Gå til innhold
Arkivverket

[#14685] Ole Gjermundsen, bosatt på Hammersgaard Hovedgaard i Trysil.


Gjest Henning Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Henning Berg

Ole Gjermundsen f.1735, gift med Gullaug Jensdatter f. 1752. Bodde på Hammersgaard Hovedg. under folket. 1801. Deres sønn Børrre Olsen som på dette tidspunkt er 3 år er i min linje. kan noen hjelpe med noe innfo. på Ole og Gullaug`s foreldre ? Vil også gjerne høre om Hammersgaard Hovedg. generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Både gårdene og slektene (inkl. din) finner du i Trysil bygdebok bind 2 s.475-497. Årstall og datoer må selvsagt sjekkes mot kirkebøkene, men dette Trysil-bindet tror jeg er brukbart også på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Kirsten Olsen

Mye er riktig, men det er også mye feil i de eldste trysilbøkene. Spesielt når man kommer til de eldste trysilslektene, har bygdebokforfatteren trukket litt for bastante linjer, når det gjelder slektsforholdene. Dette kommer blandt annet fram i Lars Løbergs artikkel 'Eldre Trysilslekter, et minefelt' i Sør-Østerdal slektshistorielags tidsskrift 'Tjukke slekta' nr 6-1996. Eldste kirkebok for Trysil starter først i 1730, slik at personopplysninger etter den tid kan kontrolleres mot den, mens kildematerialet før den tid er mer mangelfullt. Men jeg skal være enig med Geir Kamsvaag Berntsen, at dette er av de beste av de gamle trysilbøkene. Bind 3 derimot, har enormt mye feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Berg

Takk til både Geir, å May Kirsten. Skal fordype meg litt i disse Bygdebøkene for å se om jeg kan lære noe der. (Hvilket jeg selvsagt kan.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.