Gå til innhold
Arkivverket

[#14679] Lagmann Peter på Døskaland, Mosterøy, Rogaland


Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

Er det noen som kjenner til lagmann Peter på Døskaland i Rogaland? Etter sigende skulle han være lagmann ca. 1550. Han hadde en sønn ved navn Lauritz Pettersen, født ca. 1580, som var kirkeombudsmann. Hvor kom lagmann Peter fra, og kjenner noen hans slektsnavn? All informasjon mottas med takk. Med vennlig hilsen Håkon Brun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Etter sigende betyr at han er ført opp som: lagmann Peter po Døskaland i 1550. Jeg kjenner ikke så mye til bakgrunnen, men det er en eldre mann som driver slektsgransking og som er kommet tilbake til lagmann Peter etter nitid arbeid. Jeg lovte å undersøke på Digitalarkivet for ham, og mitt spørsmål er derfor enkelt, er det noen som kjenner til lagmann Peter? Med vennlig hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I 1550 var det Niels Claussøn (Grønn) som var lagmann i Stavanger, der han tiltrådte innen 1530, og ble etterfulgt i embedet av Nils Jonsson (Semeleng-ætten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest arne kvitrud

Min lagmannsliste for Rogaland på 1500-tallet ser slik ut:Larens Pederson 1492-1523Nils Klausson Grønn 1529-1550Laurents Hansson 1554-1557Nils Jensson 1557-1559Jens Pederson skriver 1561-1564Kristoffer Nilsson Grøn til Harestad 1565-68 og 1568-1576Daniel Olson 1568Kosmos Arildson 1578-1585Hans Teiste til Fet 1585-1591Morten Nilsson 1591-1601Det er noen år hvor vi ikke vet hvem som var lagmann, men noen Peter er ikke kjent. Det kan være plass til en ukjent lagmann mellom 6.6.1550 (DN XI nr 677) og 5.6.1554 (DN VI nr 782). de Fine (de Fine Bendix Christian: Stavanger amptes udførlige beskrivelse, utgave ved Per Thorson, Stavanger, 1987, side 86) skriver at i 1554 var det en lagmann i Stavanger som ble drept av sjørøvere og fribyttere ved Kvitsøy. Det er altså plass til en slik lagmann, men om dette var et sagn med en historisk kjerne vet vi ikke.At vi skulle hatt en Peter som var lagmann, og som var bosatt på Døskeland er nok utenkelig. Alle lagmennene var bosatt i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.