Gå til innhold
Arkivverket

[#14677] Hvilke kilder er pålitelige.


Gjest Atle Staal
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Staal

Når en leser innlegg så er det nesten alltid noen som legger til at den og den kilden ikke er pålitelig , kan da nevne diverse søkemotorer på nettet og hjemmesider , bygdebøker og andres utgivelser av slektskrøniker. Jeg er fulstendig klar over at en ikke kan stole helt på alt som ligger ute på nettet , også digitalarkivet for det er jo også andrehåndsinformasjon. Hva skal man da stole på eller ta som pålitelige kilder , for kirkebøker og andre offentlige dokumenter er heller ikke å stole på for her kunne jo dåp , dødsfall , giftermål osv. bli innført måneder og år etter at hendelsen fant sted. Slektsforskning er jo utrolig morsomt og interesant og holde på med , lærerikt for en får jo en innsikt i lokalhistorie og hvordan de levde og slet før i tiden. Men er det bare bortkastet tid , for etter enkelte personer å dømme så kan man jo ikke stole på noen kilder av utgivelser. HVA ER PÅLITELIGE KILDER ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Atle:Kan ditt spørsmål stilles bedre på denne måten: Kan man ha viten om noe innen slektsforskning? Eller: Hva er forholdet mellom TRO og VITEN innen slektsforskning?Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Atle Staal, det finnes en rekke lærebøker som gir svar (eller drøfter svarene) på spørsmålet ditt. Det er i grunnen bare å starte med pensum til f eks historie grunnfag, eller å avlegge et besøk i en av våre universitetsbokhandlere og spørre etter innføringslitteratur i kilder og metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Staal

Hei Are Jeg er nok ikke interesert i å omformulere spørsmålet , hadde kansje håpet på et ' enkelt ' svar eller noe håndfast. Tro og viten innen slektsforskning kan jo være et annet tema !Hei Tore Jeg har nok ikke lest noen pensumbøker ( utover vanlige grunnskolebøker ) i historie grunnfag , har ikke noen utdanning innen det yrket desverre så der fikk jeg et godt tips. Takk. Men her igjen så ser det jo ut til at det også er endel diskusjon over hvilke kilder som er pålitelige siden det er lærebøker som DRØFTER hvilke kilder som er pålitelige.Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.