Gå til innhold
Arkivverket

[#14668] Fotomodell Edith Marie Andresen fra Oslo


Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Jeg hadde en oldemor som døde i 1982. Hun ble født 1916 i Halden, men flyttet allerede som ung pike til hovedstaden. Når hun var 18 år (før) så begynte hun som hår/kles modell. Det gikk senere over til reklame for sko hos A/S Askim Gummivarefabrik (Juli 1940) & å vise tenner for Stomatol, Tann-Créme (1940).Hvrdan kan jeg finne ut mere om min Oldemor Edith Marie Andresen f.Halvorsen? Jeg ønsker noen bilder, da vi ikke har for mange av de! Det ser ut til at mange av mine slektninger følger i hennes fotspor, og jeg kan faktisk se likheten mellom mange av de.Takk for alle tips og all info...Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hvis du har anledning, ville jeg besøkt Oslo Byarkiv med hensyn til informasjon om din oldemor. (Bilder kan de neppe hjelpe deg med). Der har de adressebøker for Oslo og når du finner hennes bosted, kan du slå opp i de lokale årlige folketellingene i byen frem til og med 1942. Der står det opplysninger om hvordan hun bodde, hvor hun arbeidet og ofte finner man små tilleggsopplysninger der. De er svært hjelpsomme på Byarkivet og vil vise deg hvordan du skal lete om du ikke har vært der før.Det går sikkert an å skrive til Byarkivet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Takk for tipset Geir!Jeg har vært på Byarkivet her i Oslo en del ganger for å finne ut så mye som mulig om min oldemor. Da har jeg funnet de mest vanlige opplysningene, men intet som sier at hun har vært fotomoddel. Jeg har desuten bilder av henne som kan bevise dette, men jeg ønsker å vite litt mere! Jeg har også vært i kontakt med et modellfirma, men de kunne desverre ikke hjelpe med den slags. De var desuten nystartede også.Hvis noen har noen gode råd om hvor jeg skal begynne å lete så hadde det vært flott. Jeg er ikke så vant med denne slags søken, så da hadde det vært fint med hjelp fra noen som kanskje har gjort dette tidligere...Takk for all respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er nok ganske mulig at modellvirksomheten har vært en bi-inntekt. Det var ikke så innbringende den gang å være modell, og jeg vet ikke om noen som hadde dette som yrke før krigen (men det er ikke dermed sagt at dette er riktig). Du kan kanskje lete etter de agentbyråene/fotografene som skaffet modeller på den tiden, det var til disse firmaene henvendte seg er det meg fortalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Så vidt jeg vet så hadde ikke Gummivarefabrikken noe register over hvem som hadde vært modeller for de, Stomatol er vell gått ut?Hvor leter jeg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg tenkte ikke på oppdragsgiverne, de som det ble reklamert for. Gummivarefabrikken og andre henvendte seg til agentbyråer/fotografer som fant en egnet modell, noen modeller ble brukt flere ganger.Det var her jeg tenkte du også kunne bruke adressebøkene i Oslo under firmaregistrene og kanskje du fant noen der som driver den dag i dag. Eller du kunne gå motsatt vei, i Oslo er det idag 8-9 modellbyråer, kanskje noen av disse har informasjon som kan være til hjelp. Enkelte av disse har hjemmesider, du finner dette på Gule Sider. Tilsvarende under fotografer finner du reklamefotografer, her er det også endel eldre firmaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Jeg har nå fått sendt avgårde mail til to reklamefotografer i Oslo. Begge firmaene var stiftet for noen år siden, så det er mulig jeg får en respons fra en av de!Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Larsen

Jeg vet ikke om det er noen mulighet å få noen mail fra disse raklamefotografene, så da får jeg legge den ut igjen å se om det er noen av dere som kan hjelpe meg igjen!Takk for all info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Larsen

Takk for innlegget Berit.Nå har det seg slik at min mormor ikke har noen søsken, hennes 3 kusiner på morssiden har ingen form for peil på dette, de hadde bare så vidt hørt om det!Jeg kan forresten en fin historie rundt dette: Min mormor som var ung på denne tiden når dette pågikk kunne se sin mor støtt og stadig i div. butikk vinduer. Så ofte tok hun mot til seg for å gå inn å spørre om å få den utstillingen når den var ferdig, men fikk til svar omtrent vær gang at det er ikke din mor, det er en ung skjønn dame fra Hollywood det, gå hjem med deg nå før foreldrene dine begynner å lete etter deg! Etter en del slike responser stoppet hun med den slags, og etter det har det på en måte holdt med de 4 bildene vi har + noen utklipp fra blader.Slekten er liten, infoen og antallet bilder, derfor ønsker jeg å vite så myhe mer.Takk for all hjelp, info jeg måtte få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette er kun et forslag siden det ser ut som om du sitter fast og ikke kan benytte deg av off. papirer. Det fantes vel en del sladreblader og dameblader på den tiden, akkurat som nå. Kanskje de har skrevet noe om henne. Jeg vet ikke om bladet NÅ fantes på den tiden, men kanskje verdt et forsøk. Ellers så var det Hjemmet/Allers/Norsk Ukeblad/Kvinner og klær/Alle kvinner og sikkert noen til. Er usikker om alle disse fantes i 40-årene, men tror det. Jeg vet heller ikke hvilket forlag som utga disse bladene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Larsen

Takk for svar Berit!Utklippene fra bladene mangler no symbol el. som sier hvilket blad det er, men jeg vet ihvertfall at bldene kom ut i juni/juli 1940. Hun var da ca.24år gml.Jeg skal prøve å sjekke opp dette med disse kvinne- bladene.Stomatol finnes vel ikke ennå, eller har de bare skiftet navn? Jeg kunne jo oppsøkt det firmaet og så kunne de muligens fortalt hvilket reklamebyrå de brukte på den tiden!Takk for all hjelp som kan hjelpe meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torild Øye

Hei, Kanskje Norsk Handelsmuseum og Norsk Reklamemuseum kan hjelpe deg. Museet holder til i Bergen (Paradis), tlf. 55 91 09 78 Hilsen Torild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

KaiFra tid til annen dukker det opp artikler om slike ting som reklame etc. og industrielle produkter.Kunstindustrimuseet burde være et sted å forsøke.På 50-60-tallet var det et byrå som var nær sagt enerådende på kinoreklame, var det 'Sverre Dahl' det het. Noen som kan kinohistorie husker kanskje.Før krigen var vel modellbyråer totalt fraværende i Norge. Det gikk vel innen teaterbransjen med mer eller mindre kjendte skuespillere og i bekjendtskapskretsene. Noe organisert virksomhet var det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Jeg kontaktet et reklamehus, men de fortalte meg at letteste vei å gå var gjennom Riksarkivet/Statsarkivet. Jeg har derfor ikke gjort noe stort med dette etter brevet ble sendt. Jeg regner med å få det tilbake iløpet av de første dagene!takk for all hjelp, og håper på videre hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kai Larsen

Det så ut til etter den hyggelige tlf.samtalen med en på Riksarkivet/Statsarkivet at de kunne hjelpe meg der, men man skal da ikke stole for mye på de! Jeg fikk et brev tilbake med et svar at de ikke kunne hjelpe slektsforskere. Da ser det ut til at jeg ikke får noe hjelp derifra.Kunne noen av dere hjulpet meg igjen? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei Kai.Har du tenkt på å sjekke avisarkivene? De fleste aviser har jo alle utgaver bevart. Hvis du vet at det var noe på trykk sommeren 1940, er det mulighet for å finne noe. Mulig du kan komme og bla igjennom selv. Men en telefon kan jo gå også. Jeg fikk kjempegod hjelp i avisa Østlendingen for et par år siden. De fant frem, kopierte og sendte meg det de skrev i 1957 da min farmor ble drept av toget.Mvh. Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Larsen

Takk for responsen Gry Vibeke!Det er bare det at jeg ikke vet hvilket ukeblad hun var i. Men jeg skal sjekke det.Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei Kai! Hvis jeg var deg, ville jeg droppe ukebladene foreløpig. Reklamen kunne sikkert like godt bli brukt i en avis.Avisene er lettere å få tak i i dag! Og hvis hun bodde i hovedstaden, ville jeg lett i avisarkiver fra sommer 1940. Aftenposten eksisterte vel. Det var selvsagt krigsaviser som ikke var særlig populære blant nordmenn også, men de finner du neppe arkiver på...:) Håper du finner noe! Mvh. Gry V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Sjur Madsen

Hei, jeg kan komme med litt info om yrket. Min mor som idag er 83 år var modell i årene 1938 - 1942. Hun var ansatt i konfeksjonsfabrikken Oro i Storgt. 55. Hun begynte på systuen, men ble stadig oftere benyttet som modell, og etter ca. 2 år der var hun modell på full tid - og levde greit av det. Hun ble ofte 'leid ut' av Oro til andre bedrifter f.eks. pelsforretninger og lignende. Hun forteller at alle modeller var på fornavn, men at hun ikke husket noe Edith ( i alle fall ikke idag. Det kan komme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Du kan fjernlåne aviser gjennom ditt bibliotek og trolig også ukeblader (er ikke sikker på at disse er filmet, ukeblader ligger under Nasjonalbiblioteket i Oslo (tror jeg), aviser under NB i Rana).Aftenposten og Morgenposten ville vært mine førstevalg, der har jeg tidligere funnet annoser jeg har lett etter fra 1930-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.