Gå til innhold
Arkivverket

[#14675] oleane olsdatter ,hytholtet født1825


Gjest svein ivar braathe
 Del

Recommended Posts

Gjest svein ivar braathe

Kan noen hjelpe meg med å finne foreldra til Oleane Olsdatter f. 1825 i Våler i Solør.Hun bodde på Hytholtet,var enke.Vet noen hvem hun var gift med også ? Barna het bl.a Syver Martinus f. 1850.Takknemlig for svar. Svein Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei Svein IvarFant en Oleane Olsdatter gift med Martinius Olsen 02.01.1851 på Vaaler i Hedmark på IGI. Hennes far Ole Olsen, hans far Ole IversenHar søkt litt mer på IGI, men kan ikke finne noen Oleane f. på Vaaler i 1825 men fant en Oleane Olsdatter f. 08.01.1827, døpt 22.03.1827 på Aamot i Hedemark. Foreldre Ole Olsen og Anne GudmundsdatterMartinius Olsen ( der var det 2 kandidater på IGI ) begge født i 1823 med en far som het Ole Iversen og en mor med etternavnet Halvorsdatter.Men dette er kanskje bare en ledertråd for å finne ut mer i kirkebøkene.Men at Oleane var gift med Martinius går jo tydelig frem på 1865 tellingen i det alle barna har dette til etternavn.Ønsker deg lykke til videre med søken etter dine slektninger.Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Om Ole Olsen er riktig, har du kandidater langt nærmere enn Aamot, i Aasnæs :Oliane Olsdatter på Andset, datter av Ole Olsen og Anne Larsdatter født 14.10.1825, døpt 20.11.1825. (Hof Mini 6 1822-1840 2/16 p.102-103 no.208)Født 18.03.1826, døpt 27.03.1826 Olina Olsdatter, datter av Ole Olsen og Johane Nilsdatter Floberghagen (som over p.118-119 no.69)Født 10.11.1826, døpt 03.12.1826 Oliana Olsdatter, datter av Ole Olsen og Kari Pedersdatter Opsal (som over p.138-139 no.219)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein ivar braathe

Takk for svarene,jeg har fått.Skal jobbe videre med dette,ellers er alt forsatt av interesse. Mvh. Svein Ivar Braathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei!Jeg har sett litt i Kirkebøkene for Hof-Våler og Åsnes, og etter at jeg fant fødselen til barna Syver, Ole og Carlot var det tydelig at Olianes ektemann het Martinus Syversen. De ble gift 2. Jan. 1851. Ifølge Kirkeboken for Våler, MINI 1 1849-1870. Han var 32 år og faren skulle være Ole Iversen. Martinus bodde i Hytholtet. Oliane var 22 år og bosatt på Svenkerud, (Vestsiden av Glomma) og faren er oppgitt til Ole Olsen. Når det gjelder far til Martinus og alder på alle tror jeg presten har rotet litt.Syver f. 5/6 - 1851. Han er vel den Syver som du har i tema 14712 - innlegg 2.Ole f. 18/09 - 1859.Carlot f. 8/10 - 1861.Husmann Martinus Syversen døde (23 juli) gravlagt 1. Okt 1862.Jeg har prøvet og finne ut hvor plassen Hytholtet, var men har ikke lykkes.Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det skal også være en datter Juline eller Juliane, født 1855. Har du anledning til å finne dåpen/fødselsdatoen hennes? Dete er et hull i kirkebøkene mine i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Takk for hjelpen. Synd med feilen på Marthinus fars navn, men jeg får se om jeg ikke kan finne videre bakover. Om dette har interesse for andre, si ifra. Men det tar litt tid, det er jo noen kandidater for Oleanes vedkommende som forhåpentligvis kan elimineres etterhvert untatt den rette. (har noen gjort arbeidet allerede?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei!Gården Oleane og Martinius bodde var Killingrud og husmannsplassen Hytholtet.I FT for 1900 under Killingrud er Oleane Hytholtet nevnt som Husmandsenke, der fortiden forsørges av gaardens eier, født 1826.Enke etter husmann Martinius Syversen, Enke og fattiglem Oleane Olsdatterd, døde 21.april, gravlagt 2 april. 1900. Hun var født i (Eidsplads) og døde i (Askelund ) av ukjent årsak. (MINI 6 1894-1908). Jeg har ikke klart og finne sikre data for Martinius og Oleanes fødsel, etter gjenomgang av alle tilgjenglige Kirkebøker og avskrifter av disse og Våler Bygdebok. Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Da har du fått eliminert Martenus Syversen, født 29.04.1819 Svenkerud, døpt 16 mai i Våler, sønn av Syver Svensen og Johane Andersdatter ? (Jeg har kun kirkebøkene for Hof fram til 1840 og ikke Vaaler i det hele tatt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei!Jeg har sett litt i Kirkebøkene for Hof-Våler og Åsnes, og etter at jeg fant fødselen til barna Syver, Ole og Carlot var det tydelig at Olianes ektemann het Martinus Syversen. De ble gift 2. Jan. 1851. Ifølge Kirkeboken for Våler, MINI 1 1849-1870. Han var 32 år og faren skulle være Ole Iversen. Martinus bodde i Hytholtet. Oliane var 22 år og bosatt på Svenkerud, (Vestsiden av Glomma) og faren er oppgitt til Ole Olsen. Når det gjelder far til Martinus og alder på alle tror jeg presten har rotet litt.Syver f. 5/6 - 1851. Han er vel den Syver som du har i tema 14712 - innlegg 2.Ole f. 18/09 - 1859.Carlot f. 8/10 - 1861.Husmann Martinus Syversen døde (23 juli) gravlagt 1. Okt 1862.Jeg har prøvet og finne ut hvor plassen Hytholtet, var men har ikke lykkes.Med hilsen Kjell.Hei!Olia f. 17. Mai, døpt 19. Juni, 1853 og Juline f. 10. Mars, døpt 17. Juni, 1855.Med hilsen Kjell. Hei!Gården Oleane og Martinius bodde var Killingrud og husmannsplassen Hytholtet.I FT for 1900 under Killingrud er Oleane Hytholtet nevnt som Husmandsenke, der fortiden forsørges av gaardens eier, født 1826.Enke etter husmann Martinius Syversen, Enke og fattiglem Oleane Olsdatterd, døde 21.april, gravlagt 2 april. 1900. Hun var født i (Eidsplads) og døde i (Askelund ) av ukjent årsak. (MINI 6 1894-1908). Jeg har ikke klart og finne sikre data for Martinius og Oleanes fødsel, etter gjenomgang av alle tilgjenglige Kirkebøker og avskrifter av disse og Våler Bygdebok. Med hilsen Kjell.Hei!Jeg har lagt bort de tungleste kirkebøkene og tatt fatt på Solør Slektshistorielags avskrifter for Hof. 1816 - 1840- isteden.Det ser ut for at du er på rett spor med Martenus Syversen f. 29.04.1819, Svenkerud. Av foreldre Syver Iversen og Johane Andersdatter. De fikk i hvert fall 4 barn til, alle født på Killingrud. Sille f. 1821, Thea f. 1825, Johana f. 1828 og Oliana d. 1829.Syver Iversen døde 10.08.1828, 31 år. Alt dette vet du vel allerede, men det er like greit at det kan leses av andre som kanskje har flere opplysninger. Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja, det jeg mente med innlegget var at med mindre du 'avlivet ham' etter mine kirkebøkers stopp for Våler og før 02.01.1851, var han en svært god kandidat. (Jeg har i alle fall ikke funnet han død i 'min' periode, men som jeg sier hver gang, det er fort gjort å overse noen).I Våler har jeg ingen andre aktuelle kandidater såvidt jeg kan se (innenfor en romslig feilmargin mht. fødselsår).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei!Fra Våler Bygdebok side 109. Anders Nilsen Østerhaug, fra Elverum, kjøpte Nordre Svenkerud ved skjøte 12/12 - 1792 for 1299 rd. - I folketellingen 1801, finner vi han med hustru, Marte Halvorsdatter og barna: Arne 14 år, Gunder 11 år og Johanne 9 år. -Anders Nilsen døde 17.07. 1823,-63 år han hadde da solgt fra flere parter av Svenkerud.Johanne f. 1791 ?, er den som jeg tror ble gift (år ?) med Syver Iversen. Men hvem Syver Iversen? Her må det nok granskes mer. Den første Syver blir nok litt ung som far.De fikk sitt første barn, Iver (Syversen) f. 06.02-1816, gift 29.12. - 1841 med Olia Gundersdatter Tårneby, far Gunder Olsen.Barn 2. Martenus (Martinus) f. 29.04. - 1819, d. 1862, 43 år, gift med Oliane Olsdatter, d. 1900,De andre barna, Sille, Thea, og Johanna har jeg ikke gransket videre.De fleste data er tatt fra Solør Historelags avskrifter, som kan kjøpes i hefter og ikke er tilgjengelig i databaser. Alt må som vanlig kontrolleres med kilden. Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

29.03.1813: Syver Iversen Killingrud og Johanne Andersdatter Svenkerud viet. (Hof Mini 4 1790-1815 7/7 p.467)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Ivar Braathe

Oleane Olsdatter,Hytholtet,Våler i Solør Hei , Dere gjør en fabelaktig god jobb for meg.Jeg setter veldig stor pris på at dere hjelper meg.Mvh. Svein Ivar Braathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Under FT 1801, finner vi under Waaler Knappen:Husmand med jord Iver Tollevsen , 46 år. Hans kone Sigri Torchelsdatter, 42 år og deres sønn, Syver Iversen, 8 år.Iver døde på Killingrud 05.09.1830, 75 år, og Sigri døde på Killingrud , 08.11. 1827, 70 år. Disse to er ganske sikkert foreldre til Syver Iversen som ble gift Johane Andersdatter og er jevngammel med henne, (ca. 1792).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Døpt i Waaler 3. febr. 1793, Iver Tolevs. Knappen og Sigri Torchelsd. N: Syver. (Hof Mini 4 1790-1815 1/7 p.45)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Ivar Braathe

Hei, Jeg setter veldig stor pris på all informasjon,ang.Oleane Olsdatter.Men hvem er hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Svein Ivar!Det ser ut for at det blir vanskelig og finne sikre opplysninger om Oleane Olsdatter’s foreldre. Hvis din opplysning om at hun er født 1825 i Våler, er riktig og at far var Ole Olsen, finner jeg foreløpig ikke noen som passer inn. Det var jo en åpenbar feil i kirkeboken vedrørende faren til Martinius navn og at hennes alder skulle være 22 år ved vielsen i 1851. Ved hennes død i 1900 er hun født 1826 (døpt ?).Det som må gjøres er og kontrollere alle Oleane født før og etter 1825 og finne søsken eller andre spor som kanskje vil gi svar. Jeg tror at alt har forbindelse med gården Svenkerud og personer der, men det er mye som må sjekkes i en delevis uleslig kirkebok. Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arild Kompelien

Har sett litt på dette og er enig i det som er kommet fram om Martinus Syversen. Er også enig i at presten har rotet en del med navn (den som vil ha mer rot kan sjekke konfirmasjoner og kandidater der).Opplysningen om at Oliana skal være født på Eidsplass gjør det hele lettere, og jeg vil foreslå hun er den Oliana Olsdatter som er født 10.11.1826 med foreldre Ole Olsen og Kari Pedersdatter Oppi. (Kb Hof s. 138)Hytholtet ligger litt nord for Svenkerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.