Gå til innhold
Arkivverket

[#14669] Prostgj. ID.1420 , Sogndal. dåp, søker fadderne


Gjest Unni Krongård
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Krongård

Nr. 114521 -1420 Metta Birgitta Henrikd. Fødd.22.1 1885.Her er en tolkingsfeil. Det korrekte navn er: Aletta Birgitta Henrikd.Far: Henrik Arnes.Bor:Sogndalsfjøren, Handelsmann Mor:Synneve Hansd.SogndalsfjørenSynneve og Henrik fikk også en sønn , fødd i Sogndal .Nr.114670- 1420. Alfred Henriks. f.17.4 1887.Ved hjelp av å vite hvem fadderne er, kansje jeg kan finne rett Synneve Hansdatter. Hun er min oldemor, I telling for 1900 er hun i Bergen , f.1850 i Sogndal I telling 1891 for Bergen er hun født i 1860,i Sogndal,heter Synneve Handatter Hope, og bor i Haukelandssmuget. I telling for 1900 i Bergen er Henrik Arnesen Hope født i 1852. Indre Hope i Masfjorden I bygdebok for Masfjorden er han født i 1859. Fødselsdato for giftermål i Bergen virker heller ikke korrekte. Ved hjelp av bygdeboken i Masfjorden har jeg kommet videre og funnet det jeg vil vite om Henrik., men det er Synneve Hansdatter, som jeg leter etter bakover, for å finne rett Synneve. Det er så enormt mange som heter Synneve i Sogn. På forhånd tusen takk for hjelp, vennlig hilsen Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er i tilfelle soknepresten i Sogndal som har tolket navnet feil, for han skriver tydelig nok Alette Bergithe i kirkeboken sin. Fadrene var: G. Iver Pettersen Kvale, Lærer Birger Asheim, Snedkerk. Kari Ellendsd., Arbeiderske Sofie Hansen, Arbeiderske Giertrud Nilsd. Fjæren.Da Alfred Henriksen ble døpt var Arb. Johannes Endresen Skillestad, Bager Anders Jakobs., Snedkerk. Elisabet Olsd. Fjæren,, Arb. Johanne Jakobs. Ølnæs, G. Anne Olsd. Kvale fadre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Krongård

Hjertelig tusen takk til Nedrebø for svar. Her var det mange gårder som jeg kan se innom, hvor fadderne kom fra. Synneve Hansdat. Hope , fikk 10 barn.En pike Ida, reiste til New Yok like etter første verdenskrig. De andre 9 døde i første verdenskrig, eller av tuberkolose like etter. Synneve Hansd.og Henrik Arnesen Hope fikk 4 barnebarn , her i Norge, som alle var morløse og farløse før skoleliktig alder. En generasjon besteforeldre mangler, og derfor lite info. bakover. Den eneste historien jeg har om Synneve, er at hun rømte fra Sogn 15 år gammel, da 'noen ville gifte henne bort til en gammel tannløs enkemann , med masse barn.' til hvor hun rømte er uskikert, men hun har vært innom Masfjorden, hvor hun har truffet Henrik Arnes , fra Indre Hope. I Masfordboken, står Henrik blandt de utflyttede, at han er gift med Synneve fra Sogndalen , farsnavn og gard ukjent. Synneve og Henrik gift i Bergen ca 1883, reiser så til Songdalfjæren, hvor Alette og Alfred blir født. De er flyttet tilbake til Bergen i 1900 telling. Alette sine 2 barn, med Kaptein, Rasmus Martin Olsen Sandvik, fra OS-FUSA, Ragna og Alf Sandvik, foreldreløse 5 og 7 år gammel, i 1917, blir noen ganger sendt til Sogn på sommerfeie. Er det noen som kjenner til disse folkene , eller historien.?Jeg håper på det. Med vennlig hilsen Unni P/S I dødsmeldingen om Synneve,står det heller ikke hvor gammel hun er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vielsen fant sted i Nykirken, Bergen 29. april 1883. Der står Synneva Hansdatter som 'Jomfru', født i Sogndal 20. mai 1860, og datter av skomakermester Hans Olsen Nøstøen. Hun var ifølge merknad ved vielsen konfirmert i Sogndal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og da er det kanskje henne du finner i 1865 på Sogndalsfjæren.Skomager Hans Olsen 35år født i Hafslo og hustru Ingeborg Pedersdtr, 33år født i Hafslo.Der står det også at Synneva var født i Hafslo pr.gjeld. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Krongård

Fantastisk, hjertielig takk ennu en gang til Yngve Nedrebø, og til Rune Thorsteinsen . Med vennlig hilsen Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hans Olsen Tang 26 1/2år (far Ole Olsen) giftet seg 11.03.1858 i Hafslo med pige Ingeborg Pedersdtr. Prestegaard 23 3/4 år (far Peder Eriksen Løengen)Synneva var født 20.05 og døpt 27.05.1860 , men foreldrene var tidlig ute. De fikk datteren Ingeborg f.13.07 og døpt 25..07.1858.Dette fant jeg her på DA under døpte og viede i Hafslo.Og der kan det sikkert finnes mer om både Hans og Ingeborg. Mvh. Rune T,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.