. Vet du hvem foreldrene er? Jeg vet om en del søsken og foreldre av Johanna Wallgren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinvana Vahlgren

Hei igjen Kai,Nei, jeg klarer ikke i farten å komme på hvem hans foreldre er. Jeg er litt usikker på om jeg HAR noen foreldre notert på ham heller. Kanskje vi må prøve å finne det ut? Foreldre og søsken (6 stykker) til Johanna Wallgren har jeg.Med vennlig hilsen,Vinvana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

Satt å lette etter slekt i Hovin kirkebok i Ullensaker, der fant jeg følgende som viede nr.6 i 1934: LenkeHer kalles min morsfars farforeldre: Sjanseknatt og Kaisa Vigardt. Har hørt at han ble kalt for Sjanseknatt, men var det ikke normalt å skrive farens navn? og ikke bruke kallenavn i kirkebøkene!Takknemlig for alle opplysninger som kan frembringes om denne min slekt!Hilsen Kai Samuel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Lillian Stålenblad

Min manns olderforeldre på morsiden var Jenny Emilie Johansen(Tater Milla) født 10.06.1886.Datter av Stor Johan,hun var gift med Fredrik Vilhelm Fredriksen Vigart født.26.05.1889 ikke klart å oppspore foreldrene hans....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei LillianDet jeg har notert på foreldre til Fredrik Vilhelm Fredriksen Vigart, f. 26.05.1889 er:Fredrik Oskar Johansen Vigart, f. 16.06.1856 i Östmark sn., Sverige og Stina Lisa Karlsdotter f. 01.09.1848 i Lysvik sn., Sverige, gift 1919 og Stina dør 27.06.1928 i Östmark sn., SverigeHar 3 søsken til Fredrik VilhelmSofia Magdalena, f. ca. 1870Elin Elisabeth, f. 07.11.1887 i Östmark, død 18.11.1947 i^¨OstmarkKarolina Natalia 'Lina', f. 16.02.1886Har mye bakover på slekten til Fredrik Oskar, men det er litt mye å legge alt ut her, så om du mailer meg kan jeg godt sende deg dette pr. post.v-kvenno@online.noMed vennlig hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

I barndåpen til en av mine stammødre, Justine Arntsdtr. Wright Steenberg i 1797 i Strømsø krk, står oppført. Lars Christensen Austads kone Mette Elisabeth. Det var ikke så vanskelig å finne ut at hun står oppført som Wichardt. Kan det være samme slekten,navnet skrevet på en annen måte? Mener å ha hørt at Steenberg var av omstreifer-ætt, så det kunne jo stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Jeg har i løpet av det siste året fått høre følgende historie om den første av Wigardt-slekten:Wigardt var en presteslekt i Sverige. Det var en dag at det kom en taterfamilie på prestegården, hvor familien Wigardt bodde. Det skulle visstnok være en nyutdannet prestesønn i familien Wigardt. Det hører også historien til at taterne var fredløse, og de kunne skytes og jages. Nå skulle visstnok denne taterfamilien, som var innom prestegården, ha fått bygdefolket etter seg. For å skåne livet på en av de yngste jentene i taterfølget, giftet den nyutdannede prestesønnen seg med en av de unge taterjentene. Taterjenta skulle være av slekten Qvick. Er det noen som har hørt denne historien tidligere? Kanskje noen også har kommet videre i forskningen om Wigardt-slekten? I Storbritania er Wigardt-navnet tilknyttet det jødiske samfunnet. Jeg har også forstått at i Tyskland er det ofte brukt i jødiske samfunn.Takk for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.