Gå til innhold
Arkivverket

[#14683] S&F, Agathe Johannesd.


Gjest Jan Ragnvald Torsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Ragnvald Torsvik

Eg prøver å finna foreldre til Agathe Johannesdatter (Hovland). Ho gifta seg med Anfind Arnesen 6.juli 1865 i Hyllestad (Kilde: Fylkesarkivet i S&F).Ho skal vera fødd i 1832 på Hovland i Ladvik Prestegjeld. Etter ho vart gift budde dei på Lølands-øen (Folketeljing 1865) og Yttre Løland (Folketeljing 1900). Gårdsmatrikkel 1890 bekrefter dette. Eg finn heller ikkje dødsdato til ekteparet. Eg har funne at dei hadde eit opfostringsbarn: Sophie Mathie Daae og vidare desse barna: Ingeborg, Johannes, Arne, Sigrid og Jonas. Arne er min oldefar.mvh Jan Ragnvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

I følge opplysninger (DA) ved vielsen, var Agathe født på garden Avedal i Lavik prestegjeld, ikke Hovland.Mvh. Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Almquist

Hyllestad Bygdebok bind 1.Under gården Hovland i Hyllestad Sokn finner jeg Agathes foreldre på s. 438:Johannes Hansson, f. 1806 på Nordstrand bruk 1(Nordstrand i Høyanger?), d. 1880. Gift 1828 med Sigrid Aslaksdotter, Avedal bruk 2 (Avedalen i Høyanger?)f. 1802 d.1900. Seks barn er nevnt (si fra snarest hvis du vil vite hva som står om de andre. Jeg har lånt boka på biblioteket og skal levere den på onsdag). Nr 2 er Agate f. 1833 gift 1865 med Anfinn Arneson Løland.Om Løland står det kanskje i bind 2 av Hyllestad bygdebok som du kan få tak i på biblioteket (på fjernlån hvis de ikke har den der du bor).mvh Tove A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ragnvald Torsvik

Tusen takk for hjelpen, jeg var ikke klar over disse bygdebøkene. Skal prøve å få lånt dei i biblioteket.Nå må eg bare finne ut når Agathe og Anfind døde.mvh Jan Ragnvald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.