Gå til innhold
Arkivverket

[#14663] Jeg gjør oppslag i kirkeboken for Andebu (MINI 1)


Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Jeg gjør oppslag for den som måtte ønske det i kirkebok 1 i Andebu. Den går over perioden 1624?-1734?Så det er bare å skrive ned ditt ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Hei, Kai, og takk for tilbudet!Jeg er interessert i det du kan finne ut om Mari Tolfsdatter, som skal ha dödd 1709 i Andebu. Jeg har notert at hun ble födt omkring 1641, men jeg vet ikke hvor.Hun skal ha vært gift med Rasmus Kristensön. Han skal ha blitt födt 1644 og dödd 1693, begge deler i Andebu. Og han skal i sin tur ha vært sönn av Kristen Jonsön, död 1660 i Andebu, og av Live, som jeg ikke vet noe mer om.Jeg ville sette stor pris på alle opplysningene du kan skaffe om alle disse personene -- og deres forfedre.På forhånd: Tusen takk for hjelpen!Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jørn Olsen

Hei. Jeg har en del ting som jeg har skrevet fra bygdeboken som du kanskje kan bekrefte for meg. Kristoffer Nilsen født 1728 på Rød? Han far Nils Torstensen født 1671 på Rød og død 1750 på Rød? Nils var gift 1. gang med Else Jacobsdatter født 1678 på Østre Høyjord, og gift annen gang med Anne Kristoffersdatter (mor til Kristoffer Nilsen) født 1694 på Østre Hallenstvedt. Har du datoer og eventuelle faddere? mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kai Larsen

Jeg har nå sitti hjemme å funnet en hel del info. fra kirkebøkene, men jeg får ikke tid til å skrive det ned her i dag.Skal få prøvd å gjort det så fort jeg kan etter eksamen på torsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Vidar Larsen

Hi Kai. Noticed your generous offer regarding Andebu kirkebok some time ago, but I did not act on it since I only recently got my Andebu connection properly tied down. The information I have is taken from tema 15496Øvre Sjeland, i 1605 blir gaarden overtat af Jon, som som har den i 50 aar. Han døde i 1657 og kaldes med rette Gamle-Jon. Han maa ha arbeidet sig godt frem, for han eier sit brug 1650. En søn, Even døde før faren. Flere sønner havde han neppe, men vistnok en datter. I 50-aarene synes Jon at ha solgt gaarden til Nedre-Sjelands-folket. Opsidderen her Ola Nilssøn og hans ældste søn Nils Olssøn har Øvre Sjeland i 1657. Det ser du til, at Nils er gift med en datter efter Jon. Men Ola døde allerede 1658, og siden har Nils Olssøn garden alene. I 1661 eier han sit brug. Han døde i 1679 omtr. 65 aar. Nils Olssøn havde flere barn, sønnen Anders fik halve gaarden. En datter blev gift med Erik Henrikssøn Askjeum, og en anden, Marte med Hans Torgerssøn (som bodde paa Solberg i Sandehered). Disse to eier hundreaaret du hver sin Fjerdepart i gaarden. (side 145-146) Marte og Hans kan følges videre i Sandar Bygdebok side 263.As I am related to Marte Nilsdatter who married Hans Torgersen, I am interested in any information on her hand ger parents Nils Olsen and wife, and grandparents Jon from Øvre Skjelland and wife and Ola Nilsen and wife from Nedre Skjelland.Hope everything went well at the exam. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Larsen

Thank you for contact me!Ï will try to help you after i am finish with my exam. Jeg skal skrive inn det jeg har funnet for dere to andre også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...
Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Jeg beklager så mye...Har helt glemt dette, men har skrevet ned en del hjemme. Håper å få det inn i morgen!Takk for påminnelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kai Larsen

Nils Axel Braathen...Dette har jeg funnet så langt: -Cristen Mørland (Laurs) 27.juli 1638 -Christen Mørland (Karin) 5.0ct 1640 -Christen Mørland (Rasmus) 17.jan 1643 -Christen Mørland (Rasmus) 19.jan 1644 -Christen Mørland (Aase) 12.jan 1647 -Christen Mørland (Troul?) 18.jan 1650 -Cristen Mørland (Aase) 13.?.1652 -Christen Mørland død 1660 (alder utudelig!) -Laurs Mørlands barn (Karin) 1641 -Jacob Mørlands barn (ingen navn) 1644 -Mari Tolefsdtr død 11.11.1709 -Lars Rasmussen Mølands barn (Christoffer) 2.jan 1726 -Jens Møland nedre og Karen Knudsds barn (Abraham) 4.maj 1736 -Lars Møland og Berthe Olesds barn (Ole) 13.marty 1737Skal finne noe mer...Det blir enklere når internett er på plass her hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er vel neppe 'Mørland', men snarere 'Møeland' - i dag staves gårdsnavnet Møyland. 'r' og 'e' kan lett forveksles!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Hei igjen, og takk for svaret, Kai!Men jeg er ikke sikker på at jeg forstår helt det du skrev. Skulle Mari Tolfsdatter være barn av JACOB Mørland/Møeland? Kan det stemme?Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Larsen

Beklager, men det ble litt rotete når det kom inn som innlegg.Mari Tolfsdatter er IKKE barn av Jacob Mørland! Hun står der som en egen oppføring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Mari Tollefsdatter døde ikke i 1709 - hun døde i 1735. I skiftet etter Berte Kristoffersdatter Møyland i 1735 er det opplyst at Mari Tollefsdatter var død ni dager etter Berte.Når 1709 er oppgitt i blant annet bygdeboka, må det skyldes en forveksling med 'Kari Møland' som ble gravlagt dette året (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.