Gå til innhold
Arkivverket

[#14678] Olaf Tidemand Karlsen Hauge - where did he go?


Gjest Atle K. Berle
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle K. Berle

Olaf Tidemand Karlsen Hauge was born 13.July-1889 on the farm Indre Hauge, Davik municipality, Nordre Bergenhuus Amt (Sogn og Fjordane county), Norway. Olaf was a sailor. The word of mouth tells that Olaf left a ship in US. The family contacted the Salvation Army to search for Olaf abroad, but Olaf was missing. No one knows if Olaf got a berth on another ship, was killed, or what happened.I would like to know if anyone has got information on the subject.RegardsAtle K. Berle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hvilket år er det snakk om? Hva het Olavs søsken, foreldre etc. Hvor mønstret han på? Har du sett i sjømannsrullene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Her er en Olaf Karlsen som døde i Baltimor, født 27.4.1890 og død i 1946, men kanskje verdt en sjekk?? Datoer er ikke alltid riktige. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sjom1&variabel=0&postnr=60&fulle=true&spraak=n>Lenke----Her er Olaf i 1900, men jeg kan ikke se at han bruker navnet Tidemand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle K. Berle

Etter muntlige opplysninger fra søsken av Olaf (bl.a. fra min farmor), så hørte de ikke mer fra Olaf etter 1917. Om dette årstallet er riktig vet jeg ikke, men det var i alle tilfellers skyld etter den 1.verdenskrig. Nina, du har funnet riktig slekt ved folketelling 1900. Mellomnavnet Tidemand har aldri vært nevnt blant søsken av Olaf, men det står nevnt ved dåp i Rugsund kirke.Jeg vet ikke noe om hvilket rederi han hadde hyre hos, men jeg synes å ha hørt at det var et rederi i Bergen eller Haugesund. Men hva jeg hørte i min barndom på 1950-tallet, og hva som var riktig av det jeg fikk meg fortalt, -se det er en annen historie.Nina, jeg takker for din medvirkning.Hilsen Atle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Atle! Jeg vil ikke ta motet fra deg, men jeg må innrømme at jeg har aldri (etter det jeg vet/kan huske) greid å finne emigranter i USA som ikke Frelsesarmeen har greid å finne. Mulig andre har andre erfaringer?Jeg tror du må lete her i Norge, og finne ut hvor han hadde hyre osv, for å få bekreftet familierykter osv. De kan ofte være 'lett på jordet'.....Jeg kjenner ikke til hvordan man finner ut av sånt, men det vet sikkert andre.Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.