Gå til innhold
Arkivverket

[#14654] Trugels Hanssen på Schaare i Tjølling i 1701.


Gjest Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Olsen

I manntalet for Tjølling i 1701 finner jeg på gården Schaare en Trugels Hanssen 66 år som oppsitter. (Der er også hans sønn Hans Trugelssen 30 år soldat og gift.) Er det noen som har noen tanker om eller vet om opphavet til denne Trugels Hanssen? mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Jørn!De personene du nevner, finner du i Tjølling Bygdebok under Skåra Østre og Vestre, på sidene 486 og 493 ( bind 2), finner du Truls og Hans- Den siste skal ha vært gift i Hedrum og døde 1706 og hadde barna: Anne, Lars og Randi. Du bør låne Bygdeboken slik at du får alt i sammenheng. Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei Takk for interessen. Hans Trulsen forlovet seg 5 juni 1698 i Eidanger med Maren Anunsdatter fra Langangen. De ble viet i Hedrum 5 oktober 1698. Vielsen er ført i Tjølling kirkebok. Jeg er usiker på hvorfor de giftet seg i Hedrum. Dorlovelsen skjedde der hans kone var fra så det er jo logisk. Hans og Maren flyttet senere til Langangen. Det jeg har av informasjon sier at Truls Hansen Skaare var gift med Marthe. Hun døde i 1702, 58 år gammel og Truls døde i 1716, 80 år gammel. Det er anene til Truls jeg er ute etter og eventuelle giftemål og barn. Jeg finner en Truls Hansen i prestemanntallet 1663-66 for Tønsberg prosti. Han står som 24 år og bosatt på gården Døffle. Der finner jeg også Hans Trulsøn, 56 år som sikkert er hans far. Jeg finner Truls Dovle Hansen i mormonerarkivet gift med Kari Haugan ca 1650. Hans far er Hans Sollerud Trulsson ifølge mormonerarkivet. Denne Truls kan jo ha giftet seg igjen med en Marthe? Dette er et spor jeg prøver og bekrefte eller avkrefte. mv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ettersom jeg ikke finner personene i Stokke bygdebok (to Døvle-gårder der), er det sannsynligvis Døvle i Andebu det er snakk om. Anbefaler å få tak i Andebu bygdebok for å se hva som står der - kanskje får du en bekreftelse - kanskje kan personene sjekkes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei Takk for innspillet. Jeg var litt upresis. Det var Døvle i Andebu. Dersom noen har de bøkene fra Andebu kunne det være innteresant om noen kunne sjekke? mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Jørn!Det er riktig at det var Truls og Hans Trulsen i Døvle i Andebu. Truls døde 1635 og Hans døde 1677. Ifølge Lorens Berg Andebu av 1905.Du må nok til Tjølling og Skåra Ø. En Truls skattet alene for Skåra 1528.Ca. 1604 - 1604, var Truls bruker. Hans enke Mari var bruker 1639-44.Sønnen, Hans Trulsen ble bruker av Skåra V. her ca. 1645 - 65, Lagrettemann og sønn av Truls på Skåra Ø. Han hadde barna: Truls som døde 1716, 80 år og Anne.Truls Hansen, sønn av forrige, og bruker 1665 - 1709. Lagrettemann.Barn:1. Ole, fl. til Lingum Ø.2. En sønn, død 20 år, 1684.3. Søveig, g. 1. m. Kristen Larsen Refsholt og 2. med Gutorm Tolvsen, som ble neste bruker.4. Hans Trulsen som ble gift i Hedrum.5. Nils, død 1698, 19 år.Her skulle det være mye og ta fatt i når du får tak i bygdeboken. Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei Kjell Dette var nyttige opplysninger! Har du denne informasjonen fra en bygdebok? Eller er det andre kilder? mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.