Gå til innhold
Arkivverket

[#14658] Eit nytt søppelproblem


Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Eg har tidlegare lufta min frustrasjon over den stadig aukande haugen med e-post eg ikkje vil ha. Trass i alle forsøk på filtrering flyt postkassa over. Men i dag kom det hittil verste: Ein e-post om korleis ein kan tene raske, store pengar heimanfrå, tilsynelatande sendt frå mi eiga e-postadresse. Kva kan vere forklaringa på dette? 'Sendte elementer' her hos meg inneheld i alle fall ikkje noko slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Du Aase er ikkje åleine om å verta frustrert over slik spam som heile tidi fyller postkassa. Eg veit ikkje kva ''provider'' du nyttar, men eg er kunde hjå Telenor (online.no), og ikkje skjønnar eg korleis alle desse sendarane av spam kan få tak i adressene våre utan at dei må ha kjøpt dei hjå Telenor. Og so vil Telenor i neste omgong ha betalt av oss for ikkje å motta spam!! Det kan sjå ut som ''dobbelmoral'' frå Telenor si side... Men, på eitt eller anna vis vil vel ogso Telenor tena ''raske, store pengar'' heimanfrå, og dei vert jo stadig meir utspekulerte!Telenor er sikkert ikkje åleine om å driva på dette viset! Tenk om dei alle kunne ha hatt same høge moral som Digitalarkivet...!Med venleg påskehelsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det verste med den aktuelle situasjonen, der eg står som avsendar på søppelet, er at uante mengder med epost-mottakarar både heime og ute sannsynlegvis har fått same meldinga, og dei av dei som kjenner att adressa mi, vil nok lure på om eg har mist siste rest av folkeskikk, eller om det går så dårleg i kraftbransjen at eg verkeleg må spe på med slik marknadsføring. Eg er forresten kunde hos Tele2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Problemet er enormt! Og, for de som betaler tellerskritt, er det også dyrt!Siden jeg er veldig aktiv på nettet, og ikke har tenkt så mye på dette med å bruke min vanlige e-postadresse ved diverse registreringer, flyter det nå over hos meg.Siden jeg er på ferie, har jeg meldt meg av alle e-postlister untatt DIS-forum. Fra i går kveld ca kl 12 lokal tid til nå, hadde jeg 67 meldinger i min inn-box. 2 DIS-forum mailer, 2 fra venner, og 1 slektsforespørsel. Resten var søppel. Fra alle mulige. Også fra min adresse. Mange. Men, Aase, ingen fra deg :o) Jeg tror vel at det var bare deg som får den fra deg. Disse sleipingene har programmer som lager alt mulig, også avsenderadresser.Jeg kommer til å lage meg en ny adresse når jeg kommer hjem, for dette er helt vilt. Det har tatt helt av nå i vår. Det skal bli spennende hva AOL (America Online) her i USA får til, de skal gå til rettsak mot spammere uten at jeg vet helt hva det betyr....Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg er glad at jeg skiftet e-mail adresse. Den forrige var på Telenor. Men de har ikke slettet den. Jeg går inn der annenhver dag - for morro skyld og der 'flyter det over' av spam. Men heldigvis på min nåværende er det nesten fraværende. Kan grunnen være at jeg ikke har registrert min nye i noen søkemotor? Selv tror jeg at det skyldes en bedre skjerming hos den nåværene. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Mine besteforeldre fikk for noen dager siden en mail som var sent fra en mann i Arika om at han hadde spart over 40 mill som han ønsket å gi bort, bare han fikk et kontonr. Det lønner seg vell ikke å gjøre noe med den saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Kai, sånne må du bare slette, det er faktisk svindel av høy klasse. Nigeria-mail Jeg får minst 10 i uka.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Det siste nye som jeg fikk for noen dager siden var at jeg var den lykkelige vinner av $ 150 000,00 (One hundred and fifty thousand United States Dollars) in cash credited to file REF' fra et internasjonalt lottery, 'the lottery was promoted and sponsored by the President of the World Largest software, Bill Gates. All participants were selected through a computer ballot system drawn from over 20,000 company and 30,000,000 individual email addresses and names from all over the world.'Jeg sendte det videre til en USA-kamerat som sa at 'denne pengesaken settes sammen med Nigeria sakene av den tyske myndighetene.'Og jeg som trodde at nåå blir det USA-tur, he, he, he Men ellers hadde jeg ikke hat noe som helst imot å fått noe av Bill Gates sine millioner-!Jeg begriper ikke at ikke slikt kan stoppes!Fortsatt God Påske!Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Hei har slept unna den store mengden med skrappost av den grunn at alle plasser jeg må registrer meg / legge igjen epost adresse så bruker jeg mine alternative e-postadresser. Så kan søpla samles opp der å så slipper jeg å få det på min ordinære online adresse.Den gir jeg kunn ut , når jeg får seriøse mailer til mine sekundær mailadresser. Opprett feks hotmail eller start.no kontoer som sekundær e-mail og bruk disse adressene konsekvent når adresser må legges igjen. Et annet tips: Har i noen tilfeller også bare skrevet noen rare bokstav sammensetninger+ en alfakrøll(jtjiplds@jjh.no ) når jeg er på sider hvor jeg kanskje skal se etter noen clipart eller lese om et eller annet og ikke får lov å gjøre det uten å registrere meg. Viss forsiden er full av reklame som popper opp i tide og utide da legger jeg inn disse fiktive adressene som overhode ikke finnes.Mvh Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Henriksen

Man kan spare seg en del ergrelser, tidsbruk og tellerskritt ved å unnlate å bruke en e-postleser, som f.eks. outlook express, netscape messenger etc. da disse sjekker kontoen din for ny post, og laster dem ned i tur og orden.Vet ikke hvordan man gjør det hos andre leverandører, men vi som er Tele2-kunder bruker en internettleser og logger oss på siden www.webmail.tele2.no. Her får vi en liste over all ny post, med avsender, størrelse, dato mm. Da er det bare å krysse av alt som virker mistenkelig og slette posten der og da, og lese resten!På denne måten slipper jeg å sitte og vente på at alt søppel skal lastes ned til maskinen min, før jeg får den posten jeg ØNSKER å få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Dette er et problem jeg heldigvis ikke har eller har hatt.For meg er det ubegripelig at mye søppel kan fylle postkassa. Jeg har Outlook express, men heller ikke Telenor. Kan årsaken være at jeg ikke åpner kassa så mye jeg egentlig skal? Jeg åpner bare 'les e-post', og lar være å maksimere, og på denne måten har jeg vært spart for all søppel som ikke skal til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg er Telenor-kunde og har aldri hatt problemer med søppelpost, det kommer kanskje maks 1-2 slike om dagen, men som regel ingen. Jeg tror derfor ikke at det kan være Telenor som leverandør som har skylden for at slikt flommer over hos noen. Utover dette går jeg alltid inn på en ekstern e-postleser og sletter alt som er mistenkelig uten å åpne det. Det er få mailer jeg til slutt laster ned på min egen maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn Jonson Dale

Eg har ei epostadresse som bare online.no og eg kjenner (ho har aldri vore brukt). Likevel driv det inn masse dritt på denne adressa, og eg trur derfor at Telenor har gitt ho fra seg på eitt eller anna vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Jeg var helt spam-fri helt til jeg for ca 1 år siden aktivt begynte å utveksle slektsdata med folk i USA på email. Etterhvert som min email-trafikk med USA har blitt hyppigere de siste månedene, har også spamposten øket kolossalt. Mitt inntrykk er derfor at nettselskapene der borte, som min epost passerer gjennom, siler ut våre epostadresser og selger dem videre og gjør sikkert god butikk på det. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

For det første; det er utenkjeleg at Telenor sel epostadresser. Eg trur også lite på at amerikanske nettleverandørar gjer noko slikt; det ville vera heilt øydeleggjande om dei så gjorde. Men det er ikkje så rart at SPAM brått aukar, og aukar meir og meir. Når først ein spammar har fått adressa di tener dei sjølvsagt pengar på å selja ho.Korleis finn dei så adresser? Dei kan kjøpast, men ikkje frå nettleverandørar og heller ikkje frå seriøse firma. Men så finst det også program som leiter fram adresser. Ein måte er å hentafram websider, newgrupper osv, og plukka ut epostadresser frå desse. Men så finst det også program som prøver seg fram; dei lagar rett og slett epostadresser og prøver om denne er gyldig. Det finst billege program du kan kjøpa som prøver dusinvis av adresser i sekundet og leverer liste over gyldige. Fekk eg på meg ein time eller to kunne eg sikkert også skriva eit slikt program. Med eit slikt program ville det hjelpa lite om ei epostadresse aldri hadde vore brukt. Og så finst det agentar du ikkje oppdagar som legg seg på maskinen din og sender avgarde epostadresser. Men eg trur knapt at dette er den vanlege måten å skaffa seg lister på. Det er, kort sagt, kjøpa lister, laga lister frå t.d. web-sider og prøving og feiling til gyldige adresser blir funne.Sjølv får eg svært lite spam, tre-filre for veka eller så. Kvifor det? Fordi UiB har filter på systemet sitt som fjernar det meste av spam frå meg og alle andre ved UiB. Problemet er at også nyttig epost KAN bli fjerna. Det er alltid ein pris. Også Telenor burde ha filter. Det hjelper kanskje å masa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

En del av den SPAM vi mottar er vi opphav til selv, bl.a. ved at mange legger igjen epostadresser på hjemmesider.Dette kan unngås ved at alle koder sine epostadresser som man legger igjen på sine hjemmesider.Dernest har vi alle de som er så hyggelige og forteller alle sine venner at de nå har skiftet adresse. I stedet for å bruke BCC for alle tilleggene, sendes lange åpne lister som forteller om alle sine venner.Selvføgelig har vi også en rekke virus som tar tak i den enkeltes maskin og bruker i tillegg falske adresser. Her kan den enkelte selv bidra med hele tiden å være oppdatert slik at man f.eks ikke får virus av type KLEZ eller tilsvarende som tar tak i adresselisten.En rekke av postsystemene har også mulighet til å sile ut nødvendige post bassert på f.eks. tema på meldingen. Disse meldingen kan gå rett i søppelkassen direkte. Slik mulighet har man i tillegg også gjerne hos Online.Det finnes en hel rekke programmer som både renser og siler post for både SPAM og Virus. Disse kommer i tillegg til de man betaler for. I tillegg send aldri svar tilbake til en adresse og be om at du skal bli slettet i registeret. Dette er kun en bekreftelse på at din adresse er gyldig og du er dermed solgt til neste SPAM-sender og definert som en eksisterende adresse. Bruk epostadresse som er lang, da mange av epostgeneratorene ofte kjøres på bokstavtreff, f.eks starter de med 'a@......' neste blir 'b@...' og slik genereres lange lister med adresser bygget på bokstavkombinasjoner.Men viktist, ikke vær nyskjerrig; slett all post som ser mistenkelig ut og ikke les posten.Post gjennom postlister som f.eks. DISforum og tilsvarende er ofte veldig sikre og frie for både SPAM og virus, da de er forbeholdt de som er med på listen og ofte aksepteres heller ikke vedlegg i slike postlister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Jeg har spart meg selv for denslags irritasjonsmomenter ved å kun legge igjen min hotmail adr. på nettet. Og der har jeg skrappostfilteret på slik at bare venner og bekjente når meg da jeg har lagret deres adr. der. Ellers bruker jeg Outlookadr. min bare til fam. og vennepost, og så her på DA da, og har hittil ikke mottatt en eneste skrappost. Får legge til at jeg aldri har brukt Telenor på nettet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har diverre ei epost-adresse som må liggje ute på heimesida. Dermed får eg sjølvsagt spam i hopetal - 10-30 kvar dag. Men sidan eg berre har Outlook til å hente ned posten med frå Online, har eg no gått over til å bruke Online sin epost-lesar. Der får eg opp alt som er kome inn, utan at eg treng hente det ned eller lese det - og der kan eg slette driten før eg startar Outlook i nokre sekund for å hente ned det eg lar liggje att. Berre ein gong eller to har eg fått ei spam-sak ekstra, medan nedlastinga var i gang. Og den vart sjølvsagt straks sletta dobbelt.Det tek meg sjølvsagt nokre sekund å sjå gjennom og huke av alt eg vil slette (og etter at det er gjort, sjekkar eg om det er kome meir), men dette manuelle 'spam-filter' kostar meg langt mindre bry enn å måtte kjøpe og køyre all verdas filtre og virusprogram.Kan hende er eg dum, men så langt har desse rutinene ført til at 'innboksen' min mest ikkje har hatt ein einaste spam det siste året; heller ikkje virus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Min personlege rekord er 157 søppelbrev på 24 timar. Eg lastar ned berre den posten eg vil ha, men det tek altfor mykje tid, det og. Det er sjølvsagt eit alternativ å slutte å bruke den mest plaga adressa, men samtidig hender det eit par gonger i året at eg får brev frå folk som svarer på ting eg har lagt ut på 'message boards' for fleire år sidan, så..Eg meiner å ha lese om eit program som kunne sende melding tilbake om at adressa ikkje eksisterte - nokon som har informasjon om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Otto.For oss som ikke er så engelsk språlige, kan du være så snild å forklare litt mer hva som skal skrives inn her?'The Basic Form Enter your information into the form below and click the Encode button, and the link will be automatically created and encoded for you.Email Address: Link Text: Hover Text: Subject (Optional):'Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.