Gå til innhold
Arkivverket

[#14659] Syver Hansen bosatt på Bergset i Vang, Hedmark i 1900


Gjest Tore Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Berg

Jeg trenger litt hjelp med å finne hvor og når denne Syver Hansen var født. Iflg. det som står i kirkeboken vedr. mine oldeforeldres vielse i 1900 bodde han på Bergset. Min oldemor Agnete Syversdatter ble født på Strammerud, Furnes i 1873 iflg. den samme kilde. Syver's kone skulle hete Marie etter hva jeg har blitt fortalt. Takknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Berg

Det eneste jeg har funnet på digitalarkivet om han er at han er brudens far under vigde i Vang 1896-1900. Det gjelder vielsen mellom Anders Simensen og Agnethe Syversdatter 26.8.1900. Det står der at han bor på Bergset og at Agnetha er født Furnes, Strammerud. Dessuten at hun er konfirmert i Furnes 8.4.1888. Jeg fant en som passet i Aasnes i 1900 tellinga men det er jo et stykke unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Britt Husom

Hei Tore! Jeg lurer på om det er denne Syver Hansen du leter etter.Onkel til Syver er min tipp tipp som bodde på Bergset i Vang.Han heter Peder Olsen og født på Aasbakken i Vang. Syver Hansen er født 29-9-1840 Østre Åseie, Vang. Foreldre: Hans Olsen f 20-12-1812 Aasbakken, Vang d 21-11.1897.Hjellum som fattiglem. g 1838 i Vang m Marte Simensdatter 28-8-1813 Lerhuseie, Vang d 23.1.1862 Åsbakkeie, Vang.Jeg har en god del om disse folka. Syver Hansen reiste til Stor-Elvdal i 1874 og fikk barn oppi der.Han er tilstede i 1900. Hans bror Ola reiste i 1873 til samme sted og er der i 1900 med kone og barn. Jeg har litt mere bakover så vil du ha noe mer kan du ta kontakt på e post. Vennlig hilsen Mai Britt Husom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Tore, Agnete f.21/5, dpt.8/6 1873 Furnes. Uekte barn av Syver Hansen Bergset og Maria Nilsdatter Strammerud.Begges 1. leiermaal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Berg

Tusen takk til dere begge. Det er vel ihvertfall 99% sikkert at det er den rette Syver Hansen du nevner May Britt. Jeg vil derfor gjerne ha det du har om denne slekta. Min emailadresse er ts-berg@online.no. Når det gjelder Maria eller Marie som vi mener hun kalte seg så gjenstår det nå å finne hennes foreldre. Den eneste Nils jeg fant på Strammerud i 1865 var bonden selv - kan hun være hans datter og kanskje selv også uekte? Jeg kunne heller ikke finne henne i 1900 tellinga, men da kan hun jo ha tatt en eventuelt senere ektemanns etternavn. Det jeg vet mer om henne er at hun på et senere tidspunkt fikk ihvertfall en sønn som het Martin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Mai Britt: Iflg. Vang Mini 6 1809-1814 1/4 p.21 ble Marthe Simonsdatter (som hun skrives ved fødsel, konfirmasjon og ekteskap) født 24.08.1813, ikke 28.08.1813 (på Leerhuus Eie eller Lerhuseie)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Tore vedr. (6):I klokkerboken er Marie Nielsdatter oppgitt til 26 år i 1873. Alternativ, om hun er født i Vang (inkl. Furnes) om man skulle ta denne usikre opplysningen bokstavelig, er da:1. 16.04.1847 Maria Nilsdatter, datter av husmann Nils Larsen og Ahlis Nilsdatter Ansdahl.2. 03.05.1847 Maria Nilsdatter, datter av husmann Nils Olsen og Gunnor Pedersdatter, Rye3. 27.04.1847 Maria Nilsdatter, datter av inderst Nils Børresen og Kari Larsdatter, Strammerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Britt Husom

Hei på dere? Beklager Geir.Du har rett jeg har blingset. Tore! Det er en del og skrive så det vil ta en tid,men alt dette vil komme i 3 bygdebok når den kommer ut. Men bakover skal du få nå:Foreldre til Hans Olsen: Ola Hansen f 1784 Aasbakken død 21-4-1868 Aasbakken. gm Sirie Erlandsdatter f ca 1775 død 31-3-1855 Aasbakken.Foreldre til Ola Hansen: Hans Olsen f 1750 Slemsrudeie, d 7-12 1821 Aasbakken gm Pernille Olsdatter f ? d 16-2-1828 Aasbakken.Foreldre til Hans Olsen: Ola Tølløvsen f 1723 Myr,Vang d 1786 Ås, Vang gm Mette Håkensdatter f 1725 Torshov,Vang d 1790 Ås, Vang.Vennlig hilsenMai Britt Husom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Mai Britt: En detalj til, du skriver (4) at Syver Hansen reiste til Stor-Elvdal i 1874. Han dro nok før, Syver giftet seg med Marit Halvorsdatter 26.07.1874 i Stor-Elvdal kirke, men lysningene var hhv. 16., 23. og 30.11.1873.(Stor-Elvdal Mini 1 1871-1882 4/7 f.207 no.23)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Britt Husom

Hei Geir! Jeg så på utflyttede fra Vang på internett og der står datoen 2-5-1874 og at han er sønn av Hans Olsen og Marte Simensdatter født 29-9-1840 Vang. Det er der jeg har datoen fra.Det er helt klart at han var der før når han gifter seg to mnd senere. Vennlig hilsenMai Britt Husom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja, Syver og Marits første barn, Hanne ble født på Urberget, Gammelstu Trønnes, Stor-Elvdal 12.12.1873 - altså 'litt tidlig'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Britt Husom

Hei Geir! Ja det er litt tidlig med med barn nr to på noen mnd.Har du noe annet forslag om det er en annen Syver Hansen fra Vang? Det har hent før at de har fått 2 barn på samme år med 2 forskjellige kvinner.Det er litt pussig at hans onkel eller min tipp tipp Peder Olsen ble gift med enka Dorte Andersdatter i 1837 og de bodde der til sin død i 1893 og 1889.Det er også litt pussig at han kalte seg Syver Hansen Bergset? Jeg har manus over Aasbakken og Bergset og han er bare nevnt under sin far Hans Olsen og at han flyttet i 1874.Jeg og hadde funnet Agnete Syversdatter i Furnes så jeg gikk ut fra at det var Syver Hansen så lenge det sto Bergset og de er i nær familie.Vennlig hilsen Mai Britt Husom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Britt Husom

Hei Geir! Jeg hadde i noen papirer her at i 1865 Ringebu fikk ungkar Syver Hansen Aasbakken fra Vang i Hedemarken et uekte barn Christina f 7-6-1865 dpt 9-7-1865 med pigen Marit Olsdatter Saugbakken.Pigens 1 leiemål og hans ? Hvis dette er den samme som Syver Hansen Bergset så har det gått livlig for seg.Hva tror du? Jeg finner ingen Syver Hansen født etter 1840 til 1870 i Vang.Jeg skal se etter på statsarkivet og se om det er noen flere Syver Hansen før 1840. Vennlig hilsen Mai Britt Husom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette er interessant, men det er muligens så spesielt at det kan være bedre å fortsette utenfor Brukarforum (med mindre noen har innvendinger). Kan du skrive til gkb@c2i.net?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.