Gå til innhold
Arkivverket

[#14648] Familenavnet Lugg


Gjest Inger Kvennodd
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Kvennodd

HeiEr det noen som har vært borti etternavnet Lugg. Vet at Hans Jacob Lugg var født i Langesund i Telemark i 1824. Hans sønn Frithjof Lugg er i 1900 registrert i Trondheim med kone og barn. Bor da i Nedre Møllenberggade 61.Er intresert i etterkommere.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Ifølge 'Den Nordenfjeldske Aagaard-slegt', av Adam von Krogh, 1919,var tollkontrollør, tidl. skipsfører, Hans Jacob Lugg, født 28/7 1823, død 25/7 1895 i Sarpsborg, gift 2/6 1850 i Larvik med Helene Christine Schjelderup, født 22/5 1826, død 11/6 1884 i Sarpsborg.De hadde også datteren Marie Kristine Lugg, født 4/10 1857 i Larvik, død 1940, gift 20/5 1879 i Trondheim med dampskipsekspeditør, britisk visekonsul i Tromsø, Ulrik Fredrik Cappelen Aagaard, født 22/7 1851 i Hammerfest, død 27/1 1915 i Tromsø.De hadde barna: Magdalene Aagaard, født 22/12 1880 i Trondheim. Kirstine Aagaard, født 30/11 1882 i Hammerfest. Hanna Aagaard, født 28/10 1889 i Trondheim. Ruth Aagaard, født 26/9 1895 i Trondheim.Jeg kjenner ikke eventuelle etterkommere eetter Frithjof Lugg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Tuuusen takk Sølvi.Nå fikk jeg mer på plass. Det jeg har på Frithjof er at han ble gift ca. 1879 med Anne Marie Jacobsdatter, f. 1859, Steinsnes , Tjølling i Vestfold. I 1900 var familien bosatt i Trondheim med 9 døtre. Anne Marie står oppført i 1900 som Anna !, men jeg vet helt sikkert at dette er en søster av min oldefar.Barna er født mellom 1880 og 1897. Om det skulle være noen som kjenner til etterslekten til noen av disse damene, kan dere maile meg : v-kvenno@online.noPå forhånd takk.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei. Antar vi snakker om samme familie. Denne etterlysningen satte jeg inn i Grenland Ættehistorielags slektsforum i går:'På vegne av en leser av Ætt og Annet trykker jeg følgende etterlysning her. Etterlysningen vil også komme i høstens utgave av Ætt og Annet.I Bamble kirkebok finner vi i siste halvdel av 1700-tallet en familie Lug. Den første kjente er styrmann Jacob Johannesen Lug født 1753 og gift med Anne Kirstine Pharo født 1760. Deres 6 barn, alle døpt i Bamble Kirke, er: Lars 1787 - Barbara - Bernt - Edel Sophia 1795 - Inger 1797 og Ole 1801. Alle benevnes Jacobsen/Jacobsdtr. Lug. I tillegg finnes i folketellingen 1801 for Porsgrunn en Johannes Jacobsen Lug født 1782 - om han har samme foreldre er ukjent.Slekten finnes i nyere tid både i Trondheim og i Larvik/Tønsberg - hvor også navnet ved flere anledninger skrives Lugg. Etterkommere i Tønsberg ville være takknemlig for å få opplysninger fra de som måtte kjenne til om det er skrevet noe om denne slekt.Det hevdes at navnet kommer fra Skottland?Vennlig hilsen Henrik A. Eddie, Berganv. 233, 3138 Skallestad Tlf. 33 38 36 83 epost: tofeddie@online.no NB! Send også svar her slik at alle kan ta del i diskusjonen.'2 svar er kommet:'Fra folketellingen 1801:I Drammen, Strømsøe, Storgaden over kirken, er Niels Jacobsen Lug tjenestekarl. Han er 15 år. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10602.wc2&variabel=0&postnr=3087&fulle=true&spraak=n>LenkeFamilien Lug finner vi i Bamble 1801 i Langesund. Barbara oppgis å være 10 år gammel. LenkeSnedkerdrengen Johannes Jacobsen Lugg finner vi i Porsgrunn. Han er 19 år gammel. LenkeVi får anta, uten ytterligere bevis enn 1801, følgende: Jacob og Anne-Kirstine har da ved tellingen følgende barn: Johannes, født 1782 Niels, født 1786 Laers, født 1787 Bernt, født 1789 Barbara, født 1791 Edel Sophia, født 1795 Inger, født 1797Kersti Sorter har i sine skifteopptegnelser i Bamble en Jacob Lug som det skiftes etter 6/4-1741. Kona er Anne Maria Bendsdatter som også er død da. Paret er bosatt i Langesund. Barna er: Bernt Jacobsen, 19 år. Johannes Jacobsen, 16 år (far til Jacob Johannesen Lug i etterlysningen over?) Lars Jacobsen, 6 år. Karen Maria Jacobsdatter, 8 år. http://home.online.no/~sorter/bamble/langesk.htmSamme dag skiftes det så etter Torbor Joensdatter, ugift, også fra Langesund. Hennes bror er Jacob Lug g.m. Anna Marie Bryndsdatter. http://home.online.no/~sorter/bamble/langesk.htm9/3, 20/3 og 16/5-1763 Skiftes det etter Johannes Lug i Langesund. Konas navn mangler. Barn er Jacob Johannesen og Maren Johannesdatter, alder ikke nevnt. http://home.online.no/~sorter/bamble/langesk.htmSå familien har ihvertfall vært i Langesund i 3 generasjoner.''Litt mer. Lanseringen av Lugg som av skotsk avstamning er det Porsgrunn Histories forfatter Joh. N. Tønnesen som gjør. Lenke Johannes Lugg losjerer hos snekker Hans Glose hvis kone er engelsk. Blant losjerende er da Johannes Lugg hvor Lugg er et skotsk familienavn, hevder Tønnesen.'Lenke til etterlysningen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.